מעלות הסירה את הדירוג של חברת החשמל מרשימת המעקב

זאת על רקע הפחתת ההתחייבויות הפנסיוניות לעובדים ■ המשמעות: הוסר האיום בפני הורדה נוספת בדירוג החברה ■ עם זאת, תחזית הדירוג נותרה שלילית עקב הנזילות הנמוכה ■ במעלות מעריכים כי לחברת החשמל מקורות מימון מספיקים עד אמצע 2010

בחברת החשמל יכולים בינתיים לנשום לרווחה: חברת דירוג האשראי S&P מעלות הודיעה היום כי הסירה את הדירוג של חברת החשמל מרשימת המעקב עם השלכות שליליות (negative credit watch), ואישררה דירוג של AA להתחייבויותיה של החברה.

יחד עם זאת, תחזית הדירוג נותרה שלילית, וזאת לאור נזילות הנמוכה של החברה והאפשרות שהיחסים הפיננסיים יחלשו עוד יותר אם התעריפים לא יעלו.

מעלות שמה ב-30 בדצמבר 2008 את דירוג של חברת החשמל ברשימת המעקב עם השלכות שלילות, שמשמעותה סכנה להורדה נוספת בדירוג.

במעלות מציינים כי אשרור הדירוג והסרתו מרשימת המעקב משקפת את השיפור בנזילות החברה, ואת הערכתה כי לחברת החשמל מקורות מימון במידה מספקת עד יוני 2010.

אחת הסיבות לשיפור בנזילות היא הפחתת ההתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל לעובדים בכ-6 מיליארד שקל בעקבות החלטת הרשות לני"ע בנושא. ההחלטה צפויה להגדיל את ההון העצמי של חברת החשמל בכ-3.5 מיליארד שקל.

בהתייחסם לנושא מציינים במעלות כי "אנו מצפים שחברת החשמל תצא נשכרת מהתיקון כלפי מטה של התחייבויותיה הפנסיוניות העתידיות אשר יצמצם את היקף תזרים המזומנים השלילי".

במעלות מעריכים כי התפתחות חיובית נוספת היא ההתאוששות המהירה יחסית של הכלכלה הישראלית שתמנע את הירידה בביקוש לחשמל. להערכת מעלות, התחזיות לירידה בביקושים ב-2010 לא יתממשו , וצפויה דווקא עלייה בביקוש בכ-3%-3.5% בשנת 2010.

במעלות מביעים דאגה מהעיכוב הנמשך במשא-ומתן ליישום הרפורמה בחברה. במעלות מציינים כי כי תחזית הדירוג השלילית משקפת גם את "העיכוב המתמשך ברפורמה במשק החשמל ואי-הוודאויות הנובעות מכך, הנוגעות למבנה הסופי של חברת החשמל ומעמדה העסקי".