נחום ברנע: "אדלסון קנה השפעה, זה הון-שלטון"; ישראל היום: "שברנע לא ילמד אותנו דמוקרטיה מהי"

ברנע בראיון לגיליון "100 המשפיעים והחזקים בתקשורת" של "פירמה": "אדלסון עלול לדחוף את כל העיתונות המודפסת לחינמיות, הוא מדלדל את כלי התקשורת האחרים בעצם קיומו" ■ "'ישראל היום' הוא פרודיה על העיתונות המפלגתית של פעם. נתניהו אפילו לא נותן להם הוראות, הם מבינים לבד" ■ "ישראל היום": "מר ברנע התגייס בשנים האחרונות לטובת המו"ל שלו ולטובת פוליטיקאים מושחתים"

"תופעת שלדון אדלסון זו תופעה לא בריאה לחברה הישראלית ולדמוקרטיה הישראלית". כך אומר 'בכיר העיתונאים הישראלים', נחום ברנע, בראיון מיוחד לגיליון "100 המשפיעים והחזקים בתקשורת" של מגזין "פירמה" שיוצא היום (ג').

"איל הקזינו הקים כאן עיתון, 'ישראל היום', שמציע להישלח חינם אל בית המנוי, לכל אדם שמעוניין. המניע הוא פוליטי. זו מתנת הבחירות הגדולה ביותר שהיתה אי-פעם בישראל, והיא חוקית לגמרי. העיתון הזה מבחינת התוכן שלו כל-כך מסור, מכור ומעוגן באינטרסים אישיים עבור נתניהו", אומר ברנע.

- עד כמה, כחינמון, הוא יכול להשפיע בכלל על דעת הקהל?

"השפעה היא לא המדד היחיד, יש דברים אחרים. מה שמטריד אותי הוא שבברירה שבין חינם לבין לשלם כסף על עיתון, הרבה אנשים נוטים לבחור בחינם. בסופו של דבר זה עשוי לדחוף את כל העיתונות המודפסת לחינמיות. אין לנו אדלסון שיקיים אותנו, וכדי להתקיים נשקיע בכתבים, בתחקירים, עוד פחות ממה שאנחנו משקיעים היום. הוא מדלדל את כלי התקשורת האחרים בעצם קיומו. והוא מחנך אנשים שעיתון הוא חינם, כמו באינטרנט, כך שהמתנה הזאת הופכת ל'מתנת מדיאה'. כשאתה מדבר על 'הון-שלטון', זה הון-שלטון. המטרה שלו היא להשקיע פוליטית. הוא קנה השפעה".

- אתה עוקב אחרי העיתון? בוחן את הסגנון שלו?

"יכול להיות. אני לא עוקב אחריו יום-יום. הסטנדרטים של הכתיבה שם מאוד נמוכים, כי הם לקחו אנשים שלא כותבים טוב. אני לא חושב שזה עיתון חריג מבחינת נמיכותו, אבל אתן לך דוגמה, היה המסע המאוד לא מוצלח של נתניהו לארה"ב וסיפור הפגישה עם אובמה. אם אינני טועה, הכותרת ב'ישראל היום' דיברה על כך שנתניהו בצניעותו לא חושף את ההצלחה שהוא נחל שם. אני בטוח שאפילו נתניהו צוחק כשהוא רואה את הכותרת הזאת.

"'ישראל היום' במידה מסוימת הוא פרודיה על העיתונות המפלגתית של פעם (...) זה ביטאון של מי? של מה? של איש. אגב, נתניהו לא נותן הוראות ל'ישראל היום', הם מבינים לבד. במובן הזה יש שם הרמוניה נפלאה. אני לפעמים לא מבין את נתניהו (מחייך), הם מבינים".

מ"ישראל היום" נמסר בתגובה: "מר ברנע התגייס בשנים האחרונות לטובת המו"ל שלו ולטובת פוליטיקאים מושחתים. שלא ילמד אותנו דמוקרטיה מהי".

* הראיון המלא עם נחום ברנע יפורסם בגיליון החגיגי של "פירמה" שיופץ היום, 24.11, למנויי "גלובס". ביום ה' יתפרסם באתר "גלובס" דירוג 100 המשפיעים בתקשורת.