היצרים, הלחצים והדחיות בהסדר של צים

בתום מרתון של מו"מ ולחצים, התקפלה החברה לישראל והסכימה: חוב של 150 מיליון דולר של צים לחברות פרטיות של משפחת עופר יוחזר לחברה לישראל, וחלקה של המשפחה ברשת הביטחון לצים יגדל ב-25 מיליון דולר

אחרי מרתון של שיחות ולחצים הצליחה החברה לישראל להעביר בדקה ה-90 את ההסדר בחברת הספנות צים, לא לפני שנאלצה לשפר את המתווה המוצע. לפי ההסדר החדש, תגדל תרומתן של החברות הפרטיות של משפחת עופר להסדר.

התרומה מתבטאת בשני מישורים: ראשית, לפי ההסדר המקורי אמורות החברה לישראל ומשפחת עופר לספק לצים רשת ביטחון בהיקף של 100 מיליון דולר, במידה שהיא תיקלע שוב למצוקת נזילות. בחלוקה הקודמת חלקה של החברה לישראל ברשת הביטחון עמד על 75 מיליון דולר, ואילו החלק של החברות הפרטיות של המשפחה הסתכם ב-25 מיליון דולר. כעת שונתה החלוקה ל-50 מיליון דולר לכל צד.

בנוסף לכך, חוב בהיקף של 150 מיליון דולר שיש לצים כלפי חברות הספנות הפרטיות של משפחת עופר, ישולם בעת הפירעון לחברה לישראל במקום לחברות של המשפחה. נציין כי חוב זה נדחה עד לשנת 2016 לפחות, וכי הוא נחות לחוב של בעלי האג"ח של צים.

אם לא כלל אז מנורה

הזרמת הענק של החברה לישראל לצים מסתכמת ב-550 מיליון דולר, מתוכם כבר הוזרמו בפועל 200 מיליון דולר. מתוך הקולות הכשרים בהצבעה (שאינם נגועים בעניין אישי), הצביעו בעדה 46.6%. מכיוון שיש צורך רק באישור של שליש מבין הקולות הכשרים (מדובר בעסקת בעלי עניין), הרי שההצבעה עברה.

אישור ההצבעה התקבל לא לפני מו"מ מרתוני שערכה החברה לישראל, בעיקר מול מנורה-מבטחים, המוסדי הגדול ביותר שקולו כשר בהצבעה. ההצבעה המקורית על הזרמת ההון הייתה אמורה להתקיים כבר ביום ראשון, אולם לאחר שהבינו בחברה לישראל שמנורה מתנגדת להזרמה, הוחלט לדחות את ההצבעה ביומיים.

בינתיים ניסו בקבוצה למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו את אישור ההזרמה. בין היתר הופעלו לחצים כדי שקולות כלל ביטוח, שהיא בעד ההזרמה, יהיו כשרים. נזכיר כי לכלל ביטוח יש אחזקה באג"ח של צים וגם במניות החברה לישראל, ולכן היא נחשבת לבעלת עניין אישי בהצבעה.

אולם משכשלו המאמצים בגזרת כלל ביטוח, הבינו בחברה לישראל שאין מנוס משינוי מתווה ההסדר, כדי שההצעה תצליח. מאתמול בבוקר קוימו מגעים אינטנסיביים מול מנורה, כדי למצוא נוסחה לפיה מנורה תוכל לאשר את ההזרמה. בסופו של דבר בעקבות שני הוויתורים של משפחת עופר הסכימה מנורה-מבטחים לשנות את החלטתה ולתמוך בהזרמה.

הזמן לא שיחק לטובת החברה לישראל, שכן אסיפת בעלי המניות התכנסה כבר בשעה חמש אחה"צ. בעלי המניות השונים הגיעו בזמן, אבל בקבוצה עדיין לא סיימו לגבש ולאשר את המתווה החדש, וכך מצאו עצמם המוסדיים ממתינים בחדר הישיבות של החברה לישראל במשך יותר משעה עד שתחל האסיפה.

בסופו של דבר, קצת אחרי השעה שש החלה האסיפה, ובה הוצג המתווה החדש. חלק מהמוסדיים ביקשו זמן כדי לדון מחדש במתווה המשופר, ואולי לשנות את הצבעתם, בטענה שלא ניתן לדרוש מהם לקבל החלטות מבלי שהייתה להם הזדמנות לבדוק את ההצעה. החברה לישראל אישרה להם פורמלית להגיש את הצבעתם עד היום בצהריים, אך למעשה בזכות קולות מנורה היא לא נדרשה לחכות לתשובות משאר המוסדיים, שכן הרוב הנדרש סוף סוף הושג.