ביה"ד לחוזים אחידים: אין לשנות מועד טיסה ללא אישור הלקוח

קבע כי סוכנות הנסיעות חייבת לבדוק כי שירותי התיירות שהיא מוכרת הם ממשיים ותואמים את המובטח ■ ההחלטה התקבלה במסגרת הליך בו התבקש ביה"ד לאשר חוזה שהגישה חברת דיזנהאוז

בית הדין לחוזים אחידים קבע כי סוכנות נסיעות אינה יכולה להתנער מאחריותה באופן גורף בטענה כי תפקידה הוא רק להזמין שירות.

ההחלטה התקבלה באחרונה במסגרת הליך בו התבקש בית הדין לאשר חוזה שהגישה חברת דיזנהאוז. בית הדין, שתיקן סעיפים משמעותיים בחוזה שהוגש לאישורו, קבע כי הסוכנות חייבת לבדוק כי שירותי התיירות שהיא מוכרת הם ממשיים ותואמים את המובטח.

בית הדין התייחס בהחלטה למקרים בהם מועברים נוסעים שהגיעו לחו"ל למלון שונה מזה שהוזמן על-ידם בשל תפוסת יתר, כשלעיתים המלון אליו מועברים הנוסעים מרוחק או בדרגה פחותה מהמלון שהוזמן. בהחלטה צויין כי אין זה מתקבל על הדעת כי הדבר יופעל מבלי שיובטחו זכויותיו הבסיסיות של הלקוח.

נקודה נוספת שעלתה לדיון היא השינוי במועדי הטיסות. בית הדין קבע כי "לא ניתן לקבוע בחוזה סעיף באמצעותו ניתן לשנות באופן חד-צדדי את מועד הטיסה ללא אישור הלקוח. שינויים אלה הם באחריות חברות התעופה או הספקים, ואז עומדת ללקוח זכות מכוח החוק לממש את זכותו לפיצויים".

המועצה לצרכנות בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה ניהלו משא-ומתן עם דיזנהאוז, אשר בעקבותיו שונו סעיפים רבים בחוזה לטובת הצרכנים, והחלטת בית הדין התבקשה רק בשאלות בהן נותרו מחלוקות.