טאואר תשדרג מפעל שבבים באסיה ב-130 מיליון דולר

כפי שנחשף אמש ב"גלובס", טאואר מודיעה לבורסה כי חתמה על החוזה באסיה ■ עיקר ההכנסות מהחוזה צפויות להתקבל בשנת 2010, וכבר ברבעון הנוכחי החברה תקבל מקדמה על חשבון השירותים

כפי שנחשף אמש (א') ב"גלובס", מודיעה הבוקר חברת טאואר כי חתמה על הסכם באסיה שהיקפו מוערך בכ-130 מיליון דולר.

אם עד עתה עסקה טאואר בתכנון וייצור שבבים עבור לקוחות במגזר הפרטי, כעת עוברת החברה ממגדל העמק גם למכירת ידע וטכנולוגיה. ל"גלובס" נודע כי מספר חברי הנהלה הבכירה של טאואר, מקבוצת החברה לישראל, חזרו היום לארץ מאסיה, לאחר שחתמו שם על הסכם שהיקפו מוערך ב-130 מיליון דולר. במסגרת ההסכם תשדרג טאואר מפעל ייצור של חברה ביטחונית ממשלתית, אשר יגדיל את כושר הייצור של המפעל.

טאואר תציע לחברה האסייתית פיתרון ייצור כולל, החל מהקמה של חדרים נקיים חדשים ושדרוג אלה הקיימים, דרך רכישת הציוד ותכנון כל תשתיות המיזוג, הקירור והמחשוב, ובהמשך תעניק שירותי ניהול, הדרכה ותחזוקה למפעל. בגין ההסכם צפויה טאואר לרשום הכנסות שייפרסו על פני שישה רבעונים, כאשר מקדמה בגין ההסכם צפויה להתקבל בחברה כבר ברבעון הנוכחי. עיקר ההכנסות יתקבלו בשנת 2010. עוד נודע ל"גלובס" כי העבודה במסגרת החוזה כבר התחילה, והחברה עימה נחתם ההסכם כבר הוציאה הזמנה לטאואר על תכנון חלקים מהפרויקט.

מאחר שמדובר על מכירת ידע ושירותי ניהול, הרווחיות הגולמית בעסקה צפויה להיות גבוהה ביחס לרווחיות הגולמית הממוצעת של טאואר, שנמצאת במגמת עלייה ברבעונים האחרונים והגיעה לרמה של 32% ברבעון האחרון.

החידוש העיקרי בהסכם, מלבד היקפו הגדול, הוא שטאואר, שעד היום ייצרה שבבים ופיתחה רכיבים עם או בעבור חברות פרטיות (כגון LG ו- Agilent), מוכרת ידע וניסיון שצברה בהקמה, שדרוג ותפעול מפעלי ייצור שבבים.

הלקוח הנוכחי הוא חברה ביטחונית, המעדיף ששרשרת האספקה והייצור ייעשו במדינה שלו, על מנת לא להיות תלוי בחברה זרה במידה שבין המדינות יתפתח סכסוך מדיני. לא מן הנמנע כי בנוסף להסכם זה, נמצאת כעת טאואר במשא-ומתן להסכמים נוספים במתכונת דומה.

כיום יש בבעלותה המלאה של טאואר שלושה מפעלי ייצור: מפעל הייצור בקליפורניה ששייך לחברת ג'אז אותה רכשה טאואר אשתקד, ושני מפעלי ייצור במגדל העמק. המפעל הראשון הוקם בשנת 1984, והמפעל השני בתחילת העשור הנוכחי. מלבד זאת, לטאואר אחזקה של כ-10% במפעל ייצור שבבים סיני, וייתכן כי בשנת 2010 היא תמכור את אחזקתה במפעל זה.

את חתימת ההסכם הנוכחי הובילו שלושה בכירים בחברה: שמעון דהן, שמשמש כסמנכ"ל לפרויקטים מיוחדים, יצחק אדרעי, סגן נשיא לפיתוח עסקי ואחראי קווי מוצר, וזמירה לביא, סמנכ"לית מחקר ופיתוח של החברה.

