מה ביקשו בעלי האג"ח, ומה הם קיבלו

מה הם מרכיבי ההסדר לפריסת החוב של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח, היכן התפשרו המוסדיים, ובאילו מקרים הלכה לקראתם החברה

לאחר מרתון דיונים שנמשך יותר מ-10 שעות אל תוך השעות הקטנות של הלילה שבין חמישי לשישי, הצליחו אפריקה ישראל ונציגות מחזיקי האג"ח לגבש הסדר חוב. אחרי חודשיים של איומים והטחת האשמות הדדיות כולם נשמעים מרוצים מההסדר שגובש.

"ברצוננו להודות לכל אלו שלקחו חלק במשא ומתן ארוך ומורכב, ראשון מסוגו בהיקף נרחב כל כך. אפריקה ישראל רואה בהסדר שנחתם הזדמנות לחזור לליבת הפעילות, ולהתרכז בתחומי התמחותה, השבחת נכסים ופעילויות", אמר מנכ"ל החברה, איזי כהן.

"בחנו לאורך כל הדרך מהי החבילה שתתן את התוצאה הטובה יותר, בסיכון הנמוך ביותר. בסופו של דבר השתכנענו, בקונצנזוס מלא בנציגות, שההצעה הסופית של החברה היא טובה מכל אופציה אחרת, שעשויים להיות בה סיכונים שאינם ידועים מראש", טען מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס, שנחשב לניצי מבין המוסדיים.

אז מה כוללת החבילה לפריסת חוב של 7.4 מיליארד שקל, איפה התפשרו המוסדיים, ובאילו מקרים הלכה אפריקה לקראתם, כל התשובות לפניכם:

1. מזומן

בתחילת הדרך דרשה הנציגות פירעון מיידי של מיליארד שקל, אך בסופו של דבר הלכה מאוד לקראת החברה, והסכימה להסתפק בפירעון מיידי של 550 מיליון שקל בלבד. לאפריקה יש את האמצעים לעמוד בתשלום זה ללא בעיה, שכן סכום זה הוכן מראש על-ידי החברה לצורך פירעון אג"ח ט' , שאמור להתבצע בשבוע הבא (ראה ידיעה נפרדת). לכן, ניתן להניח שחלקה של אג"ח ט' בחלוקת אותם 550 מיליון שקל יהיה גדול מחלקה היחסי מקרב מחזיקי האג"ח.

2. אג"ח לטווח קצר

1 מיליארד שקל מהאג"ח יומרו לאג"ח לטווח קצר, שתיפרע בשנתיים הקרובות ותישא ריבית של 4.5%. המקורות לפירעון האג"ח יגיעו ממימוש נכסים של אפריקה ישראל. על-פי הערכות, אפריקה תתמקד במימוש נכסיה האטרקטיביים יותר, עליהם היא תוכל לקבל מחיר הגון. בין הנכסים המועמדים למימוש: דרך ארץ (האחזקה בכביש 6) ואפריקה מגורים, שם עומד השווי של אחזקות אפריקה בחברה על 540 מיליון שקל.

3. אג"ח לטווח ארוך

חוב בהיקף של 3.5 מיליארד שקל יידחה וייפרס לתקופה של 16 שנים. אפריקה מקבלת מרווח נשימה ממחזיקי האג"ח, שכן היא תצטרך להתחיל לפרוע את האג"ח רק בעוד 3 שנים, וגם אז התשלומים ייפרסו למשך 13 שנים. האג"ח צפויות להיות מגובות בביטחונות, ככל הנראה בדמות מניות של החברות בנות, וכן בשעבוד שלילי (נכסים שלא ניתן לשעבד לגורם אחר ללא אישור מחזיקי האג"ח).

המשמעות בפריסת החוב היא שבמשך שלוש השנים הקרובות תצטרך אפריקה לפרוע רק את האג"ח הקצרות (1 מיליארד שקל), זאת בעוד לפי מבנה החוב של החברה לפני ההסדר, היא הייתה אמורה לפרוע חוב בהיקף של 3.5 מיליארד שקל במהלך תקופה זו. הירידה בהיקף הפירעונות בשנים הקרובות תאפשר לאפריקה להקדיש משאבים להשבחת נכסיה, מתוך הנחה שרמות המחירים ברוסיה ובארה"ב - שהיום נמצאות בשפל - יעלו, ויאפשרו לחברה לממש את הנכסים במחירים סבירים בעתיד.

