הרגולציה בקרנות בארה"ב לא תעזור בהכרח לתשואות

תוכניות להגברת הפיקוח על ההון סיכון גוועות בהדרגה ■ עכשיו נשאר רק להצדיק את קיומו מבחינה עסקית

לאחר שנה קשה, מתחילות קרנות ההון סיכון בארה"ב לשמוע מעט בשורות חיוביות. זה החל עם דו"ח שפרסם איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני, ה-nvca, לגבי הזינוק במספר התשקיפים שהוגשו ברבעון הקודם לרשות ניירות ערך בארה"ב (SEC).

המגמה החיובית מבחינת הקרנות המשיכה בנתונים של חברת המחקר Cleantech Group, על גידול בהשקעות בחברות הקלינטק ברבעון השלישי לעומת הרבעון הקודם, והסתיים, בינתיים, בהצעה שתפטור את קרנות ההון סיכון מפיקוח קפדני של ה-SEC על פעילותן.

שינוי באווירה

למרות ששתי ההודעות הראשונות מהוות סיבה לאופטימיות, הרי המשמעות של ההצעה השלישית חשובה יותר. הסיבה לכך היא שההצעה, שהגיש יו"ר תת הוועדה של בית הנבחרים האמריקני לנושא שוקי ההון בוועדה לשירותים פיננסיים, מסמלת שינוי באווירה.

השינוי האמור הוא הסרת האיום בדמות הטענות הפופולריות לאחרונה כי פעילות קרנות ההון סיכון מהווה סיכון לפעילות במגזר הפיננסי. או במילים אחרות, שפעילותן עלולה לפגוע ביציבות המגזר הפיננסי כולו.

ההצעה להגדלת הפיקוח על הקרנות יצאה לדרך בתחילת 2008. בין השאר, הוצגה הצעת חוק ביולי האחרון להגדלת החשיפה של הקרנות לפיקוח של ה-SEC, שבראשה עומדת מארי שפירו.

הכוונה הייתה להחיל על הקרנות חקיקה ותיקה שדורשת מעורבות של יועצי השקעות. במסגרת הרחבה של החקיקה הזו, כך הוצע אז, יחויבו הקרנות שמנהלות מעל ל-30 מיליון דולר, בחשיפה שתכלול דיווח מעמיק על שוויים, משקיעים וחברות הפורטפוליו שלה.

זאת, מתוך כוונה להגן על המשקיעים המוגבלים בקרנות (Limited Partners), שמשתמשים בעיקר בכספי החיסכון ארוך הטווח של אזרחים אמריקנים.

באופן מובן, תוכניות אלו לא שימחו במיוחד את אנשי ההון סיכון בארה"ב. חשיפת המשקיעים, לא כל שכן חשיפת פרטים על מצב חברות הפורטפוליו, והערכת שווי של ההשקעות, מעולם לא היו הצד החזק של הקרנות הפרטיות.

כרגע, הפעילות של קרנות אלו בארה"ב חשופה לפיקוח מסוים של ה-SEC, אם כי בעוצמה מוגבלת. הן מחויבות כיום רק למלא טופס אלקטרוני בשם Form D, שבו יש פרטים בסיסיים על החברה או הקרן ואופי הקצאת המניות.

רק דיווח משופר

חוסר שביעות רצון הקרנות מתוכניות החקיקה, התבטא בחודשים האחרונים בהגברת מאמצי הלובי בנושא מצד ה-NVCA בראשות מארק האסן. בסופו של דבר, כך טענו שם, התקנות יגבילו את יכולת הפעילות של קרנות קטנות, שמנהלות סכומים של עשרות מיליוני דולרים בודדים ויצטרכו כעת להקצות יותר כספים לעו"ד ורואי חשבון, כדי לעמוד בתנאי הרגולציה.

לפני שבועיים הופיע בפני הוועדה לעסקים קטנים של בית הנבחרים, טרבור לוי, שותף בקרן קטנה בשם Flywheel וטען כי העמדה בתנאים החדשים יעלו לקרן שלו כשליש מעלויות הניהול השנתיות.

לוי הציע כי הקרנות יחויבו למלא טופס דיווח "משופר" של Form D, שיספק יותר חשיפה, אבל יפטור את הקרנות מדיווח מפורט, כפי שנדרש בהצעות החקיקה.

כעת, ההצעה של יו"ר תת הוועדה עשויה לפטור את הקרנות מדיווח שכזה, אבל עם זאת, היא רחוקה מלשפר את המצב של הקרנות שיתקשו להציג בשנים הקרובות את ההחזרים על ההשקעות שבשמם יש להן זכות קיום.