האם הבורסה תשעה המסחר באג"ח של חב' החשמל ביום ב'?

ההשעיה תיכנס לתוקפה במידה והחברה לא תפרסם את דו"חות הרבעון השני עד ליום שבת הקרוב ■ כמו כן, יושעו האג"ח ממדדי התל בונד 20 ו-60 ■ היקף האג"ח כ-8 מיליארד ש' והיקף האחזקות של מנהלי תעודות הסל באג"ח עומד על כ-700 מ' ש'

הבורסה לניירות ערך בת"א הודיעה היום כי אם לא יפורסמו דו"חותיה הכספיים של חברת החשמל לרבעון השני עד ל-31 באוקטובר - יושעה המסחר בניירות הערך של חברת החשמל החל ביום ב' ה-2 בנובמבר. בהודעתה מציינת הבורסה כי אם יושעו אגרות החוב של החברה מהמסחר בבורסה, כאמור לעיל, תיגרע אג"ח חשמל 22 ממדדי תל בונד 20 ו-60 בתום המסחר ביום א' בו יתקיים יום המסחר האחרון לפני ההשעיה.

היקף האג"ח של חברת החשמל הוא כ-8 מיליארד שקל. והמשמעות היא שאג"ח של חברת החשמל, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, ייפלטו לשוק בבת אחת על ידי חברות תעודות הסל. האג"ח של חברת החשמל הן האג"ח הקונצרניות בהיקף הגדול ביותר בשוק ההון, והן מהוות עוגן כמעט בכל תיק השקעות.

מדובר בהודעה דרמטית למדי, שכן האג"ח של חברות חשמל צפויות להיגרע ממדד התל-בונד 20 והתל-בונד 60. המשמעות היא שמנהלי תעודות הסל יצטרכו להיפטר מהאחזקה באותן איגרות חוב ביום ראשון הבא, יום לפני שההשעיה תיכנס לתוקפה. כאמור, האג"ח של חברת חשמל הן הגדולות ביותר בבורסה. משקלן במדדי התל-בונד עומד על 9.5%, ועל פי הערכות היקף האחזקות של מנהלי תעודות הסל באג"ח עומד על כ-700 מיליון שקל. כלומר תוך יום אחד יצטרכו מנהלי התעודות למכור סחורה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, וזאת בעוד מחזור המסחר הממוצע של האג"ח עומד על כ-20 מיליון שקל בלבד. לפיכך מכירה מאסיבית שכזו עלולה ליצור לחץ אדיר על מחיר האג"ח.

ליציאת האג"ח עלול להיות גל הדף נוסף, שכן במקביל למכירת האג"ח של חברת החשמל, יצטרכו מנהלי תעודות הסל לקנות אג"ח קונצרניות אחרות הכלולות במדדים, ולכן באותן איגרות חוב עלול להיות לחץ על המחיר כלפי מעלה.

העיכוב בפרסום הדו"חות הכספיים של חברת החשמל נובע ממחלוקת בין החברה לרואי החשבון שלה לגבי היקף המחויבות האקטוארית שלה. רשות ני"ע תומכת בעמדת רואי החשבון, אך החברה בלחץ ועד העובדים לא מקבלת את הפרשנות החשבונאית, שמשמעותה הגדלת ההון העצמי של החברה במיליארדי שקלים.

היום הודיעה חברת החשמל כי היא מבקשת דחייה נוספת בפרסום דו"חות הרבעון השני עד סוף דצמבר, וזאת לאחר שקיבלה כבר דחייה לפרסומם עד לסוף חודש אוקטובר. כמו כן, חברת החשמל ביקשה מרשות ני"ע שתפנה לבורסה ותבקש שהאג"ח לא יושעו ממסחר.

הפערים הכספיים בנושא ההפרשות הפנסיוניות

פרשת הפנסיה בחברת החשמל הולכת ומסתבכת. חברת החשמל מבקשת דחייה נוספת בהגשת הדו"חות הכספיים שלה עד לסוף דצמבר 2009. זאת לאחר שקיבלה כבר דחייה אחת בנושא. בשבוע שעבר הודיעה חברת החשמל לרשות ניירות ערך (ני"ע), כי לא תוכל לעמוד במועד החדש שנקבע לה - ה-31 באוקטובר.

כפי שנכתב לאחרונה ב"גלובס", הפערים הכספיים בנושא ההפרשות הפנסיוניות, שנקבעו לאחר חישובים אקטואריים, התבררו כגדולים ממה שסברו בתחילה. על פי ההערכות, הפערים מסתכמים ב-6 מיליארד שקל, ובסכום זה התבקשה החברה לתקן את דו"חותיה הכספיים. ואולם כעת מתברר, כי הפערים גדולים יותר. סיבה שנייה אותה מציינת החברה כסיבה לעיכוב היא העובדה שהאקטואר החיצוני ניתק מגע מהחברה והוא בקשר איתה כבר במשך כחודש. כפי שפורסם בעבר, האקטואר דרש שיפוי בהמשך לפער האדיר שהתגלה בהפרשות הפנסיוניות. העניין אף הגיע לבית המשפט ובינתיים העבודה על הדו"חות הכספיים עוכבה.

בין היתר התברר כי החברה תאלץ לתקן את הדו"חות הכספיים 13 שנים אחורה. בתחילה סברו כי הרטרואקטיביות תהיה קטנה יותר, אך בהמשך לחישובים השונים שנעשו, התברר הצורך בהגדלת היקף הדו"חות אותם צריך לתקן.