דון קישוט בדרך לקיסריה

עמיר בניון מוציא אוסף חדש ממיטב להיטיו ומתכונן נפשית לקראת ההופעה שלו בקיסריה, שתתקיים מחרתיים. בשיחה עם "גלובס" הוא מדבר על ההתאקלמות במודיעין, לשם עבר עם משפחתו, ומספר איך הוא מתמודד עם פוזיציית הדון-קישוט למול הדורסנות של חברות התקליטים בארץ

"אני לא מתפקד במצב של חוסר יצירה", מסביר עמיר בניון את החלטתו להוציא לראשונה בקריירה בת העשור שלו אוסף ממיטב להיטיו בשם "שעה של אור" בלייבל העצמאי "נבל העשור" בבעלותו. רק שאצל בניון, שכבר הרגיל את קהלו לעשות כל דבר אחרת, גם האקט של הפקת אוסף הפך להשקעה יסודית בהרבה מהשלכת כמה קטעי אולפן מוכנים למארז אחד.

האוסף כולל שישה שירים חדשים, וכמה משיריו המוכרים של בניון הוקלטו מחדש, כך שרבות ההפתעות על הביצועים המוכרים. בנוסף, בניון מודה שאם היה מחליט להוציא אלבום מקורי הבעיה העיקרית שלו הייתה באיזה לבחור.

"יש לי כרגע במאגר שני אלבומים חדשים מוכנים, כתובים ומולחנים", הוא מפרט, "עוד אלבום כלי, שאני מעוניין להפיק כיצירה בביצוע תזמורת, כבר נשלח למעבד. יש אלבום משותף עם הזמר-יוצר יהודה מסס, שיהיה כנראה הפרויקט הבא שלי שיצא. אני רוצה אולי להפיק כמה זמרים בשנה הקרובה, ואולי אחליט לתת לאחרים חלק מהשירים שכתבתי לעצמי.

"מעיין היצירה לא נעצר, אבל שוק המוזיקה בארץ לא מסוגל להתמודד עם אמן המוציא חומרים חדשים בקצב של שני אלבומים לשנה. התקשורת לא בנויה לזה. מצפים מאמן שיוציא אלבום פעם בשלוש, אולי ארבע שנים, ובין לבין יופיע באותם השירים עד שגם הוא וגם הקהל כבר לא יוכלו יותר לשמוע אותם.

"אם הייתי מנסה להוציא את האלבומים האלה עכשיו, פחות משנה אחרי 'עומד בשער', היו הורגים אחד מהילדים האלה או את שניהם. לא רציתי להתמודד עם תרחיש כזה, אז למרות שהייתה האופציה העדפתי אוסף עד שאחליט מה הדרך הכי נכונה להמשיך. האמת? אני קצת מבולבל עכשיו. עוד לא סגור עם עצמי מה הכי נכון".

שוחה בבריכה של הגדולים

השיחה עם בניון מתנהלת, תרתי משמע, על המזוודות. אחרי כמה שנים שבהן חזר לעיר שבה גדל, באר-שבע, עקר בימים אלה עם משפחתו לדירה חדשה במודיעין. עכשיו הוא מסתגל למציאות חדשה, שבה הנסיעות התכופות שלו לאולפן ההקלטות קצרות בהרבה.

"אני מודה שזה היה שיקול", הוא אומר, "למרות שאשתי היא זו שבחרה במודיעין. היא הכירה את העיר ואהבה אותה, ואני הסכמתי ללכת אחריה כי זו הייתה החלטה משפחתית, אבל לא אכחיש שעם כל אהבתי לדרום הנסיעות היומיומיות מת"א לבאר-שבע היו מתישות. ממילא אני מבלה כל רגע פנוי שלי באולפן".

*אתה אחד האמנים הפוריים והמצליחים בארץ, ועדיין אתה מזוהה בשנים האחרונות בעיקר עם המאבקים המשפטיים על זכויות האמנים מול חברות התקליטים. מפריע לך שדימוי הדון קישוט דבק בך?

"הייתי מוכן לזה. ידעתי לקראת מה אני הולך, וברור לי שלא כל אמן היה מסוגל לשאת בנטל של להיות שוטה הכפר הצועק: 'המלך הוא עירום' ויודע שיהפוך לשק חבטות של בכירי התעשייה. עובדה שבשלוש השנים האחרונות יש שינוי גדול ביחס האמנים לחברות התקליטים. כבר לא מקבלים כל תשובה כמובנת מאליה. רוצים לבדוק, לחקור, להבין על מה חותמים, לקבל הסבר ואם צריך לדרוש פיצוי.

"אמנים היום מבינים שאין לאף אחד הזכות לגזול מהם מה שמגיע על-פי חוק. אני אדם שכאשר הוא רואה עוול הוא עושה מעשה. כמו שאזעיק שוטר אם אראה שוד ברחוב. אז התשובה היא לא, אני לא מצטער לרגע שהתחלתי במהלך הזה ואני מתכונן לעמוד על הרגליים כשהוא יסתיים".

*וההחלטה להקליט מחדש כמה משיריך המוכרים לאוסף הייתה הכרח, בגלל בעיות זכויות יוצרים?

"לא בדיוק, כי רק שני מאסטרים לאלבומים שלי, 'שלכת' ו'ניצחת איתי הכול', הם בבעלות של חברת 'הליקון'. השאר שייך לי, וחברות אחרות רק מעניקות לי שירותי הפצה. הייתי יכול להפיק אוסף ראוי רק עם ההקלטות בבעלותי ולחסוך הרבה כסף על ההקלטות החדשות, אבל האמת שאהבתי את הרעיון להתמודד שוב עם השירים כמה שנים אחרי".

מחרתיים (שלישי) יעשה בניון את הצעד שכל אמן ישראלי מוביל שואף אליו, וחרד ממנו, בו זמנית. הוא יפתח קופה במופע מושקע בליווי 17 נגנים שיועלה באמפי קיסריה. חודש וקצת אחרי שהביא יותר מ-4000 איש לבריכת הסולטן בירושלים, והוכיח רשמית שהוא ראוי לשחות בבריכה של גדולים כמו שלמה ארצי ואייל גולן.

"אני לא יודע כמה זמן מופע בסדר גודל כזה יוכל לרוץ, אבל אני מתחיל ללכת ונראה לאן אגיע", הוא אומר. "קיסריה, בפועל, זה רק עוד מקום עבורי. ראיתי שם הופעות בעבר ואני בטוח שאתרגש מאד, אבל זה קורה ממילא בכל פעם שאני עולה לבמה גם במועדון קטן. אני חושב שלא אפטר לעולם מהפחד העובר בי רגע לפני. בבריכת הסולטן זה היה חזק מאי פעם. הקאתי את הנשמה לפני העלייה לבמה, למרות שברגע בו התחיל המופע הרגשתי התעלות. לקבל אנרגיה חיובית כזו מאלפי אנשים בו זמנית זה מדהים".

לפני כמה שנים ניהלת מגעים עם חברת תקליטים בצרפת. יש סיכוי שתנסה שוב לפרוץ לקריירה בינלאומית?

"בשלב זה בחיי אני מסופק ממה שהשגתי בארץ. פנו אלי כמה פעמים בשנים האחרונות בהצעות להופיע בארה"ב, ולא פסלתי עקרונית אבל איכשהו מצאתי עצמי דוחה את המהלך שוב ושוב. כנראה זה לא מושך אותי מספיק. יש לי כאן אתגרים המעניינים אותי הרבה יותר". *

עמיר בניון יופיע באמפי קיסריה בשלישי, 6 באוקטובר, ב-21:00