רווחי שיא לנובה ברבעון; המנכ"ל: "אנו צופים תוצאות חזקות גם בהמשך"

הכנסות החברה עלו ב-64% ל-11.4 מיליון דולר - יותר מתחזית קודמת של החברה ■ נובה הרוויחה 1.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של מאה אף דולר ברבעון הקודם ■ המנכ"ל גבי זליגסון: "מגיע גל שני של השקעות חדשות"

יממה אחרי שאורבוטק , המייצרת בין היתר מערכות בדיקה למעגלים מודפסים, דיווחה על עלייה בהכנסות בתחום זה, מפרסמת נובה , המייצרת מערכות מדידה הנמצאות בשלב מוקדם יותר של תהליך הייצור, דו"ח המצביע על שיפור מרשים בתוצאות החברה. השיפור בתוצאות של החברה מרחובות, בא בשנה האחרונה לידי ביטוי גם במניית החברה, שרשמה תשואה פנומנלית של 443%. כעת השאלה המרכזית שמעניינת את המשקיעים היא מהו קצב הצמיחה שתרשום החברה בעתיד, מאחר והיא לא פרסמה תחזית מספרית לרבעון הרביעי.

מנכ"ל החברה, גבי זליגסון, אומר כי "התעשייה שאנו נמצאים בה מאוד מפתיעה, והיכולת לראות קדימה מוגבלת לרבעון עד רבעון וחצי, ולכן צריך להיזהר. אנחנו נמצאים עכשיו בשלב השני של היציאה מהמשבר, ולאחר שבשלב הראשון ראינו הסבה ושדרוגים של מכונות קיימות, כעת מגיע הגל השני של השקעות חדשות, ואנו צופים להמשיך ולהראות תוצאות כספיות חזקות ברבעונים הבאים".

נובה מייצרת מכשירי מדידה המיועדים למפעלים המייצרים שבבים. עיקר לקוחותיה מגיעים מהמזרח הרחוק, בהם סמסונג, מיקרון, IMFLASH והלקוח הגדול ביותר, TSMC, שאחראי לכ-40% מהכנסות החברה השנה. החברה מייצרת מערכות בדיקה המשתלבות במערכות אחרות, וכן מערכות בדיקה עצמאיות. עלות מערכת משולבת ללקוח מוערכת בכ-250-300 אלף דולר, ואילו עלותה של מערכת בדיקה עצמאית מוערכת בכ-800 אלף עד מיליון דולר. לאחר המכירה רושמת נובה הכנסות גם ממתן שירותי אחזקה למערכות.

הכנסות נובה ברבעון השני הסתכמו ב-7 מיליון דולר. בחודש ספטמבר העריכה החברה כי הכנסותיה ברבעון השלישי יהיו גבוהות במעל 40% לעומת הרבעון השני, אולם בפועל רשמה נובה עלייה של 64% בהכנסות מול הרבעון הקודם ל-11.4 מיליון דולר. "אנחנו לא נוהגים לפרסם הערכות בתוך הרבעון, אבל ראינו שהולכת להיות עלייה משמעותית והחלטנו לדווח על כך", אומר דרור דוד, סמנכ"ל הכספים של החברה. "40% היה המספר הנכון לדווח עליו כי זה מה שראינו באותה נקודת זמן, והמספר המדויק משתנה בסוף הרבעון בגלל שינוי במכירות, וכן מועד ההכרה בהכנסות ממשלוחים", מוסיף דוד.

העלייה בהכנסות החברה מלווה גם בשיפור ברווחיות, וברבעון השלישי עלתה הרווחיות הגולמית של החברה ל-48%, לעומת 41% ברבעון הקודם. עלייה זו נובעת מתמהיל המכירות שכולל יותר מכירות של מערכות עצמאיות שרווחיותן גבוהה יותר, וכן עקב כך שמרכיב ההכנסות משירותים, המאופיין ברווחיות נמוכה יותר, הפך לקטן יותר עם הגידול במכירות הכלליות.

בשורה התחתונה רשמה ברבעון השלישי רווח שיא רבעוני על בסיס Gaap של 1.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של מאה אלף דולר ברבעון הקודם. הרווח הגבוה הושג בין היתר בעקבות תכנית התייעלות נרחבת שעשתה החברה בשנת 2008, שכללה גם פיטורי עשרות עובדים. החברה הופכת לרווחית מ-12 מיליון דולר לכ-7.25 מיליון דולר. לדברי דוד, כעת השורה התחתונה של החברה גדלה ב-50% על כל גידול נוסף במכירות. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה עמד ברבעון הראשון על 1.9 מיליון דולר, ובקופת החברה היו בסוף הרבעון השלישי מזומנים בהיקף של 16.1 מיליון דולר.