מוטי גוטמן מנכ"ל מטריקס: "אנחנו רואים פתיחה מחדש של התקציבים"

הרבעון השלישי של חברת שירותי המחשוב: יציבות בהכנסות, ושיפור ברווחיות התפעולית כתוצאה מהתייעלות ■ הרווח הנקי של החברה זינק ב-90% והסתכם ב-19 מיליון שקל

בחברת שירותי המחשוב מטריקס מתלבטים בשנתיים האחרונות לגבי אפשרויות הצמיחה של החברה בעתיד. בהתחשב בקופת המזומנים - 308 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי - האופציה המועדפת הייתה לבצע רכישה של פעילות משלימה מעבר לים, עדיף לכיוון מזרח אירופה, בה הביקושים לשירותי מחשוב צומחים מהר יחסית. אולם הדוחות שפרסמה נס טכנולוגיות לפני כשבועיים, עם חולשה משמעותית בביצועים באירופה, הוכיחו כי למטריקס לא כדאי כרגע לפזול מעבר לים.

"הזהירות שלנו לגבי רכישות השתלמה", אומר היום מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, על רקע דוחות החברה לרבעון השלישי שהתפרסמו היום. "אני חושב שבשוק הישראלי יש עדיין מקום לצמוח. יש לנו אפשרות לרכוש כל מה שנרצה, והמבנה של השוק לא יישאר כמו שהוא היום. עוד לא נאמרה המילה האחרונה במהלכי המיזוגים והרכישות בתחום שירותי ה-IT בישראל".

מטריקס סיימה את הרבעון עם מכירות של כ-352 מיליון שקל, בדומה לתוצאות ברבעון המקביל של 2008 וברבעון השני של השנה. את המשמעויות של המשבר הכלכלי חשה מטריקס ברווחיות הגולמית, שירדה מעט ל-19.7% מהמכירות, כ-70 מיליון שקל, לעומת כ-20.7% מהמכירות ברבעון המקביל. מטריקס מסבירה את ההיחלשות בירידה בתעריפי החיוב של הלקוחות בסגמנט שירותי התוכנה של החברה, שאחראיים לכ-68% מהכנסותיה הרבעוניות.

השיפור ניכר בכך שהרווחיות הגולמית ברבעון השלישי עלתה יחסית לרבעון השני והראשון של השנה (19.2% ו-18.6% מההכנסות, בהתאמה). "הצמצומים של הלקוחות בתחילת המשבר היו מאוד מהירים", מסביר גוטמן, "החזרת המצב לקדמותו היא יותר איטית, וייקח עוד קצת זמן לחזור לרווחיות שהייתה. עם זאת יש התבטאויות יותר אופטימיות מאשר בעבר של הלקוחות. אני משוכנע שהקיצוצים וההתייעלויות מאחורינו".

את הצד החיובי של המשבר חשה החברה ברווחיות התפעולית, שעלתה לכ-8.6% מהמכירות, כ-30 מיליון שקל, לעומת כ-8% בלבד לעומת הרבעון השלישי אשתקד, מה שמוסבר על-ידי החברה "במאמצי התייעלות". בשורה התחתונה מדווחת החברה על רווח נקי של 19 מיליון שקל, גידול של כ-90% לעומת הרבעון המקביל.

גוטמן אופטימי לגבי השנה הבאה: "אנחנו רואים פתיחה מחדש של תקציבי המחשוב", הוא אומר ומזכיר את המגזר הבנקאי, "אבל הפרויקטים הם בהיקפים קטנים יותר. מבחינתי זו בשורה יותר טובה, כי המשמעות היא פחות סיכון, וכך מטריקס תיקח בהם חלק יותר גדול".