משרד התשתיות בוחן מחדש מעבר לשימוש מחייב בביודיזל

לנוכח הבדיקה המחודשת שנערכת במשרד, שר התשתיות, עוזי לנדאו, טרם חתם על הצו שאמור לחייב את חברות הדלק לעבור לביודיזל ■ מדובר בחובה למהול 5% מהסולר הנמכר בביודיזל ■ המעבר לשימוש בביודיזל נתקל גם בקשיים לוגיסטיים

לנהגים שחשבו ברצינות על שימוש בדלקים ירוקים (אתנול וביודיזל) לתדלוק כלי הרכב שלהם לא כדאי לפתח ציפיות רבות מדי. משרד התשתיות בוחן מחדש את עמדתו בדבר כדאיות המעבר לשימוש בדלקים ירוקים לתחבורה. לנוכח הבדיקה המחודשת שנערכת במשרד, שר התשתיות, עוזי לנדאו, טרם חתם על הצו שאמור לחייב את חברות הדלק לעבור לביודיזל. מדובר בחובה למהול 5% מהסולר הנמכר בביודיזל.

על רקע העלייה במחירי הנפט בעולם, בתחילת 2008 החליטה הממשלה לעודד את השימוש בדלקים ירוקים כגון ביודיזל ואתנול, בין השאר באמצעות הפחתת הבלו (מס) ובחינת מתן פטור ממיסים לייבוא שמנים לייצור ביודיזל. השימוש בביודיזל נועד להפחית את התלות ביבוא הנפט וכן להפחית את פליטות המזהמים מכלי הרכב.

כמו כן, הוחלט להטיל על שר התשתיות לקבוע חובת מהילה של ביודיזל בסולר באופן מדורג על פני שלוש שנים כך ששיעור הביודיזל יעמוד על 5% מהסולר, זאת בדומה למדיניות באירופה.

המעבר לשימוש בביודיזל נתקל גם בקשיים לוגיסטיים. בין השאר, התברר כי לא ניתן להזרים את הביודיזל בצנרת הולכת הדלקים של תש"ן. בעקבות זאת, התריעו באחרונה ראשי חברות הדלק במפגש סגור עם משרד התשתיות כי הם ייאלצו לשנע את הביודיזל במאות מכליות כביש, דבר שיגביר את זיהום האוויר.

ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר יוסף, אישר כי המשרד בוחן האם בכלל כדאי לחייב את חברות הדלק לעבור לשימוש בביודיזל. לדבריו, "בתוך חודש אנחנו מקווים לגבש מסקנות". לדבריו, העלות למשק כולל הפטור ממס נאמדת ביותר מ-500 מיליון שקל בשנה.

"החלטת הממשלה הקודמת התקבלה כאשר מחירי הנפט היו בשיא של 150 דולר לחבית. מאז מחירי הנפט השתנו דרמטית. הפחתת הפליטות כתוצאה מהשימוש בביודיזל אינה משמעותית ביחס לחלופות אחרות".