עו"ד יוסי שגב: "אי-אפשר להאשים רק את מי שלקח את הכסף"

אחרי הביקורת שהוטחה בבעלי השליטה, יוסי שגב תוקף את המוסדיים ■ מחזיקי האג"ח של אינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני) מסכימים למחיקה של 133 מיליון שקל

אחרי שנלחם בבעלי השליטה במסגרת הסדרי חוב שונים, מסמן עו"ד יוסי שגב את המטרה הבאה: המוסדיים שנתנו אשראי בקלות. "הם היו משופעים אז בכספים והרשלנות שלהם היא על פני הדברים. אי אפשר להאשים רק את מי שלקח את הכסף, אלא גם את מי שנתן את הכסף והפקיר אותו - ולא בדק מה עשו איתו בהמשך". כך אמר היום ל"גלובס" שגב, במסגרת טיפולו בחברת אינטרקולוני שנקלעה למשבר.

הסיפור של חברת הנדל"ן הקטנה, ששמה הקודם היה אמריקן קולוני, הוא הסיפור הקלאסי של משבר האג"ח הנוכחי. חברת נדל"ן שצצה משום מקום, מגייסת כסף בקלות רבה בריבית זולה וחסרת סיכון מכספי הפנסיה של כולנו, ויוצאת למסע של רכישת קרקעות במזרח אירופה. התוצאה העגומה ידועה וב-13 בדצמבר יצביעו מחזיקי האג"ח על הסדר חוב, שבמסגרתו יוותרו על חוב של ענק של 133 מיליון שקל בתמורה ל-90% מהחברה.

לקטסטרופה הזאת השתרבבה גם אשת העסקים ורדה בורשטיין, לשעבר עיתונאית ב"גלובס" והיום אשת עסקים מצליחה הגרה בברלין ובלונדון. בנובמבר 2008 היא קנתה 42% ממניות אינטרקולוני תמורת 32 מיליון שקל, מתוכם נתנה הלוואה של 11.5 מיליון שקל לרועי לוסטרניק, אחד מבעלי השליטה (ששותפו לשליטה הוא משה גבריאל). בורשטיין מנסה לצמצם נזקים מהעסקה שנקלעה אליה, ואם לא די בכך, גם עורך הדין שייצג אותה בעבר מול לוסטרניק, הטיל בשבוע שעבר צו עיקול זמני על מניותיה בגין תביעה כספית בסך של 2.5 מיליון שקל. זאת, בשל ויכוח על היקף הסכום המגיע לו.

"אשראי בלי בטחונות וערבויות"

עו"ד שגב החל, כאמור, לייצג את בורשטיין, והוא מעלה טענות קשות נגד לוסטרניק וגבריאל, כמו גם הדרך שבה המוסדיים העניקו להם אשראי: "במהלך בדיקת החברה הסתבר לה ששני החברה הצעירים האלה פיארו את היכולות שלהם, ויצאו לבורסה, ולאחר מכן גייסו 132 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים. זה פשוט לא יאומן. אם היית הולך לבנק ומבקש כזה סכום היו זורקים עליך את הנעלים. נתנו להם אשראי בלי שום בטחונות ושום ערבויות, ובלי שום הוכחה ליכולות שלהם".

מה התרשמותך מדרך ההתנהלות של החברה?

"התחוללו שם דברים משונים, כמו קרקע שנרכשה ברומניה וזמן קצר קודם לכן הייתה עסקה במחצית מהסכום. זה מריח לא טוב, איך שווי קרקע מוכפל בחודשיים. לא גילו נפט ברומניה. עניין אחר - דירות בנווה צדק שנמכרו ב-250 אלף שקל למקורבים שלא משלמים שלוש שנים לפעמים, וכשמוכרים בסוף את הדירה "על אמת" אז פתאום חלק מהכסף הולך לחברה וחלק לא קטן הולך לאותו מקורב - כביכול על זה שהוא מוותר על זכותו לקחת את הדירה. זה פשוט מזוויע".

מה תעשו היום?

"ורדה החליטה לבטל את ההסכם כי רימו אותה. במהלך הבוררות היא יוצגה על ידי עו"ד דקל, שלדבריה התרשל במלאכתו והיא נאלצה להתפשר, אך מבלי לוותר על זכויותיה שהחברה תתבע את הכספים. היום היא נוקטת בצעדים כדי לוודא שלוסטרניק וגבריאל ישלמו לחברה כל סכום שנלקח ממנה שלא כדין אם נלקח".

יש כבר אישור של בית המשפט ובעוד שבועיים יהיו הצבעות לאישור הסדר החוב.

"לוסטרניק שוכח לספר שכבר אין לו בכלל מניות והוא מבקש פטור מתביעות ומערבויות להלוואות, וגם גבריאל מבקש פטור. הם עשו קונץ ואמרו שמי שזכאי להצביע באסיפה הכללית זה רק מי שהוא בעל מניות בתאריך מסוים, שבו לבורשטיין עוד לא היו מניות. פנינו לשופטת דליה קרת ולרשות ניירות ערך, ואמרנו להם שזה פשוט מרמה, והרשות הורתה להם שהם חייבים לשנות את התאריך כך שבורשטיין תוכל להצביע", מסביר שגב.

המצב של אינטרקולוני רק הידרדר מאז חתמה בורשטיין על הסכם ההשקעה בחברה בסוף 2008. הדוחות הכספיים לרבעון השני נושאים הערת "עסק חי" על רקע מצבה הקשה. לחברה התחייבויות של 382 מיליון שקל, גרעון בהון העצמי של 43.3 מיליון שקל, וגרעון בהון החוזר של 125.5 מיליון שקל. במסגרת הסכם פשרה בין לוסטרניק לבורשטיין היא הוסיפה בחודש שעבר מיליון וחצי שקל להסכם המקורי ובתמורה קיבלה 42.6% ממניות החברה.

שגב: "דירות בנווה צדק נמכרו ב-250 אלף שקל למקורבים שלא שילמו שלוש שנים, וכשמכרו את הדירה באמת חלק לא קטן מהכסף הלך לאותו מקורב. זה פשוט מזוויע"