מחר: הכנסת צפויה להצביע על חוק המאגר הביומטרי

אם יאושר החוק, יחוייבו אזרחי ישראל לתת טביעות אצבע וצילומי פנים למאגר הממשלתי ■ הצעת החוק, שעברה קריאה ראשונה לפני כשנה, זכתה לרוב גדול של 18 ח"כים מול אחד בלבד

"האח הגדול" - גרסת המציאות? יום לאחר השקת העונה החדשה של הריאליטי "האח הגדול", צפויה מחר (ב') הכנסת להצביע בקריאה שנייה ושלישית על "הצעת חוק - הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע" ("חוק המאגר הביומטרי").

לפי ההצעה, יחוייבו אזרחי ישראל לתת טביעות אצבע וצילומי פנים למאגר הממשלתי. המתנגדים, שלא ממניעים של פרטיות, טוענים בפשטות כי פריצה למאגר ממשלתי זה, ככל שיוקם, תוכל לפגוע קשות באזרחים. כך למשל, אם יגנב לאלמוני טביעת אצבעו, שודד דירות יוכל לשתול את טביעת אצבעו בדירה נפרצת והאזרח הפשוט, שלא פשע כלל, יעצר ויצטרך לספק אליבי.

הצעת החוק, שעברה קריאה ראשונה לפני כשנה, זכתה לרוב גדול של 18 ח"כים מול אחד בלבד, דב חנין מחד"ש.

סקר של מכון "מאגר מוחות": 67% מאמינים כי המאגר הביומטרי ידלוף לגורמים לא מורשים

"הסיכוי שמישהו יחדור למאגר לא בטל בשישים. ייתכן שהמאגר ידלוף והוא יימכר למדינה זרה או לגוף פשע", אמר באוגוסט השנה פרופ' אלי ביהם, דיקן הפקולטה למדעי מחשב בטכניון. "עצם קיום המאגר משנה את יחסי האזרח-שלטון ויאפשר לגופי פשע לזהות שוטרים ואזרחים. דליפת המאגר תאפשר למרגלים זרים להזדהות כאזרחי ישראל ותאפשר לארגוני טרור לזהות אזרחים ישראלים שהולכים לתומם ברחוב".

מסקר, שנערך לאחרונה על ידי מכון "מאגר מוחות" עבור מטה המאבק במאבק הביומטרי, 67% מהציבור מאמינים כי המאגר הביומטרי, הכולל את טביעות האצבע וצילומי הפנים של כל אזרחי המדינה, ידלוף לגורמים כמו ארגוני פשע, ארגוני טרור, חוקרים פרטיים וחברות מסחריות או לאינטרנט.

הדיון בהצעת החוק מפורסם בסדר היום של הכנסת בשבוע הקרוב באתר הכנסת.