בכיר באוצר: משרד רה"מ לוחץ לרדת מהגב של מפעל הפיס

גורם אחר במשרד מגדיר זאת כ"מערכות לחצים אדירות מכל הכיוונים" ■ הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בראשות ח"כ יואל חסון, מתחה היום ביקורת על כך שעדיין לא מונה יו"ר למפעל הפיס ■ במשרד ראש הממשלה מסרו בתגובה "לא היה ולא נברא"

"גורמים במשרד ראש הממשלה הפעילו לאחרונה לחצים על משרד האוצר כדי שיירד מהגב של מפעל הפיס" - כך טוען בכיר במשרד האוצר בשיחה עם "גלובס". גורם אחר במשרד מגדיר זאת כ"מערכות לחצים אדירות מכל הכיוונים". במשרד ראש הממשלה מסרו בתגובה כי "לא היה ולא נברא".

על פי הגורמים, הלחצים שהופעלו לכאורה קשורים למסלול ההתנגשות עליו עלו בפיס ובאוצר, מאז שהפיס השיק את הגרלת הלוטו החדשה במסגרתה הופחתו סיכויי הזכייה והוגדלו סכומי הפרסים. באוצר ניצלו את הסערה הציבורית שקמה בעקבות המהלך ואיימו על הפיס כי אם הוא לא יקבל על עצמו יותר נורמות של שקיפות וביקורת פיננסית מצד האוצר, תבוטל הגרלת הלוטו החדשה.

באוצר דרשו מהפיס כפיפות מוחלטת לחוק חובת פרסום מכרזים, כפי שנהוג במגזר הציבורי, ואלמנטים שונים שהופכים את הפיס לגוף ציבורי לכל דבר הכפוף למשרד האוצר כמו כל גוף אחר - וזאת למרות שהפיס מוגדר כיום כגוף דו-מהותי.

גורמים המקורבים להנהלת הפיס אמרו היום כי אם אכן הייתה התערבות כזו מצד משרד ראש הממשלה, הרי שהיא מוכיחה כי "מישהו התעשת" והבין כי באוצר גורמים "נזק אדיר". לדברי הגורמים, ברור לכל כי ללא מפעל הפיס לא יהיה מי שיבנה כיתות לימוד, מתנס"ים ועוד וההתנהלות של האוצר - הן בבית המשפט והן בתקשורת - הסבה נזק תדמיתי לפיס, שבטח לא תורם לאינטרס של ממשלת ישראל בטווח הארוך.

אם או בלי קשר ללחצים כאלה או אחרים, בשבוע האחרון נרשם "שקט תעשייתי" בין הפיס לאוצר. במפעל הפיס משכו ביום חמישי האחרון את העתירה שהגישו לבג"ץ בדבר איום האוצר לשלול לפיס את היתר ההגרלות, ואילו באוצר ככל הנראה יאפשרו לפיס להמשיך לשווק את הלוטו החדש. אותו בכיר באוצר, שחשף את דבר הלחצים לכאורה, רמז כי לא יהיה מנוס בהמשך מגיבוש חקיקה שתקבע אחת ולתמיד למי כפוף מפעל הפיס, כיצד יש לחלק את הכסף מהכנסות המפעל ועוד.

בתוך כך, הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בראשות ח"כ יואל חסון, מתחה היום (ד') ביקורת על כך שעדיין לא מונה יו"ר למפעל הפיס, למרות שהיו"ר הקודם, שמעון כצנלסון, פרש כבר לפני כשנתיים.