עיני קורץ לעובדים הזרים: יאפשר להם להצטרף להסתדרות

עיני היה המום מהעובדה שחוקת ההסתדרות קבעה עד היום במפורש כי רק עובדים ישראלים יכולים להיות חברי הסתדרות ■ הפוטנציאל הכלכלי: דמי החבר שישלמו הזרים ■ ההסתדרות: לא לגרש את ילדי הזרים אך להעדיף העסקת ישראלים

הנהגת ההסתדרות, בראשות עופר עיני, קיבלה היום (ג') החלטה היסטורית לשינוי חוקת ההסתדרות, שיאפשר לראשונה לעובדים זרים להצטרף אל הארגון, על כל המשתמע מזה.

ההסתדרות תוכל מעתה לייצג כל עובד זר שיצטרף אליה, לסייע לו משפטית, לפעול באופן אקטיבי להקמת ועדי עובדים בקרב הזרים ולאפשר להם לבחור ולהיבחר למוסדות הארגון. אם עד היום הזרים נעזרו בארגוני זכויות אדם ובארגוני עובדים קטנים, הרי שכעת ההסתדרות מאותתת להם שגם היא כתובת אמיתית וחזקה עבורם.

ל"גלובס" נודע כי עיני קיווה להעביר את ההחלטה הזו כבר לפני מספר שבועות, אולם חברי ההנהגה ביקשו לקיים על כך מספר דיונים.

בסביבתו של יו"ר ההסתדרות מספרים כי עיני היה המום מהעובדה שחוקת ההסתדרות קבעה עד היום במפורש כי רק עובדים ישראלים יכולים להיות חברי הסתדרות. גורם בארגון סיפר כי עיני הבין מיד שמדובר באבסורד, לאחר שההסתדרות במרחב תל אביב החלה לסייע באופן וולונטרי לעובדים הזרים, מבלי שהיא יכולה לצרף אותם באופן רשמי לארגון. "הנהגת ההסתדרות קיבלה החלטה שמשנה מקצה לקצה את ההתייחסות לעובדים הזרים בכל הנוגע לדרך ייצוגם ומעמדם בתוך ההסתדרות. אני לא רואה שום סיבה שתמנע מעובד זר להתקבל כחבר כמו כל עובד ישראלי אחר"., אמר היום עיני.

אבל מלבד הסיוע לאוכלוסיה חלשה זו של עובדים, יש גם לא מעט פוטנציאל כלכלי בהחלטה החדשה ובשינוי החקיקה: עובד זר שיצטרף להסתדרות יצטרך להפריש 0.9% משכרו לטובת הארגון, ואם לוקחים בחשבון שישנם כיום 250 אלף עובדים זרים בארץ, הרי שהפוטנציאל הזה יכול להניב מיליונים.

קשה להתעלם גם מסוגיית התחרות שנולדה לאחרונה בזירה של ההסתדרות: ארגון "כוח לעובדים" החל לאחרונה לצרף לשורותיו מעל לאלף עובדים זרים, בעיקר בענף הסיעוד. עובדים אלה מנהלים מאבק כעת במדיניות ההגירה של הממשלה ובקופונים שחברות כוח האדם השונות גוזרות על חשבונן.

לא לגירוש הילדים, כן לצמצום המכסות

ההחלטה של ההסתדרות מבטאת גם אמירה ברורה: ארגון העובדים הגדול בישראל אינו מתנגד להעסקת עובדים זרים - וזאת למרות שישנם גורמים שציפו מההסתדרות להוביל עמדה שכזו. אדרבא, כל זמן שישנם עובדים זרים בישראל, ההסתדרות רואה בהם כעובדים שווי זכויות - לרבות הזכות לחופש התארגנות. ועוד דבר: המהלך הזה של עיני עשוי להיתפס כעוד עקיצה כנגד שר האוצר, יובל שטייניץ, שנחשב לאחד התומכים הנלהבים ביותר בממשלה בעניין הצורך לצמצם את מספר העובדים הזרים בארץ.

בישיבת הנהגת ההסתדרות שהתקיימה היום (ג'), יצא מסר חד-משמעי הקורא לממשלה שלא לגרש את ילדי העובדים הזרים ולמצוא חלופות אחרות בעניין. מנגד, נאמר כי יש להעסיק עובדים זרים רק על פי צורך אמיתי בענפים מסוימים (כמו בענפי הבנייה, החקלאות והסיעוד), ובהסתדרות קראו לממשלה לשתף אותם בגיבוש המדיניות בעניין. בכל מקרה, מבהירים בארגון, ההסתדרות תתמוך במדיניות של צמצום האבטלה והעדפת עובדים ישראלים במשק ואם יוכח כי צמצום מספר הזרים יביא לצמצום האבטלה הם בהחלט יתמכו בכך.