מיהם השופטים בבית הדין בהאג והאם לישראל יש סיבה לדאגה?

אחרי שמועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה את דו"ח גולדסטון המאשים את ישראל בפשעי מלחמה בעזה, הכדור עלול להתגלגל לפתחו של בית הדין הפלילי בהאג ■ מי יושב שם?

אחרי שמועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה את הדו"ח של ריצ'רד גולדסטון, המאשים את ישראל בפשעי מלחמה בעזה, הכדור עלול להתגלגל לפתחו של בית הדין הפלילי בהאג. מי יושב שם?

1. סאנג היון סונג

תפקיד: נשיא בית הדין

מדינה: דרום קוריאה

גיל: 68

בקצרה: מונה לבית הדין ב-2003, לאחר קריירה של 30 שנה בהוראה באוניברסיטת סאול וכהונות כפרופסור אורח באוניברסיטאות הארוורד, קולומביה, ניו-יורק ומלבורן. שימש גם כתובע וכשופט בצבא קוריאה, כיועץ למוסדות ממלכתיים שונים במדינה, וכעורך דין בפירמה בניו יורק. הוא סגן הנשיא של יוניצף בקוריאה, וממייסדי ארגונים לעזרה משפטית לנשים וסיוע לילדים חולי לוקמיה. התבטא פעמים אחדות בדבר החשיבות של עצמאות בית הדין ונטרולו מלחצים פוליטיים.

2. פאטומטה דמבל דיארה

תפקיד: סגנית נשיא ראשונה

מדינה: מאלי

גיל: 60

בקצרה: מונתה ב-2003, לאחר שהיתה שופטת בטריבונל הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה. במאלי היא היתה פעילה בארגוני זכויות אדם ושמירה על בחירות דמוקרטיות. כמו כן שימשה במגוון תפקידים משפטיים ממלכתיים במדינה ובמוסדות לאומיים ובינלאומיים לזכויות נשים וילדים, תחום שבו היא מתמחה.

3. האנס-פטר קאול

תפקיד: סגן נשיא שני

מדינה: גרמניה

גיל: 66

בקצרה: מונה ב-2003, לאחר ששימש כראש המשלחת הגרמנית למשא ומתן לכינון אמנת רומא ובית הדין הפלילי הבינלאומי. הוא דיפלומט מקצועי ששירת בנציגויות גרמניה בנורבגיה, בוושינגטון, באו"ם וגם בתל אביב, שבה שימש כדובר השגרירות. הוא היה ראש המחלקה למשפט בינלאומי במשרד החוץ הגרמני, וחבר המועצה המייעצת של הצלב האדום הגרמני.

4. אליזבת אודיו בניטו

מדינה: קוסטה-ריקה

גיל: 70

בקצרה: מונתה ב-2003, לאחר שהיתה סגנית הנשיא של קוסטה-ריקה ושרת המשפטים של המדינה בשתי קדנציות. נבחרה לבית הדין על אף שנשיא קוסטה-ריקה משך את תמיכתו בה. היא נבחרה לבסוף בתמיכת פנמה וארגוני נשים שונים. היתה פעילה באו"ם במאבק באפליה דתית ובאמנה נגד עינויים. שפטה בטריבונל הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה, שם הדגישה את הפשעים נגד הנשים ואת עבירת האונס כמרכיב ב"טיהור גזעי".

5. אקואה קואניהייה

מדינה: גאנה

גיל: 62

בקצרה: מונתה ב-2003, לאחר ששימשה כדיקנית הפקולטה למשפטים באוניברסיטת גאנה, המוסד האקדמי היוקרתי במערב אפריקה. ארגנה פרויקט מחקר על נשים וחוק במערב אפריקה, כתבה ספרים ומחקרים על חוק ומגדר, שימשה כעורכת דין, ונחשבת למומחית לזכויות אדם.

6. ארקי קואורולה

מדינה: פינלנד

גיל: 61

בקצרה: מונה ב-2003, לאחר שהיה שופט בפינלנד, יועץ משפטי למשלחת פינלנד באו"ם ובכיר במשרד החוץ במדינה. לאחר קריירה אקדמית באוקספורד ובאוניברסיטת הלסינקי, הוא היה ראש המשלחת הפינית לוועידת רומא ולכינון בית הדין, ושגריר פינלנד במועצת האיחוד האירופי בשטרסבורג.

7. אניטה אוסאקה

מדינה: לטביה

גיל: 57

בקצרה: מונתה ב-2003, לאחר ששימשה כשופטת בית המשפט לענייני חוקה בלטביה. היתה מנכ"לית הסניף הלטבי של יוניצף, ושותפה בפרויקטים לדמוקרטיזציה של מזרח אירופה.

