מה מריץ את חברות שירותי ה-IT

מספר רכישות וטיפוס בשוויים, הפכו את שוק שירותי המחשוב לחם במיוחד

ימים טובים עוברים על סקטור שירותי ה-IT. מי היה מאמין? הסגמנט הזה, שקרוב יותר לעולם השירותים והתעשייה המסורתית מאשר לשוק ההיי-טק, הוא אחד מספקי התשואות המוצלחים ביותר של השנה האחרונה.

מילא התשואות, אותן ניתן להבין - המשבר הפיננסי גרם לירידת שווי לא רציונלית בחלק מהחברות - אבל איך תסבירו את הדרמות? דל וזירוקס ביצעו בשבועות האחרונים רכישות ענק, IBM ו-Wipro עשו אותן בקטן, ולפי הערכות כל ענקיות המחשוב מוכנות לסבבי רכש נוספים בתחום.

בכל אופן, לכל מי שמנתח את עולם המחשוב ברור כי שירותי המחשוב השונים או הייעוץ בתחום המחשוב הוא סקטור חם במונחי קונסולידציה. אם זה בגלל השוויים האטרקטיביים, או הניסיון לחקות את אסטרטגיית הצמיחה של IBM, כניסה מסיבית לשוק השירותים נתפסת כיום כמחויבת המציאות עבור כל שחקן חומרה שמעוניין להתקדם.

ומה בישראל? את הגאות ניתן היה להרגיש גם בשווי של חברות שירותי המחשוב הישראליות. עם זאת, בישראל כמו בישראל, המאפיין והמובהק ביותר של גידול באטרקטיביות של החברות היה השמועות.

כוכבת השבוע הייתה מטריקס, שטיפסה בכ-160% מתחילת השנה לשווי של כ-830 מיליון שקל כיום, עם מחזורים גבוהים במיוחד בשבועות האחרונים. החברה, הוערך, נמצאת כעת על הכוונת של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות שפועלות בישראל ומגלות בה עניין גם חברות בינלאומיות.

ככל הנראה, הערכות אלו לא מדויקות, וסביר שמה שהריץ את מניית מטריקס לא היו רק השמועות, אלא האווירה בשוק כלפי חברות שירותי ה-IT.

אבל חברה ישראלית אחרת שפועלת בתחום - נס טכנולוגיות - דווקא עשויה להיות מרוויחה גדולה מגל הקונסולידציה. החברה טיפסה בכ-180% מאז מארס לכ-290 מיליון דולר כיום.

לפני כשבועיים פרסם בנק ההשקעות קרדיט סוויס סקירה על מיזוגים ורכישות לפי סקטורים. תחומי ההיי-טק תפסו מקום מכובד, וגם שירותי המחשוב. בפיסקה ספציפית שהוקדשה לשירותי מיקור-החוץ הוזכרו מספר מתחרות של נס: Syntel, ExlService, Genpact ו-Cognizant.

שתי הראשונות, מציינים בסקירה, הן מטרות רכישה אטרקטיביות, וכמו-כן ספקיות שירותים מחפשות כעת רכישות קטנות של חברות בתחום הפעילות באירופה, אחד ממרכזי הפעילות של נס.

בבחינה של החברות המוזכרות למעלה, הרי השוויים של כולן - כולל Perot שבתהליכי רכישה כעת על-ידי דל - עלו ב-50%-100% מתחילת השנה. בהשוואה אליהן, נס היא היחידה שעדיין נסחרת בדיסקאונט עמוק יחסית לאשתקד, ונמצאת במקום מצוין בכדי ליהנות מהשפעת הספקולציות על שווייה. *