רבעון חיובי בבורסה נחתם בירידות חדות: המעו"ף ירד ב-2% מתחת ל-1,000

המעו"ף עלה ברבעון השלישי ב-14.6% ■ מדד הבנקים ירד ב-3.2% ואת הרבעון סיים בזינוק של 32.6% ■ בזק הובילה את המחזורים בשוק ■ הפועלים ירדה ב-3.4% לאחר שההנהלה הגיעה להסכם שכר עם העובדים

עם סיום יום המסחר האחרון של הרבעון רשמו המדדים בבורסה ירידות חדות אותן הוביל מדד הבנקים שאיבד 3.2% ומדד המעו"ף שירד ב-2% וסיים בכך חמישה ימים של עליות כששערו נקבע מתחת לרמת 1,000 הנקודות. אתמול זינק המדד לשיא שלא נראה מאז ה-8 בספטמבר 2008. מדדי התל-בונד חתמו בעליות של עד 1%. מחזור המסחר בשוק היה גבוה מהממוצע והסתכם בכ-2.36 מיליארד שקל. מניית בזק שעלתה בסיום ב-0.5% הובילה את המחזור בשוק שהסתכם בה ב-351 מיליון שקל.

נציין כי היום כמדי סיום רבעון לאחר שהנהלת הבורסה הודיעה על שינוי המשקלים של המניות השונות במדדים השונים בבורסה, ביצעו הפעילים בשוק ובראשם המוסדיים ומנהלי תעודות הסל את ההתאמות הנדרשות להחזקותיהם לפי המשקלים החדשים, מה שהוביל לתנודות חריפות בסיום המסחר, השינוי המשמעותי ביותר במשקל במדד המעו"ף היה במניית בזק אשר משקלה עלה ל-9.5% על חשבון משקלן של מניות אחרות, היא גם שהובילה את המחזורים והיתה המנייה היחידה בין מניות המעו"ף שסיימה את יום המסחר בעלייה.

הירידות בשוק הושפעו גם מרצון השחקנים לממש את רווחי הרבעון שהסתיים ולהתחיל את הרבעון האחרון של השנה מרף נמוך במקצת. וזאת בנוסף על נתוני מאקרו שליליים מעבר לים שהובילו את וול סטריט מעליות בפתיחה לירידות בסיום המסחר בת"א.

המסחר בוול סטריט כרגיל גם הוא בין הגורמים המשפיעים על השוק המקומי. המסחר החל בעליות לאחר שנתון התמ"ג הסופי לרבעון השני הצביע על ירידה מתונה מהמצופה של 0.7% לעומת צפי להתכווצות של 1.2%, אך עד מהרה התחלפה שם המגמה לאחר שמדד מנהלי הרכש של שיקגו לספטמבר הפתיע לרעה וירד ל-46.1 נק', ושב אל מתחת לרף 50 הנק' המהווה את נקודת האיזון בין התרחבות להתכווצות כלכלית אליה הגיע המדד בחודש הקודם, בשוק ציפו להמשך התרחבות ל-51.2 נק'.

בשוק המקומי נסחרו במהלך מרבית שעות היום המדדים במגמה חיובית בעיקר על רקע הנעשה מעבר לים כשברקע ממשיכים לזרום נתוני מאקרו טובים המעידים על חזרת המשק לפסי צמיחה. הלמ"ס דיווחה כי היקף הרכישות בכרטיסי אשראי עלה בחודש זה ב-0.5%, בהמשך לעלייה של 0.6% ביולי, מה שמעיד על איתנות הצריכה הפרטית שמהווה כ-45% מהתמ"ג בישראל. כמו כן, הייצוא התעשייתי עלה ב-25.2% באוגוסט (נתוני מגמה).

ת"א- 25 ת"א-100 ת"א-בנק נדל"ן 15

רבעון שלישי חלומי

היום סגרה הבורסה את הרבעון השלישי של השנה, אשר הסתמן גם הוא כרבעון מצוין למשקיעים. ב-3 החודשים האחרונים עלה מדד המעו"ף בכ-14.6%, מדד הבנקים זינק ב-33% ומדד הנדל"ן השתרך מאחור עם תשואה של 6.7%, בעיקר בגלל אפריקה ישראל שהיוותה משקולת על המדד. מתחילת השנה זינק המעו"ף ב-52% ומדד הבנקים רשם תשואה של 77%.

