גדולים? בחסות שערוכים והטבת מס רווחי ביג זינקו ל-80 מ' ש'

חברת הנדל"ן המניב של האחים נפתלי בוחנת רכישת מרכזי קניות בארה"ב, ואף שוקלת לערוך גייס הון לצורך כך ■ פעילותה בהודו הפסידה ברבעון 1.8 מיליון שקל, אבל הדבר לא מונע מהנהלת החברה לחפש הזדמנויות עסקיות נוספות בחו"ל

תזרים המזומנים של ביג , המפעילה מרכזי קניות ברחבי הארץ, לא מראה שינוי דרמטי בפעילותה: ברבעון השלישי ייצרה החברה תזרים מזומנים בהיקף של 11.6 מיליון שקל מפעילותה השוטפת, לעומת 13.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה גדל התזרים בכ-9% ל-31.4 מיליון שקל.

אבל בעוד שהתזרים נותר יציב, בשורה התחתונה זינק הרווח מ-7.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ללא פחות מ-80.3 מיליון שקל ביולי-ספטמבר 2009, כאשר אחת התרומות העיקריות לרווח היא הטבת מס חשבונאית אותה רשמה החברה בדוחותיה.

קבוצת ביג נמצאת בשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי (בעלי חברת המים מי עדן ) ומנוהלת על ידי איתן בר זאב. החברה מפעילה כיום 14 מרכזי קניות פתוחים ברחבי הארץ, וכן עוסקת בייזום ופיתוח של קרקעות להקמת מרכזי קניות בהודו ובסרביה.

הכנסות החברה מהשכרה ודמי ניהול הסתכמו ברבעון השלישי ב-43 מיליון שקל, עלייה של 11.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה עלו הכנסות החברה ב-14.9% לעומת התקופה המקבילה, והסתכמו ב-125.4 מיליון שקל.

ברבעון החולף הכירה ביג בעלייה בערך הנדל"ן שברשותה בהיקף של 32.1 מיליון שקל, וזאת לעומת עלייה של 19.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. על העלייה היו אחראים הפעם מרכז הקניות של החברה בטבריה, שנפתח ברבעון הראשון ותרם עלייה של 17.6 מיליון שקל, והצגתו של מרכז הנמצא בהקמה בקרית גת על פי שווי הוגן שתרמה 10.5 מיליון שקל.

יתרת השערוכים מיוחסת לעלייה בשוויים ההוגן של נכסי החברה כתוצאה מעליית מדד המחירים, וחידוש חוזי שכירות במחירים גבוהים יותר. מתחילת השנה רשמה ביג עלייה בשווי ההוגן של נדל"ן להשקעה ופיתוח שברשותה בהיקף של 70.5 מיליון שקל, לעומת 132.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

לאחר הוצאות המימון וחלקה ברווחי חברות מוחזקות, הגיע הרווח של ביג ל-36.9 מיליון שקל, לעומת 10.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מה שהביא לזינוק ברווח הוא, כאמור, רישום הטבת מס בהיקף של 45.3 מיליון שקל, הנובעת מהפחתה הדרגתית של שיעורי המס בישראל בין השנים 2011-2016. בפועל שילמה ביג לרשויות המס בישראל 3.1 מיליון שקל ברבעון השלישי.

השקעות נוספות

בשורה התחתונה זינק, כאמור, הרווח ל-80.3 מיליון שקל, ומתחילת השנה הגיע הרווח של ביג ל-131.6 מיליון שקל, לעומת 86.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה ממשיכה במדיניות חלוקת הדיבידנד שלה, ותחלק בחודש הבא 10 מיליון שקל לבעלי המניות.

פעילותה בהודו הפסידה ברבעון 1.8 מיליון שקל, אבל הדבר לא מונע מהנהלת החברה לחפש הזדמנויות עסקיות נוספות בחו"ל. בדוח הדירקטוריון כותבת ביג כי לאור הזדמנויות עסקיות עקב המשבר הגלובלי, החליטה לבחון השקעה אסטרטגית בארה"ב בהיקפים גדולים, ברכישה של מרכזים מסחריים בעלי אופי דומה לאלה המנוהלים על ידה בארץ. בביג לא פוסלים גיוס הון לצורך ביצוע רכישות אלו.