על עתיד הצפון: בית הספר לרפואה בגליל זקוק לטיפול נמרץ

ביוני השנה נסגר המכרז על הקמת בית ספר לרפואה בגליל, שאמור להילחם במחסור הצפוי ברופאים, אך ההחלטה על הזוכה עוד לא התקבלה ■ במשרד לפיתוח הנגב והגליל רוצים שהמחזור הראשון ייפתח כבר באוקטובר 2010. האוניברסיטאות המתחרות: זה לא ריאלי

אל תיתנו לפסטורליות ולשטחים הירוקים של הגליל להטעות אתכם. לא שקט שם בכלל. בשנים האחרונות מנהלים ראשי הגליל מאבק אמיתי על העתיד שלהם. בשנים האחרונות, עת עלה חשש למחסור עתידי ברופאים בישראל בשל הזדקנות כוח האדם הנוכחי ועצירת זרם העולים מרוסיה, החליטו בצפון לקדם במלוא המרץ את הכשרת הקרקע, תרתי משמע, לפתיחת בית ספר חמישי לרפואה, אצלם בגליל. הם בונים על כך שבית הספר ישדרג את שירותי הרפואה בגליל, יהיה מוקד משיכה לאוכלוסייה איכותית לאזור, יוסיף מאות מקומות תעסוקה, מרכזים מסחריים, שכונות מגורים ועוד.

35 שנים עברו מאז הוקם בית הספר לרפואה האחרון בישראל, בבאר שבע. בגליל ראו כי טוב והחליטו כי גם אצלם יהיה בית ספר כזה מקפצה של ממש וימנע מצעירים לעזוב למרכז כי הם מתקשים למצוא תעסוקה מתאימה.

עלות הקמת בית הספר לרפואה בגליל, שלצדו יוקם מכון מחקר ושלל שירותים אזרחיים וקהילתיים, מוערך על ידי גורמים שונים בכמיליארד שקל. האומדן הזה מביא בחשבון עלות הקמת מבנים, בניית תשתיות, בניית מעונות סטודנטים ושכונות מגורים וכיוצא בזאת. אבל למרות החשיבות הלאומית של פיתוח הגליל, על הנייר, הפרויקט מתקדם באיטיות ישראלית אופיינית.

כבר ב-2005 הצהירה הממשלה כי היא רואה חשיבות לאומית בהקמת אוניברסיטה בגליל לפיתוח האזור. במל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) לא ראו אז צורך בהקמת אוניברסיטה נוספת, אך כמה ועדות שהוקמו בהמשך הצביעו על כך שצפוי מחסור ברופאים בשנים הקרובות, ולכן יש להעלות את מספר הרופאים שמכשירים מדי שנה. שילוב הרעיונות הוביל בסופו של דבר להחלטה להקים בית ספר לרפואה חדש בגליל.

באוגוסט 2008 נפתח מכרז לאוניברסיטאות המעוניינות להתמודד על הקמת בית הספר לרפואה. עם סגירתו, ביוני האחרון, הוגשו שתי הצעות: אחת של אוניברסיטת בר אילן, המשוועת לבית ספר לרפואה כבר משנות השבעים ומציעה שלוש תוכניות לימודים: ארבע-שנתית (קצרה), שש-שנתית (רגילה) ותואר משולב (MD Ph.D). ההצעה השנייה משותפת לטכניון (המפעיל כבר בי"ס לרפואה) ולאוניברסיטת חיפה - תוכנית ארבע-שנתית. המקום המיועד להקמת ביה"ס נקבע על ידי הממשלה הקודמת במארס השנה - בדרום העיר צפת.

ועדה בראשותו של חבר המל"ג אהרון בית הלחמי היתה אמורה לבחור את האוניברסיטה הזוכה בסוף ספטמבר האחרון, אך חילופי גברי בוועדה, ביניהם גם של מנכ"ל משרד הבריאות החדש, השביתו בינתיים את שמחת אנשי הגליל. הוועדה אמורה להיפגש שוב בסוף אוקטובר לבחירת הזוכה, אך בית הלחמי הבהיר כי בלי התחייבויות תקציביות, הפגישה תהיה עקרה מתוכן.

"החלטת הממשלה ממארס האחרון היא הצעת מחליטים ללא תקציב. לכן, להחלטה יש ערך הצהרתי בלבד. אין תורמים בגלל המשבר הכלכלי ואין עדיין תקציב לבית הספר, ואי אפשר להתקדם. אם אין תקציב, אי אפשר לבחור אוניברסיטה זוכה ולהגיד לה להתחיל לעבוד", מסביר בית הלחמי בפסימיות את המצב.

איפה התורמים?

