מחכים לצלצול הגואל: מי יעיר את שוק הטלפונים הביתיים?

רובנו משדרגים את הטלפונים הסלולריים כל שנה וחצי, אך הטלפון האלחוטי הביתי זוכה להתייחסות רק פעם בעשור ■ על אף שיצרניות הטלפונים הביתיים מציעות שדרוגים, אנחנו מעדיפים להשתעשע עם האח הסלולרי הקטן

הטלפון הקווי הפך בשנים האחרונות לאחד המוצרים האלקטרוניים היותר משעממים בבית. על-אף כל החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים בתחום מוצרי האלקטרוניקה הביתיים - נשארה הקטגוריה הזו באופן מפתיע יחסית רדומה. למרות הדמיון בינו לבין האח הצעיר והמצליח שלו - הטלפון הסלולרי.

הרי שמכשיר הטלפון הקווי מציע ברוב המקרים עיצובים משעממים ומיעוט תכונות אטרקטיביות מתקדמות. הוא אינו תופס מקום של כבוד בבית.

לטובת הטלפון הקווי עומדים הפרסומים הרבים, גם אם שנויים במחלוקת, על הקרינה הסלולרית וגם מחירי השיחות בטלפונים הקווים נמוכים משמעותית ממחירי שיחות בטלפונים הניידים. ובכל זאת, רוב הציבור בוחר עדיין לדבר בסלולרי גם מהבית. לכך, נוסף גם חוסר מאמצי השיווק בשנים עברו של היצרניות והיבואניות של המכשירים הביתיים.

חלוקת השוק לטלפונים סלולריים וטלפונים ביתיים קיימת גם אצל היצרניות. חלק מהן כשלו בעולם הסלולרי, ולכן הן משקיעות מאמצים בעולם הטלפונים הקוויים. חברות כמו פיליפס, פנסוניק וסימנס הן שחקניות מרכזיות בשוק המקומי והעולמי של הטלפונים הביתיים, לאחר שבעבר ניסו לשחק במגרש הסלולרי הנשלט על-ידי נוקיה, סמסונג ו-LG.

דוגמה הפוכה היא חברת מוטורולה, שהחלה בסוף שנת 2004 לשווק מגוון טלפונים אלחוטיים ושולחניים באירופה, בתקופה בה הייתה שחקנית מרכזית בשוק הסלולר. היום, כשהיא נמצאת בתהליך הקאמבק לשוק הסלולר, תחום הטלפונים הביתיים לא זוכה לשדרוגים אצלה.

עם זאת, למרות שנדמה שהשוק קפא על שמריו, יצאו לאחרונה מספר חידושים שיורידו את האבק מהגרסאות הקודמות של הטלפונים ואולי יחזירו את הטלפון לשולחן מרכזי בבית.

זיכרון חלקי

אחת הבעיות של הטלפונים הקוויים, היא למרבה הפלא ספר הטלפונים. אחת הפונקציות הבסיסיות ביותר במכשירים סלולריים היא האפשרות להכניס את רשימת אנשי הקשר לזיכרון הטלפון ולמחוק אותם מהזיכרון האנושי. אולם, בעוד שהסלולרי מאפשר העברת אנשי קשר בין מכשיר למכשיר או סנכרון הרשימה עם האאוטלוק במחשב או יישומים אחרים, רק במעט מקרים הטלפון הקווי מאפשר העתקה של אנשי הקשר מכרטיס ה-sim של הטלפון הסלולרי או במקרים נדירים יותר חיבור למחשב.

אישית לוחצת

בעיה אחרת בטלפונים האלחוטיים והנייחים בבית היא חוסר הפרסונליות שלהם. בעוד שהמכשיר הסלולרי הפך להיות מוצר אישי, בזכות הרינגטונים, הטפטים והתוכן שנשמר עליו, הטלפון הקווי בבית שייך לכל בני המשפחה, והיכולת להתאים אותו באופן אישי היא מינימלית ברוב המקרים.

"אחד הטרנדים היום הם טלפונים מרובי שלוחות, כך שלכל בן משפחה יש מכשיר אישי משלו", אומר יגאל ברקת, מנהל השיווק למגזר הפרטי בבזק. "יש היום חידושים רבים בתחום הטלפונים הקווים ואפשר להגיד שיש התעוררות. בבזק למשל, יש הרבה יותר מכשירים מעוצבים, שמזכירים לוק של טלפון סלולרי".

להעביר את זה הלאה

בסימנס הבינו שלמשתמשים חשוב החיבור בין הסלולרי למחשב והם מציעים בדגם SL780 שנמכר בפרטנר, העברת נתונים בין הטלפון לאאוטלוק של מיקרוסופט באמצעות כבל מיני USB או תקשורת אלחוטית בלוטות'. הבעיה העיקרית היא שספר הטלפונים מוגבל לזיכרון של 500 אנשי קשר, בהשוואה לסלולרי בו הזיכרון הוא של 1,000 שמות לפחות.

חידוש נוסף הוא הבלוטות' שמאפשר לחבר לטלפון אוזניה אלחוטית ולדבר ללא שימוש בידיים. הדגם נמכר בפרטנר במחיר של 897 שקל.

עור ובלוטות'

לחובבי הפרימיום והעיצוב, חברת Bang & Olufsen מציעה את ה-BeoCom 5, הכולל 2 קווים על אותו מכשיר ולטענת החברה המתמחה ברמקולים, גם איכות צליל גבוהה במיוחד. ב-B&O דאגו שהמכשיר יהיה מעוצב, כך שתהיה לו נוכחות ותרומה למראה הבית. מחירו 600 אירו.

