חשיפה לדרום

נעמה דהן, מנהלת קרן מיראז'

עד לפני שש שנים חלמה עו"ד נעמה דהן, 32, להיות עורכת דין פלילית. כבר כילדה התעניינה במדורי הפלילים בעיתון וגמעה אותם בצימאון. היא סיימה תואר ראשון במשפטים במכללת רמת גן, והוסמכה. הכול הוביל אותה למסלול הגשמת חלום הילדות, עד ששיחת סלון משפחתית ניווטה אותה למסלול אחר, דרומה, אל הנגב. זה קרה כשאחיה הצעיר השתחרר מצה"ל, ויחד עם גרעין החברים שלהם בירושלים חשו ש"אם צעירים בארץ רוצים לעשות שינוי - אפשר ממש לעשות את זה, במקום לקטר בסלון".

הגרעין הירושלמי החליט להשקיע מאמצים בפיתוח כפר סטודנטים בנגב, וחבריו הקימו את עמותת "איילים", "מתוך ציונות ובמטרה לחזק את מפעל ההתיישבות והמעורבות החברתית בנגב ובגליל", אומרת דהן. שש שנים לאחר אותה החלטה, דהן מכהנת כיום כמנהלת קרן מיראז' של המיליונר היהודי אמריקאי דיוויד מיראז', ומטפלת במיליוני שקלים המושקעים בהפרחת הנגב, כחלק מפעילותו הפילנתרופית.

את מיראז' היא הכירה כשבגרעין ביקשו לגייס תורמים לעמותת איילים. "דיוויד הוא התורם הראשון שהגיע לעמותה", היא אומרת. "עוד כשהיו רק שני קרוונים ופוטנציאל של רעיון, הוא הגיע עם אשתו לורה ועם אמו קתרין, ומהתחלה הם גילו המון מעורבות ועניין בפרויקט. בשונה מהרבה תורמים אחרים שאני מכירה, הם לא רק נותנים כספים והולכים - אלא גם משקיעים מהזמן שלהם".

לאחר שלוש שנים בעמותת איילים קיבלה דהן הצעה ממיראז' לנהל את הפרויקטים של הקרן שקשורים בפיתוח הנגב. "הכניסה שלי לקרן הייתה בהדרגה - תחילה ניהלתי פרויקטים, ואז מוניתי למנכ"לית - זה היה מעבר מאוד טבעי, והיה נראה שזה הדבר הנכון לקרן והדבר הנכון לי". מאז נפגשים דהן ומיראז' פעמיים בשנה, פעם אחת בארצות הברית ופעם אחת בישראל. "עם הזמן הפכנו גם לחברים", היא אומרת, ומעידה כי גם חייה האישיים נקשרו עם הנגב. לאחרונה רכשה דהן באשלים דונם אדמה, שעליו תבנה את ביתה, כאשר גם הוריה ואחיותיה צפויים להדרים מירושלים ולהתגורר ביישוב.

מה לגבי החיים הפרטיים?

"יש ויתורים שעושים בחיים הפרטיים, אין לי זמן לתחביבים והתחביב הראשי שלי זה עבודה, אבל אלה ויתורים שנעשים מתוך בחירה. זה סדר העדיפויות שאני חונכתי עליו - לעשות כמה שיותר וכמה שיותר מהר. יכולתי לפעול בשנים האחרונות בקצב אחר, אבל אני בוחרת שלא, אני מרגישה שנקראתי לדגל".

מה על החלום להיות עורכת דין פלילית?

"החלום הפלילי הפך לחלום ילדות. עכשיו אני במקום אחר, מגשימה את חלום הפרחת הנגב".

נעמה דהאן / צלם: אדוארד קפרוב

גיל: 32

אישי: רווקה, בונה בית ביישוב אשלים

השכלה: תואר ראשון במשפטים

מסלול: בשנת 2003 הקימה דהן יחד עם אחיה וגרעין של חברים את עמותת איילים, הפועלת להקמת כפרי סטודנטים בנגב ובגליל. התורם הראשון שפגשה היה דיוויד מיראז', שאהב את הרעיון והחל להשקיע כספים בפיתוח הנגב. ב *2006 הציע מיראז' לדהן להצטרף לקרן שעל-שמו, תחילה כמנהלת פרויקטים. לפני שלוש שנים מונתה דהן לניהול כלל הפעילות הפילנתרופית של הקרן

בחזרה לפרויקט 40 על 40 - שנת 2009