8. אדריאן פולפורד

מדינה: בריטניה

גיל: 56

בקצרה: מונה ב-2003, לאחר ששימש כשופט בבריטניה, שם הוא ממשיך לכהן כשופט, גם בשבתו כשופט בבית הדין הבינלאומי. בין השאר, הוא גזר 40 שנות מאסר על 4 גברים מוסלמים ממוצא אפריקני, שתכננו לבצע פיגועי התאבדות בלונדון ב-2005. הוא נושא בתואר אצילות, והוא הומוסקסואל מוצהר.

9. סילביה שטיינר

מדינה: ברזיל

גיל: 56

בקצרה: מונתה ב-2003, לאחר ששימשה כתובעת וכשופטת פדראלית בברזיל. קודם לכן היתה עורכת דין וחברה במשלחת הברזילאית למועצה המכינה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בשנות ה-90. נחשבת למומחית לזכויות אדם במשפט בינלאומי ולזכויות נשים וילדים.

10. קתרינה טרנדאפילובה

מדינה: בולגריה

גיל: 56

בקצרה: מונתה ב-2003, לאחר קריירה אקדמית ארוכה באוניברסיטת סופיה. היתה ממובילי תהליך הרפורמה של התאמת ההליך הפלילי הבולגרי לזה הבינלאומי, וכן סגנית התובע המחוזי של סופיה, יועצת משפטית למשרדי ממשלה ונציגת בולגריה בנציבות האו"ם למניעת פשיעה וצדק פלילי. נחשבת למומחית למשפט פלילי בינלאומי.

11. דניאל דיוויד נטנדה נסרקו

מדינה: אוגנדה

גיל: 68

בקצרה: מונה ב-2007, לאחר קריירה משפטית של יותר מ-35 שנה באוגנדה. בשנות ה-80 היה יועץ מומחה למניעת פשיעה במרכז האו"ם לפיתוח חברתי ולנושאים הומניטריים.

12. ברונו קוטה

מדינה: צרפת

גיל: 64

בקצרה: מונה ב-2007, לאחר שהיה נשיא הערכאה הפלילית של בית המשפט העליון לערעורים בצרפת במשך 7 שנים. בעבר היה אחראי על הליכים פליליים ועל חנינות במשרד המשפטים הצרפתי, והיה תובע מחוזי בפריז.

13. ג'ויס אלוך

מדינה: קניה

גיל: 62

בקצרה: מונתה ב-2009, לאחר יותר מ-20 שנה כשופטת בבית המשפט העליון הקנייתי. היתה יו"ר האגודה לשופטות בקניה, ופעילה במסגרת האיחוד האפריקאי והאו"ם בהגנה על זכויות ילדים, במיוחד בסודן ובצפון אוגנדה. נחשבת למומחית לזכויות אדם.

14. סאנג'י מסנונו מונגנג

מדינה: בוצוואנה

גיל: 59

בקצרה: מונתה ב-2009, לאחר שהיתה שופטת בסווזילנד ובגמביה. היתה פעילה באגודות משפטיות שונות ובמשרד המשפטים בבוצוואנה. כמו כן שירתה כחברה וכיושבת הראש של הנציבות האפריקאית לזכויות אדם ועמים של האיחוד האפריקאי. במסגרת זו היא נאבקה בעינויים ברחבי היבשת.

15. קריסטין ואן דן ווינגארט

מדינה: בלגיה

גיל: 57

בקצרה: מונתה ב-2009, לאחר קריירה אקדמית של 20 שנה באוניברסיטת אנטוורפן. מומחית למשפט פלילי, למשפט השוואתי, למשפט בינלאומי ולזכויות אדם. שפטה במגוון משפטים בינלאומיים - כולל כהונה של שנתיים כשופטת בטריבונל הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה.

16. קונו ג'ייקוב טארפוסר

מדינה: איטליה

גיל: 55

בקצרה: מונה ב-2009, לאחר ששימש למעלה מ-20 שנה כתובע ראשי וכסגן ראש התביעה של בית המשפט המחוזי בבולזאנו, איטליה. היה אחראי לרפורמה שיצרה מודל ארגוני חדש, שהפך לבסיס לכלל מערכת אכיפת הצדק באיטליה.

17. רנה בלאטמן

מדינה: בוליביה

גיל: 61

בקצרה: מונה ב-2003 לאחר שהיה שר המשפטים של בוליביה. כשר הוא הוביל למודרניזציה של המערכת המשפטית במדינה ולשימת דגש על זכויות אדם. הקדנציה של בלאטמן הסתיימה כבר במארס, אך הוא ימשיך לכהן עד סיום משפטו של תומאס לובאנגה, אחד ממנהיגי המורדים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.