הישג לדנקנר: המיזוג של גנדן וקבוצת IDB עבר ברוב מוחץ

העסקה עברה ברוב מוחץ של 98% מסך בעלי המניות וברוב של 77.59% מבין בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי ■ מנכ"ל IDB פיתוח: "יש ברכישה זו פוטנציאל לסינרגיה; נקדיש מלוא המשאבים ליצירת זרוע תיירות"

מי שהיה מגיע היום בצהריים לקומה ה-41 במגדל המשולש בעזריאלי, היה מתקשה להאמין שמדובר באסיפת בעלי המניות של IDB שהתכנסה כדי לאשר היום את העסקה שעוררה השבוע סערה תקשורתית רבה - רכישת גנדן תיירות, הסובלת מהפסדים, על ידי IDB, שתיהן בשליטת נוחי דנקנר.

ניתן היה לספור את כמות הנוכחים בשתי ידיים. ולמרות הדרמה כביכול של הרגע האחרון במהלכה הודיעו קופות הגמל של המורים והגננות כי יצביעו נגד, ההצבעה עברה בשקט וללא כל בעיות. ההצבעה לרכישת גנדן תיירות תמורת 1.25 מיליון דולר עברה ברוב של 77.6% מהקולות הכשרים (קרי הקולות שאינם בעלי עניין בעסקה). רק 4.7% מבעלי המניות שאינן בעלי עניין השתתפו בהצבעה. 3.6% מבעלי המניות הצביעו בעד העסקה, והיתר ובראשם קופות הגמל של המורים והגננות הצביעו נגד.

"אנו מעריכים שהרחבת פעילות התיירות היא מהלך אסטרטגי שיוצר פוטנציאל להשבחת הקבוצה", אמר אלי כהן, מנכ"ל IDB פיתוח. "יש ברכישה זו פוטנציאל לסינרגיה. גנדן תיירות היא זרוע סיטונאית חזקה בעוד שלכלל תיירות זרוע קמעונאות חזקה. בכוונת החברה להקדיש את מלוא המשאבים לניהול החברה כדי ליצור זרוע תיירות".

האסיפה הייתה קצרה למדי ובמהלכה נשאלו נציגי IDB רק שאלה אחת: האם הדירקטוריון בחן אפשרויות נוספות להתרחבות בתחום התיירות? "לא נבחנו חלופות נוספות, אבל החלופה לרכישת גנדן תיירות התאימה לנו בדיוק כדי להפוך את IDB לשחקן מרכזי בתחום התיירות", ענה כהן.

זמן קצר לפני האסיפה, עוד ניסתה ח"כ ח"כ שלי יחימוביץ', שהתבטאה לא אחת כנגד העסקה, לשכנע להצביע נגד העסקה וקראה למשקיעים המוסדיים לגלות אומץ לב ואחריות כלפי המשקיעים ולהצביע נגד העסקה אשר גורמת נזק לציבורו.

"IDB פיתוח מנסה לתאר את העסקה כבעלת פוטנציאל עסקי אדיר וככזו שבסופו עוד תחסוך בעלויות, אולם שום מכבסת מלים לא תכסה בשנים הקרובות את ההפסדים העצומים של מאות מיליוני שקלים שגנדן וישראייר צברו", אמרה יחימוביץ'.

עסקה ב-1.25 מיליון דולר

העסקה לרכישת גנדן תיירות עוררה לא מעט מהומה בשבוע האחרון. הסיבה לכך היא שמדובר בעסקת בעלי עניין במהלכה מעביר נוחי דנקנר בעל השליטה בגנדן תיירות את השליטה בה לקבוצת IDB הציבורית. תמורת סכום של 1.25 מיליון דולר בלבד. הסכום הנמוך של שווי החברה נובע על רקע מצבה הפיננסי של גנדן תיירות.

מצבה הפיננסי של גנדן תיירות, שהאחזקה המרכזית שלה היא חברת התיירות ישראייר אינו מזהיר במיוחד. מאז הקמת צברה ישראייר הפסד של יותר מ-100 מיליון דולר. בשנה שעברה עמד ההפסד על כ-40 מיליון דולר אשתקד. נתונים אלו הביאו לכך שרואי החשבון של החברה הפנו את תשומת הלב למצבה הכספי של גנדן לאור הפסדיה הצבורים, הגירעון בהון העצמי (79 מיליון דולר) והגירעון בהון החוזר (91 מיליון דולר).

בעלי השליטה בגנדן תיירות הם דנקנר (47%), אבי פישר (33%), משפחת שימל (15%) וצורי דבוש (5%), והם צפויים לוותר במסגרת העסקה על הלוואת בעלים בגובה של 185 מיליון שקל, שהעמידו לחברה במהלך השנים. לאחר המרת הלוואת הבעלים, יעמוד הגירעון בהון העצמי של גנדן תיירות על כ-30 מיליון דולר, וקופת המזומנים שלה תכיל כ-5 מיליון דולר. לאחר המרת הלוואת הבעלים יעמוד היקף החובות של החברה על כ-40 מיליון דולר באי.די.בי מעריכים כי הסכום שיצטרכו להזרים לגנדן תיירות עד השנה הבאה יעמוד לכל היותר על 20 מיליון שקל.

במקביל לוויתור על הלוואת הבעלים, ישוחררו המוכרים מערבות בנקאית שהעמידו לגנדן תיירות, ובמידת הצורך תעמיד IDB ערבויות לאותן ההלוואות. ב-IDB מסבירים כי מטרת הרכישה היא לאחד את גנדן תיירות עם חברת כלל תיירות, זרוע התיירות של IDB. בקבוצה מאמינים שמיזוג ביו השתיים ייצור סינרגיה והקבוצה המאוחדת תהיה פעילה בתחומי התיירות השונים - החל מתעופה, ועד לפעילות קמעונאית, סיטונאית וייצור חברות תעופה. ענף התיירות מתאפיין בשיעורי רווחיות נמוכים, אך ב-IDB מאמינים שאם תהיה להם פעילות בתחומי התיירות השונים, הדבר יביא לשיפור משמעותי ברווחיות החברה, וזאת בהתבסס על מודלים דומים בעולם.