רווחי מזרחי-טפחות ממשכנתאות קפאו על 68 מיליון שקל ברבעון השלישי

הבנק הפריש רק 82 מיליון שקל ברבעון, קרי שיעור הפרשה של 0.38% בלבד ■ הרווח הנקי עלה ב-11% ל-156 מיליון שקל והיה מסתכם ב-202 מיליון שקל ללא הוצאות חד-פעמיות ■ הבנק ביצע רכישה עצמית של מניותיו בהיקף 76 מיליון שקל ברבעון החולף

אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות , יכול בהחלט להיות מרוצה מתוצאות הרבעון השלישי שפרסם היום הבנק. מזרחי טפחות הרוויח 156 מיליון שקל ברבעון החולף, גידול של 11.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד המבטא תשואה על ההון של 10.2%. אך בנטרול הוצאה חד פעמיות של 70 מיליון שקל שרשם הבנק בגין ההסכם הקיבוצי אליו הגיע עם ועד העובדים בספטמבר, היה הרווח גבוה אף יותר ומסתכם ב-202 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של 13.3%.

כזכור, לפני כחודשיים חתם הבנק על הסכם קיבוצי עם עובדיו, המספק לו "שקט תעשייתי" עד שנת 2015. במסגרת ההסכם, הוחלט על פרישה מרצון של 200 עובדים ואפשרות לפטר עד 50 עובדים קבועים בגין אי התאמה. כאמור, מזרחי טפחות הפריש בדו"חות הרבעון השלישי 70 מיליון שקל בגין ההסכם והוא צפוי להפריש סכום נוסף גם ברבעון הרביעי. סך ההוצאות התפעוליות של הבנק עלה ב-16% ל-654 מיליון שקל, בעיקר בגלל ההסכם הקיבוצי.

לבנק מזרחי טפחות אין כל בעיה בהשגת יעד הלימות ההון שקבע בנק ישראל לשנה זו (12%). למעשה, הבנק השיג כבר את יחס יעד הלימות ההון, אך הוא ממשיך להגדיל אותו: יחס זה הגיע ברבעון השלישי ל-12.48% ולפי חישובי הבנק המעבר למדידה בהתאם לכללי באזל 2 יגדילו את הלימות ההון שלו בכ-0.5% נוספים ל-14%. יחד ההון הראשוני של הבנק הגיע ברבעון השלישי ל-7%, גבוה מהיעד הרשמי שקבע דירקטוריון הבנק (6.7%).

"בנק מזרחי מציב רף חדש למערכת הבנקאות", אומר טרנס קלינגמן, אנליסט הבנקים של אקסלנס נשואה, בתגובה לדו"חות. "הבנק נהנה מהתנאים הטובים בשוק ההון (קרי עמלות תפועליות גבוהות מהצפי הודות להשפעה חזקה של שוק ההון) ומהתייצבות בכלכלה (קרי רמת הפרשות לחומ"ס נמוכה מהצפי על רקע ירידה בסך החוב הבעייתי)". על ההסכם הקיבוצי עם העובדים אמר קלינגמן: "הבנק מאתגר את יתר המערכת שלא עושה סימנים של רצון להתייעל".

עלייה בהכנסות מעמלות

מהדו"ח עולה עוד, כי במהלך הרבעון השלישי ביצע הבנק רכישה עצמית של 2.5 מיליון מניותיו בהיקף של 76 מיליון שקל. נקודת אור נוספת היא ההפרשה הנמוכה יחסית לחובות מסופקים - 82 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת 117 מיליון שקל ברבעון המקביל. הפרשה זו מהווה 0.38% בלבד מסך האשראי של הבנק - שיעור שכלל לא מאפיין תקופות מיתון. נזכיר כי שיעור ההפרשה לחומ"ס המקובל הוא 0.4-0.5% ובתקופות מיתון הוא אף כפול מכך. בזכות הקיטון בהפרשות לחומ"ס הצליח הבנק לרשום עלייה של 4% ברווח המימוני שלו, שכן רווח זה לפני ההפרשות לחומ"ס דווקא ירד ב-2.6% ל-582 מיליון שקל.

"אף אחד לא משלם הרבה כסף על עמלות", אמר המנכ"ל אלי יונס בכנס של החשב הכללי במשרד האוצר, שנערך בתחילת החודש. אנו נזכרים במילים אלו דווקא עכשיו בעת פרסום הדו"ח לרבעון השלישי, בו ניכר גידול של 5.7% בהכנסות הבנק מעמלות ל-332 מיליון שקל. בסך הכל הסתכמו ההכנסות התפעוליות של הבנק ב-396 מיליון שקל, עלייה של 25% לעומת אשתקד.

כמו תמיד כשמדובר בדו"ח של מזרחי טפחות, גם הפעם מעניין לבחון את פעילות המשכנתאות של הבנק, שמהווה מנוע צמיחה מרכזי עבורו. הבנק רשם עלייה של 2.2% בלבד בהכנסות ממתן משכנתאות ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון המקביל. הוא הפריש אמנם 2 מיליון שקל פחות לחומ"ס, אך בשורה התחתונה הרווח מפעילות המשכנתאות נותר כשהיה - 68 מיליון שקל.

"ברבעון השלישי עלה שיעור האשראי המכוון למשקי הבית, כולל משכנתאות, לכדי כ-67% מהיקף האשראי הכולל של הבנק", אמר יונס. "עובדה זו מחזקת עוד את פרופיל הסיכון הנמוך של הבנק ומבדלת את מזרחי טפחות משאר הבנקים בישראל, כבנק היחיד עם אוריינטציה קמעונאית מובהקת. בד בבד, ממשיך הבנק להוביל את שוק המשכנתאות בישראל עם נתח שוק של למעלה מ-36%".