ועדת הפנים של הכנסת התכנסה לישיבה בבית הכלא הפרטי

בשבוע שעבר החליט בג"צ לבטל את הפרטת בתי הסוהר ■ קוזניצקי: "בית המשפט העליון רצח לי חלום לשיקום האסירים. בית הכלא הזה חרט על דגלו את נושא שיקום האסיר"

ועדת הפנים של הכנסת התכנסה היום לישיבה בבית הכלא הפרטי דרומית לבאר שבע, לאחר שבשבוע שעבר החליט בג"צ לבטל את הפרטת בתי הסוהר.

בדיון השתתפו חברי ועדת הפנים ובהם היו"ר ח"כ דוד אזולאי וח"כ אריה ביבי שכיהן בעבר כנציב שירות בתי הסוהר. בנוסף השתתף בדיונים אברהם קוזניצקי, יו"ר מנרב ומייסדה, השותפה יחד עם אפריקה ישראל בזכיינות בית הכלא הפרטי.

בדיון השתתפו גם 120 עובדי בית הכלא הפרטי שקיבלו את חברי הוועדה בהנפת שלטים ובמה שהם כינו "שתיקה רועמת". נציג העובדים ציין בפני חברי הוועדה כי העובדים הגיעו לבית הכלא הפרטי לאחר שעזבו מקומות עבודה מסודרים, חלקם מורים שעזבו את משרד החינוך, ושהיום הם עומדים בפני שוקת שבורה כי אין להם עבודה למחר.

קוזניצקי אמר בדיון כי "בית המשפט העליון רצח לי חלום לשיקום האסירים, הוא הרג את האופק של העובדים שבאו עם רצון אמיתי למצוא מקום עבודה מצד אחד ולמלא שליחות מצד שני. בית הכלא הזה חרט על דגלו את נושא שיקום האסיר. לא חשבנו שנעשה נסים אבל חשבנו שאם נשקיע בשיקום האסיר את כל מה שתכננו להשקיע היינו יכולים לשקם כמה מאות אסירים ובמילים אחרת - כמה מאות משפחות. כרגע האופק הזה לא קיים".

קוזניצקי שאל את חברי הוועדה מדוע הם לא נתנו לכלא צ'אנס לפעול ולו שנה אחד, ובמידה שהוא לא היה עומד ביעדים, המדינה היתה מפקיעה את בית הכלא מידי הזכיינים, כמפורט בחוזה. כמו כן הוא שאל מדוע במרבית בתי הכלא בעולם השיטה מצליחה ואילו בישראל חושבים שהיא לא תצליח. שאלה נוספת שעלתה היתה היכן לדעת חברי הוועדה יישמרו זכויות האסיר טוב יותר - בבית כלא שנמצא תחת זכוכית מגדלת ובעין הציבורית ומפוקח על ידי 13 פקחים 24 שעות ביממה או בכלא ציבורי.

"הם ענו לי שהם עדיין חושבים שזכויות האסיר יישמרו טוב יותר בבתי הכלא הציבוריים", סיפר קוזניצקי, "קשה להבין מה היו המניעים שמנעו מהמדינה לבדוק את המודל הזה".

קוזניצקי סיפר כי "הישיבה נקבעה עוד לפני פסק הדין של בג"צ. לא הבנתי מדוע רצו לקיים אותה כי לא היה בה שום מסר חדש. חברי הוועדה נשארו בעמדותיהם. זאת הפעם הראשונה שהם ביקרו בבית הכלא הפרטי והם איבדו את האני מאמין שלהם לגביו. הם חזרו על המנטרה שלהם שהיא ההתנגדות להפרטה, אבל מצד שני הם הבינו שיש כאן בעיה עם 120 העובדים והם הבטיחו לעמוד לצדם".

אזולאי אמר בדיון כי נאמר ליזמים לפני שנה וחצי שהם לוקחים על עצמם סיכון היות שהנושא עדיין לא נסגר וכשיצא צו המניעה הזמני לפתיחת בתי הכלא נאמרה ליזמים שישנה בעיה.