שביתת הקלדניות: הממונה על השכר והממונה על התקציבים זומנו לבית הדין

גורמים בשני צידי המאבק אמרו ל"גלובס" כי לא זכור להם מקרה דומה שבו השופטים כה להוטים להביא את הצדדים להסכמות, ורמזו כי ייתכן שהדבר נובע מהעובדה שמאבק הקלדניות משבש את פעילות בתי המשפט

כ-700 קלדניות בתי המשפט שובתות כבר 5 ימים, כחלק ממאבקן לשפר את תנאי העסקתן. בית הדין לעבודה נמנע גם אתמול (ג') מהוצאת צו מניעה לשובתות, אולם הוא קבע דיון להערב (ד'), אליו זומנו הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, והממונה על אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן.

גורמים בשני צידי המאבק אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי לא זכור להם מקרה דומה שבו השופטים היו כה להוטים להביא את הצדדים להסכמות, ורמזו כי ייתכן שהדבר נובע מהעובדה שמאבק הקלדניות משבש את פעילות בתי המשפט. כך, למשל, בדיונים רבים שנערכו השבוע, השופטים הם אלה שהקלידו את כל הנאמר לצורך הכנת הפרוטוקול.

בהסתדרות הביעו זעם היום על הצעת הביניים שהגיש אמש משרד האוצר לבית הדין, לפיה הקלדניות יקבלו "מקדמה" של 1,000 שקל בתמורה לסיום השביתה ולפתיחה במשא-ומתן מחודש על הסכם עבודה.

ההצעה, יש לומר, כללה גם מתן קביעות ל-550 קלדניות, כאשר קביעויות נוספות יינתנו ברגע שיתר הקלדניות יצברו לפחות 5 שנות העסקה. עוד הציעו באוצר להעניק תוספת אחזקת רכב לכמה עשרות קלדניות ותיקות.

בהסתדרות טענו כי "הקלדניות לא מעוניינות בנדבות", וכי דרישת ההסתדרות היא למסד את פעילות הקלדניות כמקצוע לכל דבר, כאשר המשמעות היא תוספת שכר מיוחדת עבור מקצוע זה - כפי שישנה תוספת מיוחדת לאחיות, למהנדסים בשירות המדינה ועוד.

במשרד האוצר, לעומת זאת, חוששים מהשלכות הרוחב של צעד כזה, כלומר מהאפשרות שגם ציבור המזכירות למשל ידרשו להכיר בהן כמקצוע המחייב תוספת מיוחדת. באוצר מדגישים כי הם מוכנים לשפר את תנאי העסקתן של הקלדניות, ולקבוע להן טבלאות שכר מיוחדות עם אפשרויות קידום.

יצויין כי האוצר וההסתדרות כבר הגיעו לאחרונה לטיוטת הסכם, אולם נציבות שירות המדינה התנגדה למתן קביעות לקלדניות. בנציבות סברו כי זהו מקצוע שוחק, ולכן יש להגביל למספר שנים את תקופת ההעסקה של הקלדניות, בתמורה לשכר גבוה משמעותית.