היאנקיז זכו באליפות (ולכן זו הולכת להיות שנה מצוינת בוול-סטריט)

ב-22 הפעמים האחרונות שבהן זכתה קבוצת הבייסבול של ניו-יורק בתואר, הבורסה בוול-סטריט הגיבה בשנה לאחר מכן בעלייה ממוצעת של 10%; ה-MLB תעניק ליאנקיז מענק אליפות בגובה 20 מיליון דולר

מה הקשר בין הזכייה של ניו יורק יאנקיז היום לפנות בוקר (ה') בתואר האליפות ה-27 שלהם, לבין מדד המניות בוול-סטריט? מתברר שיש קשר הדוק. חברת הייעוץ הפיננסי Standard & Poor's מצאה שב-22 הפעמים האחרונות שבהן זכו היאנקיז באליפות (מאז 1936), הבורסה בניו יורק עלתה בשנה שלאחר מכן ב-10% בממוצע. לעומת זאת, בשנים בהן היאנקיז הפסידו בוורלד-סירייס - והיו עשר עונות כאלו מאז 1936 - הבורסה הגיבה בשנה לאחר מכן בירידה ממוצעת של 13%.

20 מיליון דולר מענק אליפות

הבוקר גם התברר שהפרויקט המגלומני של היאנקיז סוף סוף הוכיח את עצמו. קבוצת הבייסבול שסעיף השכר שלה הוא הגבוה בעולם הספורט - 208 מיליון דולר בעונת 2009 - זכתה היום לפנות בוקר (ה') באליפות ה-MLB אחרי שהשלימה ניצחון 4-2 בוורלד-סירייס על פילדלפיה פיליס. האליפות הזאת הגיעה אחרי 9 שנים יבשות, בהן שפכו היאנקיז 1.58 מיליארד דולר על משכורות שחקנים.

שחקני היאנקיז ייהנו מהבונוס הכי גבוה שמחולק בליגה מקצוענית בארה"ב לזוכה באליפות. על פי החישוב, כל שחקן מהיאנקיז יזכה למענק של לפחות 350 אלף דולר ובסך הכל תעניק הליגה לקבוצה הניו-יורקית בונוס כולל של כ-20 מיליון דולר. כהשוואה, ב-NFL הבונוס על זכייה עומד על כ-65 אלף דולר לשחקן, וב-NBA מתחלקים כל שחקני הקבוצה המנצחת והצוות המקצועי בבונוס של 1.7 מיליון דולר.

תחשיב הבונוסים ב-MLB הוא מעט מורכב: הכספים שנכנסים ל"קופת הבונוסים" הם 60% מההכנסות ממכירת כרטיסים מ-24 משחקי פלייאוף - 3 המשחקים הראשונים בארבע סדרות הפלייאוף של הסיבוב הראשון (סה"כ 12 משחקים), 4 המשחקים הראשונים ב-2 סדרות הגמר האזוריות (סה"כ 8 משחקים) ו-4 המשחקים הראשונים בוורלד-סירייס (סה"כ 4 משחקים). מתוך "קופת הבונוסים", מקבלת האלופה נתח של 36%, הפינאליסטית 24%, שתי המפסידות בגמרים האזוריים מקבלות 12% כל אחת והמפסידות בסיבוב הראשון מקבלות 3%.

בשנה שעברה חולקו ל-8 הקבוצות המשתתפות בפלייאוף בונוסים בסך 51 מיליון דולר, והעונה הסכום צפוי להגיע ל-55 מיליון דולר. אגב, שיטת הבונוסים לא השתנתה מאז שנת 1903 - רק שאז הבונוס לזכייה באליפות עמד על 1,182 דולר לשחקן.