יד ימין סגרה הסדר חוב, יד שמאל פתחה פוזיציה: ביקושי שיא ל"שורט" על מניית אפריקה מצד המוסדיים

נכון ליום חמישי שעבר עמד היקף השורט על המניה על 35 מיליון שקל ולטענת גורמים בשוק סכום זה יותר זינק יותר מפי 2 בשבוע החולף, לרמה שמעבר ל-70 מיליון שקל ■ בדרך כלל "שורט" (מכירה בחסר) מאפיין ספקולנטים שמעריכים שמחיר המניה צפוי לרדת, אלא שהפעם הצטרפו כמה מהגופים המוסדיים, שמחזיקים באג"ח של אפריקה

המשקיעים המוסדיים נערכים לביצוע הסדר החוב של אפריקה ישראל , ומצטיידים ב"שורט" (מכירה בחסר) על מניית החברה. ל"גלובס" נודע כי בשבוע האחרון נרשמו ביקושים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים למכירה בחסר של מניית אפריקה ישראל. נכון ליום חמישי שעבר עמד היקף השורט על המניה על 35 מיליון שקל, ולטענת גורמים בשוק, סכום זה יותר מהכפיל עצמו בשבוע החולף.

בדרך כלל מכירה בחסר נעשית על ידי ספקולנטים שמעריכים שמחיר המניה צפוי לרדת, ומעוניינים להרוויח מכך. אלא שבשבוע האחרון לא רק הספקולנטים ביקשו לעשות שורט על אפריקה, אלא גם חלק מהגופים המוסדיים שמחזיקים באג"ח של אפריקה ישראל.

הסיבה לכך היא שבעקבות הסדר החוב של החברה צפויים בעלי האג"ח להמיר 1.4 מיליארד שקל מהחוב למניות החברה לפי מחיר מניה של 36 שקל. זהו מחיר הנמוך ממחירה של המניה היום, שעם פתיחת המסחר עמד על 46 שקלים. לא מן הנמנע כי לאחר ביצוע ההסדר, ייווצר לחץ על מחיר המניה כלפי מטה, שכן ייתכן שחלק מהמוסדיים ירצו להקטין חשיפה למניות הקבוצה באמצעות מכירתן בשוק.

במכירה בחסר של אפריקה היום, לפי מחיר המניה הנוכחי, מקבעים אותם מוסדיים מחזיקי אג"ח את הסכום שיקבלו עבור המניות. קיבוע הסכום חשוב במקרה של מניית אפריקה ישראל, שנחשבת למאוד תנודתית, מה עוד שלפי הערכות של לא מעט אנליסטים, היא נסחרת כיום במחיר גבוה מדי, ומחירה צריך להמשיך לרדת.

הלחץ על מחיר מניית אפריקה ישראל ניכר עוד לפני המרת החוב בפועל למניות. מיום שני האחרון נפלה מניית אפריקה ישראל בכ-15%.

בשוק ההון מציינים כי קשה למצוא כיום גופים, שניתן להשאיל מהם מניות של אפריקה לצורך ביצוע המכירה בחסר. כמו כן, הביקוש הגבוה למכירה בחסר הביא לעלייה בדמי ההשאלה. אם בד"כ דמי ההשאלה על המניה עומדים על 2.5%, בימים האחרונים נמצאו גופים שמסכימים לשלם יותר מ-3% כדי לקנות בחסר את המניות.

בסוף השבוע שעבר חתמה נציגות מחזיקי האג"ח על הסדר החוב עם אפריקה ישראל. לפי ההסדר, בעל השליטה בחברה, לב לבייב יזרים 750 מיליון שקל, בשלבים, בדרך של הנפקת זכויות, לפי שווי חברה של 2 מיליארד שקל. כאמור, גם המוסדיים ימירו חלק מהחוב למניות החברה, ויחזיקו ב-37% ממניות אפריקה (בהמשך חלקם יירד ל-33% לאחר שלבייב יסיים את ההזרמה).

לאחר ההסדר, טענו חלק מהאנליסטים כי למרות שההסדר טוב לחברה, הם לא ממליצים להשקיע במניה, בשל הדילול שבעלי המניות של החברה צפויים לעבור, ובשל שווי הנכסים של החברה.

מכירה בחסר - הגדרת המונח

מכירה בחסר ("שורט") היא פעולה שעושה משקיע, שמאמין שמחיר המניה יירד בעתיד, ורוצה להרוויח ממצב זה. בשלב הראשון משאיל המשקיע מגורם שלישי את המניה, ומוכר אותה בשוק. לאחר זמן מסוים (בהתאם להסכם ההשאלה), הוא רוכש את אותה כמות מניות ששאל ומחזיר אותו לגורם ממנו השאיל את המניות.

אם אכן מחיר המניה ירד באותה תקופה, אז הרווח של המשקיע נגזר מההפרש בין המחיר בו מכר את המניה לבין המחיר בו קנה אותה בחזרה כדי להחזיר לגורם ממנו שאל אותה.