הערכה: נאמן ימליץ למנות ליועמ"ש את וינשטיין או פרופ' שטרן

הכדור בידיים של נאמן: שר המשפטים יבחר את המועמד הראוי לשמש כיועמ"ש מבין 4 המועמדים שקיבלו 3 קולות בוועדת האיתור - עו"ד יהודה וינשטיין, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' דפנה ברק-ארז ועו"ד צבי אגמון

שר המשפטים, יעקב נאמן, ימליץ לממשלה למנות ליועץ המשפטי הבא את עו"ד יהודה וינשטיין או את פרופ' ידידיה שטרן - כך מעריך מקור משפטי בכיר.

לדברי המקור, לנאמן אין בעיה עם אף אחד מ-4 המועמדים המובילים לתפקיד (וינשטיין, שטרן, פרופ' דפנה ברק-ארז ועו"ד צבי אגמון), אולם הוא מעריך יותר את וינשטיין ושטרן. נאמן מכיר מזה שנים רבות את שטרן חובש הכיפה, והוא מעריך אותו, את עבודתו ואת יכולותיו.

עם זאת, המקור לא פסל את האפשרות כי נאמן יאמר לממשלה כי אף אחד מ-4 המועמדים אינו מקובל עליו, אך קשה להאמין שכך יעשה, שכן בכך הוא מוותר על ההשפעה הגדולה שניתנה בידו ומעניק לשרים את האפשרות לבחור את היועץ המשפטי לממשלה.

היום (א') אישרה הממשלה את הצעת שר הביטחון, אהוד ברק, לפיה היועץ המשפטי לממשלה הבא ייבחר מתוך 4 המועמדים שקיבלו 3 קולות בוועדת האיתור.

בעקבות כישלונה של הוועדה לאיתור היועץ המשפטי לממשלה להגיע להסכמה על מועמד מתאים לתפקיד, עובר המנדט לשר המשפטים, יעקב נאמן. כפי שהחליטה הממשלה היום בישיבתה השבועית, יראיין נאמן את 4 המועמדים שקיבלו 3 מקולות חברי ועדת האיתור - עו"ד יהודה וינשטיין, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' דפנה ברק-ארז ועו"ד צבי אגמון - וימליץ בסוף התהליך על מועמד אחד.

בנוסף, שר המשפטים יפרסם את שמותיהם של 4 המועמדים במטרה לקבל את תגובות הציבור. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ביקש בישיבה לקצוב זמן סביר לקבלת הערות הציבור.

כמו כן קובע תקנון הממשלה כי על שמו של המועמד המומלץ להיות מונח לפחות שבוע בפני השרים לעיונם ולקבלת תגובותיהם.

הפקת לקחים

נאמן הבהיר בתום ישיבת הממשלה כי בכוונתו להתחיל בתהליך עוד הערב. על-פי החלטת הממשלה, אם בתום ההליכים לא ימצא שר המשפטים מבין המתמודדים מועמד שלדעתו מתאים לתפקיד - יחזור הנושא לממשלה לבחינה מחודשת.

ההחלטה התקבלה פה-אחד למעט שר החקלאות, שלום שמחון, שבחר להימנע. הבחירה באופן הזה ביועץ משפטי לממשלה היא חד-פעמית. היועץ הבא ייבחר על-ידי ועדת איתור.

בכל מקרה צפוי להסתיים התהליך בתוך מספר שבועות, שכן היועץ המשפטי הנוכחי, מני מזוז, אמור לסיים את תפקידו בעוד 10 שבועות.

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בישיבת הממשלה כי "אין לקשור בשום דרך את המינוי להסכמת המועמד לפיצול משרת היועץ".

ברק הדגיש כי "העבודה תתמוך במינוי היועץ - אך ורק אם יהיה זה אחד מ-4 המועמדים שיומלצו על-ידי ועדת אור.

בהמשך אמר ברק כי "עבודתה של ועדת אור מצטיירת לא טוב. יש להפיק לקחים ברוח הדברים שאמר השר בני בגין, לפיהם יש לתקן את כללי ההצבעה בוועדה".