4. הזרמה של לבייב

במסגרת ההסכם יזרים לבייב 750 מיליון שקל. בימים הראשונים של המו"מ אמרו באפריקה כי הזרמת ההון מצד לבייב אינה חלק מההסדר. מהר מאוד שינו בחברה גישה והסכימו להזרמה של עד חצי מיליארד שקל. המתווה שהציע פרופ' אמיר ברנע מטעם החברה כבר דיבר על הזרמה של 600 מיליון שקל, ובסופו של דבר, המוסדיים - ובמיוחד פסגות - לחצו, והגיעו ל-750 מיליון שקל.

הזרמת הכסף של לבייב נעשית בפריסת תשלומים נוחה, כאשר 450 מיליון שקל יוזרמו עם חתימת ההסדר, והיתר בפריסת תשלומים למשך 4 שנים. שווייה של אפריקה ישראל לצורך הזרמת ההון, כמו גם זה שלפיו ימירו מחזיקי האג"ח את החוב למניות החברה, יעמוד על 2 מיליארד שקל. זאת בעוד שווי השוק של החברה עומד כיום על 2.8 מיליארד שקל. המשמעות היא שלאחר ההסדר ידולל לבייב מאחזקה של 75% ל-47.2%; ולאחר שיושלמו הזרמות ההון להן התחייב בהסדר, לבייב יעלה לאחזקה של 52.8% ממניות החברה.

חלק מהמוסדיים מתחו ביקורת על כך שמשאבים כה רבים הופנו במהלך המו"מ לסוגיית הזרמת ההון של לבייב. "זו טעות בהצבת היעדים. הזרמת הון היא אמנם חלק חשוב בהסדר, אך אינה החלק המרכזי. פרמטרים כמו גובה הריבית באג"ח הארוכות, או השווי לפיו מומר החוב למניות, הרבה יותר קריטיים לחבילה שמקבלים מחזיקי האג"ח, מאשר עוד 100 מיליון שקל שיזרים לבייב", טוען אחד המוסדיים.

5. המרת חוב למניות

2.6 מיליארד שקל מהחוב יומרו למניות אפריקה ישראל והחברות בנות. מתוך סכום זה 1.2 מיליארד שקל יומרו ל-36.8% ממניות אפריקה ישראל. לאחר שלבייב יסיים להזרים את כל ההון אליו התחייב, ידוללו מחזיקי האג"ח ל-32.9%. שאר ה-1.4 מיליארד שקל יומרו למניות בחברות בנות: ככל הנראה באפ"י פיתוח, שהיא זרוע פעילות הקבוצה ברוסיה; ובאפריקה נכסים, שהיא זרוע הפעילות במזרח אירופה.

הנציגות דרשה בתחילה כי הקצאת המניות תתבצע לפי שווי השוק שלהן, ואילו בחברה רצו שההקצאה תהיה לפי שווי החברות במאזן אפריקה ישראל. הפער בין שתי השיטות הללו מגיע לעשרות אחוזים. בסופו של דבר התפשרו הצדדים, והקצאת המניות תתבצע לפי הממוצע בין שווי השוק של המניות לשוויין המאזני. אם אכן תחול התאוששות בשווקים, יוכלו מחזיקי האג"ח ליהנות מאפסייד משמעותי.

איך תחזיר אפריקה חוב של 7.4 מיליארד דולר ?

550 מיליון שקל: תשלום במזומן

1 מיליארד שקל: אג"ח לשנתיים בריבית של 4.5%

3.5 מיליארד שקל: אג"ח לפירעון ב-16 שנה (עם 3 שנים גרייס) בריבית ממוצעת של 7%

1.2 מיליארד שקל: המרת חוב ל-36.8% ממניות אפריקה. לאחר הזרמות לבייב תרד האחזקה ל-32.9%

1.2 מיליארד שקל: המרת למניות של חברות בנות לפי ממוצע שווי שוק ושווי החברות במאזן