גם פיליפס מחזיקה דגם מעוצב - ID965. המכשיר מגיע עם 2 תחנות בסיס - אחת משמשת כמזכירה אלקטרונית והשנייה היא תחנת העגינה. המכשיר הוא בצבע שחור מבריק, מצופה בחלקו האחורי שכבת עור, התורמת למראה יוקרתי. מלבד זה, הדגם כולל את טכנולוגיית ה-XHD, שאמורה לספק איכות סאונד גבוהה לשיחות. מחירו הוא 150 אירו.

בפנסוניק, כמו אצל יצרניות נוספות, יש תמיכה בטכנולוגיית ECO MODE המצמצמת את צריכת האנרגיה של המכשיר ב-63% כאשר הוא מונח בבסיס לצורך טעינה, ומאפשרת לדבר איתו עד 18 שעות ברציפות ולהפעיל את הטלפון במצב המתנה עד 170 שעות.

לדברי מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום-פנסוניק, "המהפכה הקרובה בתחום הטלפונים הדיגיטליים תהיה מכשירים המבוססים על טכנולוגיית ה- FMC (Fix Mobile Converges) המאפשרת, בשימוש עם אפליקציית בלוטות', לקודד את הטלפון הביתי לטלפון סלולרי ולתת למשתמש את האפשרות לבחור אם השיחה תתבצע דרך קו רגיל או קו סלולרי, ובדרך זאת לצמצם את עלויות התקשורת בצורה משמעותית.

דגם KX-TH2121 של פנסוניק מאפשר את היכולת הזו. באמצעות התקן בלוטות' פנימי במכשיר והתקן חיצוני (Link to Cell), המשתמשים יכולים לקודד עד 5 טלפונים סלולריים, כך שכל אחד מבני המשפחה יכול לקבל שיחות שיועדו למכשיר הסלולרי האישי שלו, דרך הטלפון האלחוטי וגם להוציא שיחות. המכשיר אמור להגיע לארץ בחודשים הקרובים ומחירו מעבר לים הוא 100 דולר.

גוגל בפנים

כניסתה של גוגל לעולם הטלפונים הסלולריים התרחשה רק בשנה האחרונה, וכבר עכשיו ברור כי יושקו גם טלפונים ביתיים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, מבית היוצר של ענקית האינטרנט. חברת יניר מתכננת להביא לישראל טלפון אלחוטי של חברת Binatone שיימכר תחת המותג פוג'יקום.

זהו מכשיר המכיל מצד אחד ממשק של טלפון אלחוטי רגיל, אולם בצדו השני צג מגע בגודל 2.8 אינץ' עם מערכת ההפעלה של גוגל. המכשיר יאפשר גלישה באינטרנט, צפייה בסרטוני יוטיוב, וקריאה וכתיבת מיילים. הגישה לרשת האינטרנט מתבצעת באמצעות התקן Wi-Fi, שמאפשר ביצוע חיבור לרשת בחינם. המכשיר צפוי להגיע לישראל בעוד כחצי שנה, אולם ביניר עדיין לא מתחייבים על גיורו. עלותו המשוערת היא 800 שקל.

שילוב של אינטרנט במכשירי הטלפון הביתים מגיע גם בדגמים נוספים. פרטנר מוכרת כבר תקופה ארוכה את דגם Symbio של חברת Thomson, המתחבר למודם של החברה בבית ומאפשר להאזין לתחנות רדיו באינטרנט באמצעות הרמקולים הסטריאופוניים המשולבים בטלפון. עלות הדגם היא 717 שקל.

פיליפס, מצידה, מציעה קישור לעולם האינטרנט בדגם VoiP855, כאשר החיבור מתבצע עם תוכנת סקייפ. המשתמשים בטלפון יכולים לנהל שיחות אינטרנטיות בחינם או בעלות מופחתת בתוכנת סקייפ וגם לקיים שיחות טלפון רגילות. ה-855 מראה על הצג שלו את זמינות אנשי הקשר בסקייפ, כך שניהול השיחות איתם, מתבצע בצורה דומה לזו שמתקיימת במחשב השולחני.

"מצאנו במחקרים שערכנו, שהציבור הרחב רוצה שהטלפון הביתי שלו יהיה פשוט לשימוש, בעל איכות קול גבוהה גם באפרכסת וגם בדיבורית, עם טווח קליטה רחב וספר טלפונים גדול", אומרת אלישבע שוחט, מנהלת השיווק בפיליפס ישראל. "אנשים גם רוצים שהטלפון יתממשק עם המחשב האישי ויאפשר שיחות מוזלות ונוחות על-גבי האינטרנט".

שלט רחוק טלפוני

מלבד שילוב של יכולות אינטרנטיות, חלק מיצרניות הטלפונים עובדות על פונקציות לביצוע יכולות שונות בבית, שלא קיימות בסלולרי. אחת היכולות המוכרות היא האפשרות להשתמש בטלפון האלחוטי כבייבי-מוניטור - מכשיר שמאפשר לשמוע את התינוק בחדרים סמוכים.

סימנס מציעה בדגם S670 אפשרות להתחבר למערכת האינטרקום של הבית וכך לפתוח את הדלת של הכניסה. חברת הייסנס מציעה בדגם H30 את היכולת להפוך את הטלפון לשלט אוניברסלי לחלק ממוצרי האלקטרוניקה בבית, כך שאפשר יהיה להנמיך את הווליום בטלוויזיה, בזמן קבלת שיחה, למשל.