המחוזי: לא ניתן למנוע מכירת עסק טכנולוגי בשל מחלוקת על הזכויות

השופטת מיכל אגמון-גונן הבהירה כי אין פסול במכירה, גם כשהרוכשים יודעים כי קיימת מחלוקת על הזכויות בטכנולוגיה ■ "בית המשפט לא ייתן יד לנהר של תביעות בטענה לעשיית עושר ולא במשפט"

"לא ניתן למנוע רכישה ומכירה של עסקים מבוססי טכנולוגיה רק בשל העובדה שקיימת מחלוקת בנוגע לזכויות באותה טכנולוגיה" - כך קובע בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לדברי השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן, איסור מכירה במקרה של סכסוך על זכויות בטכנולוגיה יגרור פתיחת הליכים נגד בעלי מניות בעילה של עשיית עושר ולא במשפט - ועלול לפתוח פתח להליכים שבבסיסם הם דווקא ניסיון להתעשרות בלתי צודקת.

השופטת ציינה כי אם תיאסר מכירה במקרה של מחלוקת על הזכויות - מיד כשיתגלה כי חברה מבוססת טכנולוגיה עומדת להימכר, יוכל כל מי שהיה קשור לאותה טכנולוגיה בעבר להגיש הליך כדי לסכל את המכירה או לזכות בחלק מפירותיה.

"אין להרים את הסכר ולאפשר לנהר של תביעות בדיני עשיית עושר להציף את בתי המשפט", נקבע.

סיכון לגיטימי

התובעים, סופיה לוין, ולאד לרנר ובוריס לוין, טענו לבעלות וזכויות בשיטה לבדיקה רפואית במעי הגס, שחברת סטרייקר ג'י.אי, נחשפה אליה, רשמה אותה ללא הסכמה כפטנט ואף פיתחה על בסיסה את התקן רפואי לבדיקת המעי הגס.

התובעים הגישו תביעה נגד בעלי מניות ונושאי משרה לשעבר בחברות סטרייקר ג'י.אי והחברה האם, סטרייקר ארה"ב. זאת, בטענה כי הם ביצעו את עסקת מכירת המניות של סטרייקר ג'י.אי לסטרייקר ארה"ב, בידיעה כי סטרייקר ג'י.אי עושה שימוש בטכנולוגיה שאינה שלה, תוך התחייבות לשפות את החברה האם, אם תיתבע בגין זאת. עילות התביעה היו גזל סוד מסחרי, עשיית עושר ולא במשפט והפרת חוזה.

השופטת קבעה כי לא ניתן לבסס במקרה הנדון עילה של עשיית עושר, ודחתה את התביעה. היא הסבירה כי עסקים רבים נמכרים על סמך טכנולוגיות מעוגנות פטנט, ובמקביל קיימים הרבה מאוד הליכים הנוגעים לרישום פטנטים ולזכויות בהם. לכן, קבעה, לא ניתן למנוע רכישה ומכירה של עסקים מבוססי טכנולוגיה רק בשל העובדה שקיימת מחלוקת בנוגע לזכויות באותה טכנולוגיה.

השופטת הבהירה כי בהתנהגות הנתבעים אין כל דופי, גם אם ידעו על כך שיש מחלוקת לגבי זכויות בטכנולוגיה של סטרייקר. לדבריה, הנתבעים רכשו את מניות החברה ולקחו סיכונים עסקיים לגיטימיים - כשהסיכון הראשון הוא שהטכנולוגיה לא תצלח; והסיכון השני הוא שהתובעים יזכו בתביעתם והחברה האם תישאר ללא הטכנולוגיה, והם יצטרכו לשפותה. (ת.א. 1677/08).