IEA: תוך 3 שנים יחזור הביקוש לנפט לשיא שהיה ביוני אשתקד

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מעריכה שהביקוש לנפט יעלה ב-1% בשנה עד שנת 2030 ■ צופה בעיות היצע בשל הירידה בהשקעות חדשות

בשלהי 2008, כאשר המשבר הכלכלי היכה בכל פינה בשווקים הפיננסיים, מחיר הנפט צלל גם הוא לרמה של 32.4 דולר לחבית. צריכת האנרגיה ירדה וכך גם הביקוש לנפט, מה שלחץ על המחירים מטה. ואולם, עם ההתאוששות הכלכלית שהחלה בחודשים האחרונים, זינק גם מחיר הנפט בהתאמה והוא נסחר היום סביב 80 דולר לחבית - עלייה של 143% בתוך פחות משנה. העלייה במחיר הנפט מאיימת על הכלכלה העולמית, ולפי תחזית ארוכת טווח שפרסמה היום הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA) - המצב עלול רק להחמיר.

הביקוש לנפט צפוי לגדול ב-1% בשנה ויגיע לרמה של 105 מיליון חביות ביום בשנת 2030, לעומת 85 מיליון חביות ביום בשנת 2008. יש לציין כי בשנה שעברה עמדה התחזית של ה-IEA, הגוף המייעץ ל-28 מדינות מובילות בעולם בסוגיית מחירי האנרגיה, על 106 מיליון חביות ביום בשנת 2030.

ומהצד השני של המשוואה, קרי ההיצע, הסוכנות מזהירה כי מחסור בהיצע נפט עלול להיווצר בשל הירידה בהשקעות בפרויקטים חדשים בשוק האנרגיה, ירידה שנגרמה בעקבות המשבר הכלכלי. הסוכנות גם ציינה כי צעדים שננקטים על ידי ממשלות בעולם להפחית את השימוש בנפט עשויים להשפיע בטווח הארוך ולהקטין את הביקושים לנפט. נזכיר כי באחרונה הועבר בארה"ב חוק שיעניק תמרוצים בהיקף 3.4 מיליארד דולר במטרה להגביר את יעילות השימוש באנרגיה בארה"ב, צרכנית הנפט הגדולה בעולם, וכן במטרה להפחית את פליטת גזי החממה. בחודש הבא יכנס האו"ם 192 מדינות בקופנהגן, דנמרק, על מנת לנסח אמנה חדשה להפחתת פליטת גזי החממה הן במדינות מתועשות והן במדינות מתפתחות.

ובחזרה לדו"ח של ה-IEA - הסוכנות מעריכה כי הביקוש לנפט לא יחזור לרמת השיא של יוני אשתקד עד שנת 2012. נזכיר כי בחודש יוני 2008 נסק מחיר הנפט לשיא של 147.27 דולר לחבית בשל הגידול בביקושים, כשברקע קרטל הנפט אופ"ק, אשר מרוויח כמובן מהעלייה במחירים, סירב להגביר משמעותית את תפוקת הנפט היומית והפנה את האצבע המאשימה כלפי השחקנים הספקולנטים הסוחרים בחוזים העתידיים על הנפט.

[לטבלת חוזים עתידיים]