"אני מודע לדיבורים על כך שאין עדיין הבטחה לתקצוב הפרויקט, אבל זאת בדיוק המלכודת שאסור להיכנס אליה", אומר השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, שמרכז הרצת הפרויקט ומתאם בין משרדי הממשלה השונים. "אם התחלת הפרויקט תותנה בכך שהאוצר ייתן תקציב, אז לעולם לא יוקם בית ספר. צריך קודם לבחור מוסד, ואני כבר אדאג להביא תקציב. אני אמור להיפגש כבר בקרוב עם שר האוצר, יובל שטייניץ, בנושא".

גם אם תיפתר בעיית התקציב, על מקימי בית הספר החדש לרפואה לדלג מעל משוכה נוספת: בעיית התשתיות המחקריות והרפואיות בגליל. ארבעת בתי החולים שאמורים לקחת חלק בהכשרת הסטודנטים לרפואה (העמק בעפולה, פוריה בטבריה, זיו בצפת ובנהריה) נדרשים לשדרג תשתיות (מיטות קליניות, חדרי לימוד והרצאות) ולהביא כוח אדם מתאים (רופאים שעוסקים במחקר) ולדאוג להכשרתו.

"בבתי החולים בגליל מלמדים כבר היום סטודנטים לרפואה של הטכניון, אך עדיין צריך להכין אותם לבית ספר לרפואה בגליל", אומר פרופ' שאול שאשא, לשעבר מנהל בית החולים נהריה וחבר העמותה להקמת ביה"ס לרפואה בגליל. "צריך לשדרג את מוסדות הרפואה כדי שיכילו את כל היחידות הרפואיות שהסטודנטים צריכים, וצריך גם תנאים פיזיים להוראה כמו חדרי לימוד, וכמובן, תקני כוח אדם להוראה. על פי הערכות, נדרשים 50 מיליון שקל כדי לדאוג לכך שמוסדות הרפואה בגליל יוכלו לקלוט כ-100 סטודנטים בכל מחזור".

שתי האוניברסיטאות המתמודדות מתכוונות להקים באזור בית הספר לרפואה גם מרכזים מסחריים, אולמות ספורט ותרבות, וכמובן מעונות לסטודנטים ושכונות מגורים לחברי הסגל ולחוקרים. כדי לעמוד בהוצאות הרבות הנלוות לפרויקט בסדר גודל כזה נערכו הצדדים לגיוס תרומות שהפך לקשה במיוחד נוכח המשבר הכלכלי העולמי. בבר אילן הצליחו לגייס את איל הנדל"ן היהודי-אמריקני בוב סטארק, שמתכוון להעביר לשם הפרויקט 500 מיליון דולר. בטכניון ובחיפה גייסו את איתן ורטהיימר, שהקים חברה מיוחדת שתפקידה לגייס תרומות לפרויקט.

בדרך לאוניברסיטה

בית הספר לרפואה המיועד ומכון המחקר שייפתח לצדו אמורים להיות, על פי התכנון, בסיס לבניית אוניברסיטה חדשה בגליל. מדובר בחזון שהציגה, כאמור, הממשלה כבר בשנת 2005, אך ועדה שהקימה המל"ג בחנה את הנושא וציינה כי אין צורך בהקמת אוניברסיטה נוספת בשנים הקרובות. עם זאת, כל הגורמים המעורבים בנושא הקמת ביה"ס לרפואה בגליל מציינים כי הפרויקט הנוכחי הוא רק אבן פינה לאוניברסיטה עתידית.

"בית הספר חייב להיות אבן פינה לאוניברסיטה שתקום בגליל", אומר פרופ' אליעזר שלו, סגן דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון ומנהל מחלקת נשים בביה"ח העמק בעפולה. "אם זה יתחיל וייגמר בבית ספר לרפואה, לא ייצא לגליל שום דבר מזה. 40-60 סטודנטים בשנה לא ישנו את הגליל".

"נעשה רבע עבודה אם לא תקום אוניברסיטה לצד בית הספר לרפואה", אומר גם פרופ' שאשא. "גם מכון המחקר שיוקם הוא מאוד חשוב. צריך למשוך לפה חוקרים מבריקים וצעירים שילמדו ויישארו פה באזור. מעבר לכך, לא מספיק לפתח רק את ההשכלה הגבוהה, אלא גם לפתח תנאי תעסוקה, כדי שהבוגרים שלנו יוכלו לעבוד פה".

לוח זמנים שאפתני

כל המעורבים בפרויקט בית הספר מודאגים בעיקר מדבר אחד: לוח הזמנים. במשרד לפיתוח הנגב והגליל משדרים בינתיים אופטימיות רבה ומאמינים כי כבר בעוד שנה ניתן יהיה לפתוח את המחזור הראשון של בית הספר לרפואה, אפילו אם הדבר ייעשה במבנים זמניים.

"אנחנו מתכוונים להוציא את הפרויקט לפועל בצורה המהירה ביותר האפשרית", אומר השר שלום, שישתתף מחר (ג') בוועידת הגליל, שייקחו בה חלק גם נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ואחרים. "אנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים הראשונה באוקטובר 2010", הוא אומר. "הדברים הם דברים בבנייה ולא דבר שייעשה מהיום למחר, אבל ביה"ס לרפואה זאת עובדה קיימת, צפת זאת עובדה קיימת, ואני מצפה מוועדת ההיגוי לקבוע מי הזוכה בהקדם. יש שנה שלמה להתארגנות וזה המון זמן. המטרה היא להציב במתחם המיועד קרוואנים והקצינו מיליון שקל ממשרד השיכון לתכנון, תוך כדי שימוש במתקני מכללת צפת ובית החולים זיו בעיר".

למרות האופטימיות של שלום, שתי הקבוצות המתמודדות סקפטיות מאוד ביחס ללוח הזמנים השאפתני. "אי אפשר להורות רפואה בחדר", טוען פרופ' שלו מהטכניון, המיועד לכהן כדיקן בית הספר לרפואה אם הצעתם תזכה. "אם היום אומרים לי שקיבלתי את המכרז ושיש תקציב, אז רק תוך שנתיים, באוקטובר 2011, אפשר יהיה לפתוח. לפני זה אין בכלל על מה לדבר".

"לכולנו יש רצונות טובים וחלקם לא מתגשמים - אני לא רואה אפשרות לפתוח את בית הספר תוך שנה בגלל העיכוב בהחלטות", אומר נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' אהרון בן זאב. "אני מניח שעד סוף דצמבר תתקבל החלטה, ואז יידרשו עוד שלושה חודשים לקבלת אישור המל"ג".

גם בבר אילן מודים כי יתקשו לעמוד ביעד של אוקטובר 2010. "הסיפור הוא לא לפתוח שני חדרים וללמד שם, אלא לפתוח בית ספר לרפואה באיכות גבוהה מאוד", אומר שבתאי לובל, סגן נשיא למינהל ופיתוח בבר אילן. "תוך שנה זה לא ריאלי. גם תוך שנתיים נצטרך למהר. אם בכל זאת יגידו לנו להקים תוך שנה, לא נציב קרוואנים במתחם אלא נחפש מקום רציני וחלופי עד שיקום ביה"ס עצמו.

בינתיים, כל דחייה בהחלטה על האוניברסיטה הזוכה עושה עוול גדול לגליל".

"כרגע, אני רואה תמונה מעורפלת", מסכם בית הלחמי את מצבו של בית הספר לרפואה. "הגליל בפיגור, צפת מתפוררת. אם יקימו את בית הספר, זה יפתור הרבה בעיות. הבעיה היא שכרגע אין לי שום הערכה מה יעלה בגורלו". *

ציוני דרך

אוקטובר 2002

דו"ח ועדת פזי: משנת 2010 יש להכפיל את מס' הסטודנטים לרפואה כדי למנוע ירידה בשיעור הרופאים מ-2017

מאי 2005

הממשלה מחליטה שלהקמת אוניברסיטה בגליל יש חשיבות לאומית ומקימה ועדה בראשות פרופ' שלמה גרוסמן לבחינת הצורך באוניברסיטה נוספת

יולי 2006

דו"ח ועדת גרוסמן: אין צורך בהקמת אוניברסיטה נוספת, אך יש לבחון הקמת מכון מחקר בגליל

יוני 2007

דו"ח ועדת הלוי: מ-2015 צפוי מחסור ברופאים. יש לפתוח בשל כך בית ספר לרפואה נוסף

יולי 2007

המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) מחליטה, בכפוף לדו"ח הלוי, לפעול בהקדם להקמת בית ספר נוסף לרפואה

דצמבר 2007

שרת החינוך, יולי תמיר, ממנה ועדה להקמת בית הספר לרפואה בראשות אהרון בית הלחמי

מאי 2008

דו"ח מבקר המדינה: מצוקת כוח האדם בבתי החולים פוגעת באיכות הטיפול ומשרד הבריאות לא עושה די בנושא

אוגוסט 2008

ועדת בית הלחמי מפרסמת מכרז להקמת בית הספר לרפואה

יוני 2009

מועד סגירת המכרז להקמת בית הספר לרפואה בגליל: הטכניון וחיפה הגישו הצעה משותפת לצד הצעה של בר אילן

אוגוסט 2009

דו"ח כוח אדם של משרד הבריאות: ירידה ב-6.7% במספר הרופאים משנת 2000 ועד 2008

אוקטובר 2010

היעד שהציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל לפתיחת המחזור הראשון של בית הספר לרפואה בגליל