משרד התקשורת החל לבדוק את הסכמי המימון בעסקת פרטנר

בן-דב מסתכן בקנס של 500 מיליון דולר שישולם להאצ'יסון אם העסקה לא תקבל את אישור המשרד ■ נבדק מיהם מחזיקי האג"ח, הבנקים והשותפים הנוספים, ומה משמעות השיעבודים והבטוחות שהם מקבלים עבור המימון

גובר הלחץ לאישור עיסקת פרטנר במשרד התקשורת, לאחר שהמשרד החליט לבדוק את כל שרשרת המימון של אילן בן דב, כדי להבטיח את זהותם של המממנים.

הבדיקה של המשרד בקשר להעברת אמצעי השליטה בפרטנר נדרשת כלקח מפרשת רכישת מניות בזק על-ידי גד זאבי, שם התברר בדיעבד כי משרד התקשורת לא ידע שמיכאל צ'רנוי עומד גם הוא מאחורי מימון העסקה - פרשה שהולידה כתב אישום נגד השניים.

זאבי וצ'רנוי מואשמים ברכישה במשותף של כ-20% ממניות בזק, תוך הסתרת חלקו של צ'רנוי ברכישה. לצורך הרכישה קיבל זאבי, בין היתר, הלוואה בסך 143 מיליון דולר מצ'רנוי. מכתב האישום עולה כי אילו ידעו הבנקים שצ'רנוי, בעל העבר המפוקפק לכאורה, עומד מאחורי כספי הערבות שהופקדו בחשבון של זאבי, הם לא היו מאשרים את ההלוואה שנתנו לעסקה, ומשרד התקשורת לא היה מנפיק את ההיתר לרכישת מניות בזק. בנוסף משרד התקשורת לא ידע כי לצ'רנוי היתה אופציה להיכנס כשותף בבזק.

משרד התקשורת, לכן, החליט לבדוק כעת את כל הסכמי המימון של בן-דב, ובין היתר נבדק מיהם מחזיקי האג"ח, הבנקים, השותפים הנוספים ומה משמעות השעבודים והבטוחות שהם מקבלים בתמורה למימון. האצ'יסון הסינית, המעניקה מימון של 300 מיליון דולר לבן-דב, היא גוף שמוכר למשרד התקשורת, ולכן המימון שהעניקה אינו מהווה בעיה, ואולם לגבי שאר המממנים נדרשת בדיקה יותר עמוקה.

בדיקה מעמיקה

בן-דב התחייב בפני האצ'יסון הסינית להשיג את כל האישורים לעסקה בתוך שלושה חודשים, ולא - ישלם לה קנס של 500 מיליון דולר. משרד התקשורת מבין את חשיבות האישור המהיר לעסקה, ולכן פועל לאישורה עד החודש הבא, למרות לחץ הזמן הנובע בשל החגים. בנוסף, חלק מההסכמים של בן-דב אינם סגורים לחלוטין מבחינה משפטית, דבר המהווה גורם מעכב נוסף באישור העסקה.

בניגוד למשרד התקשורת, רשות ההגבלים העסקיים העניקה אישור לעסקה כבר לפני שבועיים. זאת, משום שרשות ההגבלים בוחנת את העסקה רק מההיבט הצר של פגיעה או אי פגיעה בתחרות. משרד התקשורת, לעומת זאת, מחויב לבדוק לעומק את מבנה הבעלות החדש בחברה, הסדרי המימון, האם מדובר בבעלים זרים שצריכים אישור מיוחד גם ממשרד הביטחון ועוד.