הפרטת לאומי תצא לפועל במחצית השנייה של 2010

באוצר החליטו שמכירת מניות המדינה תתבצע רק לאחר העברת החקיקה של התיקון לחוק מראני ■ נתניהו ושטייניץ יקבעו את זהות יו"ר לאומי הבא

הפרטת בנק לאומי תהיה רק במחצית השנייה של שנת 2010. במשרד האוצר התקבלה החלטה כי מכירת מניות לאומי שבידי המדינה תתבצע רק לאחר העברת החקיקה בכנסת של התיקון לחוק מראני. משמעות ההחלטה היא כי המדינה לא תוציא את מניותיה למכירה לפני יולי 2010.

לאור זאת ההחלטה על זהות היו"ר הבא של לאומי תתקבל על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ. היו"ר הנוכחי של לאומי, איתן רף, מסיים את כהונתו במאי. רף (68) מכהן בתפקידו מאז 1995. אחד המועמדים העיקריים להחליף את רף הוא נגיד בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל. עם זאת קיים סיכוי כי רף יתבקש להמשיך בתפקידו עד לאחר ההפרטה.

את מכירת מניות הבנקים מובילים החשב הכללי, שוקי אורן, המכהן כיו"ר נכסים מ.י והשר שטייניץ. בכיר באוצר הסביר כי הסיבה לדחיית ההפרטה עד לאחר העברת התיקון בחוק היא הצורך "להבטיח רציפות ניהולית בבנק, כי אסור להגיע למצב שעלול להביא לכשל בדירקטוריון של לאומי".

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי עמדת בנק ישראל כפי שהועברה לאוצר לאחרונה היא כי אין מניעה להפריט את הבנק במקביל להעברת החקיקה והדחייה אינה הכרחית.

האוצר ובנק ישראל מקיימים בחודשים האחרונים דיונים לגבי נוסח התיקון לחוק מראני. טיוטה ראשונה אמורה להיות כבר בחודש ינואר 2010, מתוך תקווה להעלות את התיקון לחקיקה כבר במושב החורף של הכנסת.

תיקון לתיקון

תיקון מראני (על שמו של אוהד מראני, מנכ"ל האוצר דאז ויו"ר הוועדה שעל פי המלצותיה גובש החוק בשנת 2004) בא לפתור את בעיית השליטה בבנק ללא גרעין שליטה. במקרה זה הכוח לבחירת הדירקטוריון עובר אל בעלי המניות, כשהאסיפה הכללית מצביעה על רשימות המועמדים לדירקטורים שהונחו בפניה ובוחרת דירקטוריון.

התיקון לתיקון מראני ישנה את דרך מינוי הדירקטורים בבנק וימנע מצב שבאסיפה כללית לא ייבחר אף דירקטור. השינוי הצפוי מפיג חששות בבנק ישראל לגבי תפקוד דירקטוריון לאומי ומונע את שיתוקו במצב בו אין לבנק גרעין שליטה.

שווי השוק של בנק לאומי הוא כ-22 מיליארד שקל לאחר עלייה של 93% מתחילת השנה. מדינת ישראל מחזיקה כיום דרך נכסים מ.י שבבעלותה 10.3% ממניות לאומי, בנוסף עוד 1.1% מהמניות נמצאים בבעלות המדינה אך יוקצו לעובדים רק לאחר שהמדינה תסיים את שליטתה בבנק. לכן במכירת המניות דרך הבורסה במחיר השוק תקבל המדינה כ-2.3 מיליארד שקל.

"לא נכניס כסף לדיסקונט"

לאור הדחייה במכירת מניות לאומי תשאף נכסים מ.י להוציא תחילה את מניות דיסקונט שברשותה למכירה בשוק ההון. מניות אלו מוגדרות על ידי האוצר כאחזקה פיננסית, לכן אם בנק דיסקונט ייצא כמתוכנן להנפקת זכויות, לא תשתתף המדינה בהנפקה ותדולל בשיעור מסוים. "אין מגמה להכניס כסף לבנק", אמר בכיר באוצר. לדעתו המדינה לא צריכה להשקיע את כספי משלם המסים בדיסקונט ולקנות את מניותיו רק כדי למכור אותן אחר כך.

המדינה מחזיקה ב-25% ממניות ששוויין הוא 1.8 מיליארד שקל. מניית דיסקונט עלתה מתחילת 2009 ב-127%. נראה כי המדינה תמכור את המניות בכמה חבילות של כ-5% כל אחת, כאשר המכירה, שמועדה לא נקבע, תתבצע דרך בנק השקעות.

תמורת מכירת מניות לאומי ודיסקונט ביחד עם הפרטת הבנק לפיתוח תעשייה תכניס למדינה כ-4.5 מיליארד שקל. סכום זה יופנה להקטנת החוב של ישראל ובעקיפין להקטנת תשלומי הריבית על החוב בתקציבי השנים הבאות.