"ישראל רוכבת על הגל העולמי", אומר חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר במריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה "כשמסתכלים על השווי של ישראל ב-MSCI, רואים שהשוק שלנו נסחר במכפיל 11 לפי תחזיות הרווח ל-2010. אם מוציאים את טבע המכפיל ממש מצחיק - 7.5 בלבד".

לצורך ההשוואה, השווקים המתעוררים נסחרים במכפיל 12.1 והשוק הישראלי למעשה רשם תשואת חסר של 26% מול השווקים המתעוררים מתחילת השנה. ישראל מסביר כי הסיבה לכך היא שההתאוששות הבורסה בישראל אינה חדה ("V") כמו בשווקים המתעוררים, וכמו כן השיפור ברווחי החברות בישראל היה גבוה פי 2 מהשיפור בשווקים המתעוררים. בנוסף, ישראל היא היחידה שהחלה להעלות ריביות.

"ישראל נמצאת בהמלצת נייטרלי אצלנו", מוסיף ישראל. "מי שרוצה לעשות תשואת יתר צריך להיות מאוד סלקטיבי בבחירת המניות". ישראל ממליץ על מניות התקשורת בשל ההערכה כי הן יחלקו דיבידנדים בהיקף 7.5 מיליארד שקל בשנה הקרובה, קרי תשואת דיבידנד של 17%. מלבד התקשורת, ישראל מציין "אנחנו מאמינים גדולים בכי"ל ויודעים שהרבעון השלישי הולך להיות טוב ושההתאוששות בשוקי האשלג תגיע ב-2010. אנחנו גם שמים עין על טבע, לא בגלל שאנו מאמינים שהמניה תשיג תשואת יתר משמעותית, אלא בגלל תרופת האזילקט שיכולה להוות טריגר לעליות ב-2010".

ברקת בדרך לדש איפקס?

אפריקה ישראל המשיכה להיות המניה שריכזה את מרבית העניין בשוק. אמש נפגשה הנהלת החברה עם נציגי מחזיקי האג"ח. הפגישה לא הניבה פירות אולם היא סיפקה כותרת אחת חשובה: פרופסור אמיר ברנע מועמד לתפקיד היועץ הכלכלי של מחזיקי האג"ח. ליועץ יהיה תפקיד חשוב בתפירת מתווה הסדר החוב שיושתת על הערכות השווי שיבוצעו לחברות בקבוצת אפריקה ישראל ולפרוייקטים הגדולים שלה.

מניית בנק הפועלים הגיבה בירידה לאחר שהמנכ"ל החדש ציון קינן השיג הישג מרשים, כאשר ועד העובדים בבנק הפועלים הסכים לקיצוץ בתנאי ההעסקה. החיסכון הצפוי לבנק כתוצאה מכך: כ-200 מיליון שקל. הוועד ויתר על תוספת שכר של 2.5% ועל עדכון התעריפים של השי לחג והסכים לקיצוץ של 5 ימים ביתרת ימי החופשה לעובד.

מניית נדל"ן נוספת שבולטת היום היא נכסים ובנין , וזאת לאחר שבעלי המניות שלה אישרו את המשך המימון לשלושת הפרויקטים של החברה בלאס וגאס (מלבד פרויקט הפלאזה).

מניה נוספת שמרכזת היום עניין רב היא בזק . כפי שפורסמם אתמול ב"גלובס", הנהלת הבורסה צפויה, לפי ההערכות בשוק, להחליט היום על העלאת המשקל של מניית בזק במדד המעו"ף ל-9.5% מ-7.43%.

מבין מניות הפיננסים, דש איפקס בולטת על רקע המו"מ שמנהל אלי ברקת לרכישת השליטה בבית ההשקעות בפרמיה של 27% על מחיר השוק.

מניית הביומד קמהדע מזנקת בעקבות גילוי פרטי ההנפקה שהיא מתכננת לציבור. ל"גלובס" נודע כי החברה תציע לציבור סדרה חדשה של אג"ח שקליות הניתנות להמרה למניות במחיר של 35 שקל למניה - פרמיה של 25% על מחיר הבסיס של המניה היום בבורסה.

היום דיווחה קבוצת דלק על עסקת בעלי עניין במסגרתה העמידה הלוואה בסך 65 מיליון שקל לדלק פטרוליום (שאגרות החוב שלה נסחרות בבורסה), אשר תשמש לצורך העמדת הלוואה לחברה הבת הנסחרת בארה"ב דלק US. ההלוואה ניתנת לפירעון מוקדם והנה בריבית שנתית בשיעור של 8.5%.

[לאתר המעו"ף]