מועמד שלא קיבל מידע מהמעסיק יכול לקבל על כך פיצויים

"לא אחת נאמר לעובד במהלך ראיון העבודה כי התפקיד המוצע הוא בעל אופי ניהולי, אולם הוא מגלה כעבור זמן קצר כי מדובר בתפקיד זוטר"

תעשיית ההיי-טק ידועה ככזו שמציעה לעובדים שלה תנאים טובים במיוחד, אולם לא פעם, העובדים מתבדים ומגלים שמה שהבטיחו להם בראיון העבודה הוא לא בדיוק מה שהם מקבלים במהלך השוטף של תפקידם החדש. ריבוי המקרים מעידה כי מדובר בתופעה נפוצה הגורמת לעובדים תסכול רב.

"מובן שהמעסיק מחויב לקיים את ההבטחות וההתחייבויות שהועלו על הכתב במסגרת הסכם העסקה שנחתם עם העובד, ואם הוא לא עושה זאת, הרי שהוא חשוף לתביעה", אומר עו"ד רונן בר-אבן, מומחה לדיני עבודה.

"במקרים מסוימים, גם עובד שהוצגו בפניו תיאורים מטעים או חסרים בתהליך הקבלה לעבודה, יוכל להגיש תביעה כנגד המעסיק ולזכות בה, אף אם לא קיים הסכם בכתב או שאותם תיאורים לא באו לידי ביטוי מפורש בהסכם", הוסיף בר-אבן.

"לא אחת, נאמר לעובד במהלך ראיון העבודה, כי התפקיד המוצע הוא בעל אופי ניהולי, אולם הוא מגלה כעבור זמן קצר שמדובר בתפקיד זוטר יחסית וחסר אלמנטים ניהוליים. במקרה אחר, יכול להיות שהוסתר מהעובד כי התפקיד המוצע כולל מטלות בעייתיות ולא נעימות. לרשות עובד שנקלע לסיטואציה שכזו, קיימת האפשרות לתבוע את המעביד", אומר בר-אבן.

לשון החוק והפסיקה, מטילה על המעסיק חובות מיוחדים ומוגברים לנהוג בתום לב ובהגינות במסגרת תהליכי המשא ומתן והקבלה לעבודה, ובעיקר מוטלת על המעסיק החובה לגלות לעובד את כל המידע הרלבנטי ביחס לתפקיד ולמקום העבודה, בין אם אודות גובה השכר, שעות העבודה, וכל פרט אחר, אף אם נתפס על-ידי המעסיק כטריוויאלי. בנוסף, מוטלת על המעסיק החובה לחשוף מיוזמתו גם את הפגמים במקום העבודה ובתפקיד שמוצע.

לדברי בר-אבן חובות מיוחדות אלה, שעולות על חובות הגילוי שמוטלות על הצדדים בעסקה מסחרית, נובעות מכך שמשפט העבודה תופס את הקשר בין עובד למעביד כקשר מיוחד ומתמשך, ואת מקום העבודה כמרכזי בחייו של האדם, ולכן חשוב במיוחד שהעובד הפוטנציאלי ידע את מירב הפרטים לגבי התפקיד ומקום העבודה, בטרם היכנסו אליו.

"במידה והעובד נקלע לסיטואציה בה התפקיד שהוא נדרש למלא, שונה באופן מהותי מזה שתואר בפניו בטרם כניסתו למקום העבודה, הרי שהוא יוכל להתפטר ולתבוע מהמעסיק פיצויים על הנזקים שנגרמו לו.

כך לדוגמה, עובד שעזב מקום עבודה קודם כדי להתקבל למקום העבודה הנדון, יוכל לדרוש את השכר שהיה מקבל במקום העבודה הקודם. במידה והעובד המתפטר לא הצליח למצוא מקום עבודה חלופי במשך זמן, הוא יוכל לדרוש פיצויים לפי השכר עבור אותה תקופה בה לא עבד", אומר בר-אבן.

לבסוף עובד שמוצא עצמו בסיטואציה שכזו, אינו מחויב להתפטר באופן מיידי, על-מנת שלא ימצא עצמו קירח מכאן ומכאן. "העובד יכול להמשיך בעבודתו עד שיבדוק את האפשרות למצוא עבודה אחרת, תוך הבעת מחאה בפני המעביד על העוול שנעשה לו. חרף זכות זו, על העובד להביא בחשבון, כי אם יישאר במקום העבודה זמן רב מדי, הוא עלול להיראות כמי שהשלים עם התיאורים המטעים והחסרים שניתנו לו כאמור וכמסכים לעבוד במקום העבודה כפי שהוא", מסכם בר-אבן.