השלכות עסקת רכישת בזק: המשקיעים ירוויחו, הצרכנים יפסידו

האנליסטים בשוק מגיבים לשינוי פני ענף התקשורת בעקבות עסקת בזק ■ מעריכים כי מדיניות חלוקת הדיבידנדים האגרסיבית תימשך נוכח הצורך של אלוביץ' לממן את הרכישה ■ ומי צפוי להיפגע? הצרכן, כמובן

שוק התקשורת בישראל עובר "מתיחת פנים". לאחר רכישת השליטה בפרטנר על ידי אילן בן דב והחלטת בית המשפט שלא לאשר לבזק למגז לתוכה את yes, שאול אלוביץ' רוכש את השליטה בבזק תמורת 6.5 מיליארד שקל מידי קבוצת FSR של ארקין, סבן ואייפקס - פחות משבועיים לאחר סיום תקופת ההתחייבות של FSR למדינהשלא למכור את השליטה בבזק . לאחר ההודעה הרשמית, מגיע שלב הניתוחים, והאנליסטים מנסים לבדוק מהן השלכות העסקה על הענף.

"הבעלים והמשקיעים של מפעילות התקשורת לא יכלו לבקש עסקה טובה מזו עבור הענף כולו", אומר האנליסט ערן יעקובי מבית ההשקעות לידר שוקי הון. "התרומה של המהלך להצפת ערך בענף כולו תהיה גדולה יותר בהמשך". יעקובי טרם עדכן את ההמלצות ומחירי היעד שלו למניות התקשורת, אולם הוא מדגיש כי מבחינתו מגיעה העלאת המלצה לכל מניות התקשורת הנסחרות במדד ת"א 100.

את בזק מסקר יעקובי בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 9.6 שקל למניה. הוא מעריך שקבוצת יורוקום של אלוביץ' תביא מהבית 2.5 מיליארד שקל למימון העסקה, ושאר הסכום יגיע מהון זר. "אלוביץ' עתיר ניסיון בשוק התקשורת", אומר יעקובי. "אין ספק כי בעלים אסטרטגי ימשיך להיטיב עם הקבוצה". יעקובי מעריך כי לא צפויים שינויים בהנהלת בזק, אלא רק בדירקטוריון. הוא מזכיר את "הפוטנציאל שטרם מומש" מפריסת רשת ה-NGN החדשה של בזק וכן את רשת ה-UMTS של פלאפון כגורמי צמיחה, וכן את המשך ההתייעלות של הקבוצה כולה.

"ברור שהמשקיעים של בזק צפויים ליהנות מדיבידנד חד פעמי גדול בגין הפסקת איחוד yes", מדגיש יעקובי. "בזק היא האחזקה הטובה ביותר בענף". נזכיר כי בעת פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני הודיעה בזק על מדיניות חלוקת דיבידנד חדשה, לפיה היא תחלק את כל הרווח הנקי כדיבידנד מדי חצי שנה. במחצית הראשונה של השנה חילקה החברה 1.5 מיליארד שקל כדיבידנד.

המשקיעים ירוויחו, הצרכנים יפסידו

יעקובי מציין גם לחיוב את צמצום השחקנים בענף, אולם מי שצפוי להיות פחות מרוצה הוא הרגולטור וכנראה גם הצרכן הישראלי. "התקווה לתחרות מוגברת וריבוי שחקנים הולכת ונגוזה", הוא אומר. "הבעלות הממונפת בענף בוודאי תשאף לשמור על רציונאליות שלו ולא תיגרר למלחמת מחירים. קשה גם לראות גורם משמעותי מבחוץ שמצטרף לענף ומשבית את השמחה".

אם הצרכנים לא ירוויחו מעסקת בזק, המשקיעים כנראה כן ירוויחו. חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של מריל לינץ' בישראל, מעריך כי עסקת רכישת בזק תבוצע במינוף גבוה של 70% ויותר. לפיכך, בדיוק כמו בפרטנר, הוא מעריך כי חלוקת הדיבידנד האגרסיבית תימשך ובזק תחלק את כל רווחיה למשקיעים. ישראל ממליץ לקנות את בזק ומצמיד לה מחיר יעד של 10 שקל למניה.

ומה לגבי שאר החברות בענף? ובכן, אלוביץ' צפוי למכור את פעילות סמייל כחלק ממימון העסקה, והאנליסטית טליה לויברג מבית ההשקעות פסגות מעריכה כי המתעניינות הטבעיות בסמייל הן HOT ופרטנר . באשר לסלקום ונטוויז'ן, לויברג מציינת כי מכירת סמייל מקטינה את מספר המתחרות בענף, כאשר במידה וסמייל תירכש על ידי פרטנר, יגדל הלחץ על משרד התקשורת לשנות את תנאי הרישיון של חברות הסלולר כך שיוכלו להחזיק המפעילות השיחות הבינלאומיות. "המשמעות היא כי המועד בו תוכל סלקום למזג את נטוויז'ן מתקרב", אומרת לויברג.