כיצד בוחרים קרנות מחקות ?

כשהשוק מוצף קרנות נאמנות מחקות, העוקבות אחר אותם מדדים - כיצד נבחר את הקרן שתראה את הביצועים הטובים ביותר? ■ אסטרטגיות השקעה על פי חישוב ה-Tracking Error

קרנות נאמנות מחקות אינן מחוייבות תשקיפית לעקוב במדוייק אחר המדד, אלא מחוייבות לעשות את ה"מאמץ הרב ביותר" (best effort) בהשגת התשואה. למרות ה"מאמץ" לא תמיד התוצאות מספקות. תעודות סל, לעומת זאת, על פי התיקון האחרון של הרשות לניירות ערך, אשר אושר ביום א', יכללו התחייבות של מנהל התעודה להשלמת הפער, אם ייווצר, בין הסכום שזכאי לו מחזיק התעודה בעת הפדיון לבין שווי נכסי התעודה בפועל.

למעשה, נוצר מצב בו המשקיעים בקרנות המחקות רואים את הפערים בין ביצועי הקרן המחקה וביצועי המדד, ושואלים את עצמם- כיצד לבחור את הקרנות שיראו את הביצועים הטובים ביותר?

כדי לענות על השאלה הזו יש להבין את הכלל הבא: כשם שבעולם תעודות הסל, מסחר סביב השווי ההוגן, הינו אחד הפרמטרים החשובים למשקיע, כך בעולם קרנות הנאמנות המחקות, הפרמטר המרכזי להשוואה הוא ה-Tracking Error, אשר הינו ההפרש בין ביצועי הקרן בניכוי דמי הניהול לבין ביצועי המדד. על כן, לא כל קרן נאמנות עם דמי ניהול 0% עדיפה על קרן ניהול שבעליה משלמים דמי ניהול.

נדגים זאת באמצעות שתי קרנות מחקות שונות המתיימרות לעקוב אחרי אותו מדד, כאשר לצורך ההשוואה נניח כי שתי הקרנות החלו להיסחר באותו היום:

נניח כי לאחר שנה, תשואת המדד היתה 7%, התשואה של קרן א' היתה 6.5%, בניכוי דמי ניהול של 0.3% , ונניח כי התשואה של קרן ב' היתה 5.9% עם דמי ניהול 0%. המשמעות היא כי למרות שמדובר בשתי קרנות המחקות את אותו המדד, לו היינו מייחסים חשיבות לדמי הניהול כפרמטר היחידי היינו בוחרים בקרן שהעניקה לנו דווקא את התשואה הנמוכה. הפרמטר שמציג את התמונה המלאה הוא ה-Tracking Error, כיוון שהוא משקלל את דמי הניהול וגם את הסטיה בין ביצועי הקרנות.

קרן ב

קרן א

0%

0.30%

שקלול דמי ניהול שנתיים

5.90%

6.50%

תשואה שנתית בניכוי דמי ניהול

7%

7%

תשואת המדד

-1.10%

-0.50%

Tracking error