דהן, ממייסדי החברה, שהחל לעבוד בה בתפקיד זוטר, ניהל עד חודש יוני את מפעל הייצור השני של החברה, אז הוחלף על ידי אפי קולטין. עד כה לא נמסר איזה תפקיד הולך למלא דהן, וכעת מתברר כי בחודשים האחרונים הוא עבד על ההסכם הנוכחי.

הכנסות טאואר ברבעון השלישי של השנה הסתכמו ב-79.9 מיליון דולר, ולרבעון הרביעי סיפקה טאואר תחזית הכנסות בטווח של 90-94 מיליון דולר, המשקפים צמיחה של 13%-18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם פרסום הדוחות אמר ל"גלובס" מנכ"ל החברה, ראסל אלוונגר, כי "על אף שהרבעון הראשון הוא עונתית חלש יותר, אנחנו מצפים לרשום צמיחה בהכנסות גם ברבעון הראשון של 2010."

את שנת 2009 צפויה לסיים טאואר עם הכנסות בהיקף של כ-300 מיליון דולר, ולא מזמן בכנס משקיעים אמר אלוואנגר כי תוכנית החברה היא להגיע בשנת 2012 להיקף מכירות של 900 מיליון דולר, ולעבור לרווחיות במחצית השנייה של 2010.

את הרבעון השלישי סיימה טאואר עם הפסד על בסיסGAAP של 30.9 מיליון דולר, ומתחילת השנה הגיע ההפסד לכ-90 מיליון דולר. לטאואר שיעורי פחת גבוהים הנובעים מרכישת הציוד והמכונות למפעלי הייצור שלה. כתוצאה מכך, נוצר פער גדול בין התוצאות הרבעוניות על בסיס GAAP לבין התוצאות על בסיס Non-GAAP. על בסיס Non-GAAP, הרוויחה טאואר ברבעון השלישי 11.2 מיליון דולר, ומתחילת השנה הגיע הרווח ל-20.8 מיליון דולר.

בעקבות ההסכם הנוכחי ייתכן כי טאואר תוכל לעמוד ביעד הרווחיות בשנה הבאה, ובמידה שתצליח לחתום על הסכמים נוספים במתכונת זו, ייתכן כי גם תצליח לעמוד ביעד השאפתני שהציב אלוואנגר לחברה.

בשבוע שעבר הגישה טאואר לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) תשקיף מדף לגיוס הון, ואישור התשקיף על-ידי ה-SEC צפוי להתקבל בעוד כחצי שנה. לפני כחודשיים גייסה טאואר כ-21 מיליון דולר במסגרת תשקיף המדף שהיה לחברה משנת 2008, ועל-אף דירקטוריון החברה לא אישר גיוס הון נוסף, נראה שבחברה מעדיפים להיות מוכנים עם תשקיף פתוח, למקרה והחברה תאתר הזדמנות רכישה, דוגמת רכישת ג'אז בקיץ 2008, שנעשתה בעסקת מניות ולא במזומן.

אלוואנגר: "זוהי העסקה המשמעותית ביותר בהיסטורית החברה"

"היכולות הייחודיות הרבות שצברנו לאורך השנים יחד עם הניסיון שלנו בפתרונות טכנולוגיים ושירותי ייצור הביאו לייחודיות גבוהה שאפשרה לנו לזכות בעסקה מהותית זו. הבחירה של טאואר להוביל פרויקט זה מהווה עדות ליתרון המהותי שלנו בכל הקשור למתן פתרונות טכנולוגיים ייצוריים בתעשיית הסמיקונדקטור," אמר ד"ר יצחק אדרעי, סמנכ"ל בכיר של יחידות עסקיות ופיתוח עסקי בטאואר, שניווט את המגעים על העסקה בשלוש השנים האחרונות ועד החתימה.

"זוהי העסקה המשמעותית ביותר בהיסטורית החברה. העובדה שטאואר נבחרה לספק ידע, הדרכה, ניהול ופתרונות ייצור לפרויקט כך-כך גדול וחשוב באסיה הינה הישג והכרה חשובים מאוד ביכולותינו," אמר ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר.