רבוע כחול: "אסם מבקשת לחנוק תחרות באמצעות סתימת פיות"

הדברים נאמרו בעקבות דרישת אסם להסיר קמפיין של מגה המקדם את המותג הפרטי ■ הרשות השנייה דחתה את בקשת אסם להוריד את הקמפיין

רשת רבוע כחול יוצאת בהתקפה חריפה נגד קבוצת אסם , וזאת על רקע פנייתה של אסם לרשות השנייה בדרישה להסיר את תשדיר הפרסום של מגה המקדם את המותג הפרטי - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי אמש (ד') דחתה הרשות השנייה את דרישתה של אסם.

בתוך כך, יצרנים קטנים זועמים על ניסיון לערב את איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים לטובתה של אסם. "אם האיגוד מטפל, את מי הוא מייצג? זו הרי לא המלחמה של היצרנים נגד רשתות השיווק, אלא מלחמה של היצרנים הגדולים נגד היצרנים הקטנים, כי היצרנים הקטנים עושים מותגים פרטיים", אומר אחד היצרנים.

בהתייחס לשאלה האם בכוונת האיגוד להתערב לטובתה של אסם, אומר ל"גלובס" גלעד זילברברג, בעלי מאיר את בייגל ונציג המפעלים הקטנים והבינוניים באיגוד המזון: "בשום פנים ואופן לא. כפי שהוצג הנושא, מדובר במצב של ניגוד אינטרסים. האיגוד מתערב רק כאשר יש אינטרס קולקטיבי לכולם".

הרקע לפנייתה של אסם הוא הקמפיין שהעלתה רשת רבוע כחול בימים האחרונים בטלוויזיה לקידום מכירות המותג הפרטי של הרשת, ובו בין היתר נשאל "למה לשלם על אותו מוצר כסף רק בגלל האריזה והשם?".

פנייתה של אסם חושפת את הלחץ של הספקים הגדולים בשוק מהמותגים הפרטיים שהולכים וגדלים.

בתשובתה של רבוע כחול לרשות השנייה, שהגיעה לידי "גלובס", טוענת רבוע כחול כי "בהיותה ספק דומיננטי בעלת כוח שוק חריג במדינת ישראל, מבקשת אסם באמצעות 'סתימת פיות' לחנוק את התחרות ולמנוע מהצרכן להחליט בעצמו. אסם חוששת מהעמדת המוצרים להשוואה פשוטה של הצרכנים. האם אסם חוששת כי הצרכן יגלה שהוא באמת מקבל את אותו מוצר מ'מגה', רק במחיר זול יותר?".

רבוע כחול גם תוקפת את טענותיה של אסם כאילו "אין מדובר באותו מוצר אלא במוצרים שונים בתכלית", וכי השוני בין מוצרי אסם למוצרי המותג הפרטי של מגה בול הוא "בחומרי הגלם, בתהליכי הייצור, בתהליכי הבקרה, לרבות בקרת איכות וכיו"ב".

"אסם עצמה אינה מייצרת את כל המוצרים המשווקים תחת שמה, אף שהיא מתהדרת בחומרי הגלם, בתהליכי הייצור וכו'. מנעמים מייצרת את הופלים עבור המותג הפרטי של 'מגה' - וראה זה פלא, לפי הידוע לנו היא מייצרת גם את הוופלים עבור אסם עצמה - המשווקים תחת שמה של אסם. כך למשל גם לגבי גביעי גלידה, חברת גילרו מייצרת את המותג הפרטי של 'מגה' וגם עבור אסם. עוד ידוע לנו כי אסם נעזרת ביצרנים אחרים גם למוצרים נוספים", טוענים ברבוע כחול.

אסם היא בין יצרניות המזון בארץ שחשופה במיוחד לתחרות מצד המותג הפרטי, בשל ליבת פעילותה בתחום מוצרי הבסיס כמו פסטה ושקדי מרק. מאז הושק המותג הפרטי ברבוע כחול, הוא כבש נתח כספי של 15% מקטגוריית הפסטה - וזאת בעיקר על חשבון אסם.

הרשות השנייה, שדחתה כאמור את דרישת אסם, השיבה לאסם כי "בחינת הביסוסים שהומצאו בפנינו מעלה כי האמירה בוססה כראוי. בתשדיר לא נאמר ואף לא מוצגת התייחסות לצרכן זה או אחר. זאת ועוד - ככל הידוע לנו, קיימות חברות נוספות המייצרות את אותם מוצרים אשר מייצרת אסם".