פרויקט צילומים יוצא דופן: הח"כיות המובילות מדגמנות ל"ליידי"

דליה איציק

גיל: 57. קדימה, בכנסת מ-1992. מזוהה עם: ממלכתיות

דליה איציק / צילום: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "לא תמיד אני מרגישה שאני בנויה לזה. הרבה פעמים אני נפגעת ולוקחת ללב כשנעשה לי עוול, כשהביקורת באה ממקום רע. הכניסה שלי לפוליטיקה הייתה תהליך שהתחיל כשהייתי מורה ורציתי לעשות שינויים, זו לא הייתה הארה שהופיעה ביום אחד".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "אנחנו גם אימהות וגם מטפלות בשניצל, גם מטפלות בתקציב המדינה וגם מנסות להיראות סביר. נשים בדרך כלל יותר חרוצות ובעלות חלוקת קשב טובה יותר - כשאת עוברת בין המשרדים את שומעת נשים מדפיסות מכתב וגם אומרות למישהו: 'תחמם את השניצל'.

אורית נוקד

גיל: 57. עבודה, סגנית שר התמ"ת, בכנסת מ-2002. מזוהה עם: צרכנות

אורית נוקד / צילום: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "לא בנויה. אני מאמינה שאפשר להיות שם ולא לשחק. אולי זה מתאפשר לי כי הנושאים שאני מתעסקת איתם, למעט הצרכנות, הם די בקונצנזוס".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "נשים יותר מחוקקות ופרקטיות. היה לי חשוב להיות חברה בוועדה למעמד האישה. נשים צריכות לסגל לעצמן תכונות מסוימות? הן נדחקות לנישות ספציפיות? אני מאמינה שאישה לא צריכה לסגל לעצמה תכונות גבריות. נשים עוסקות יותר בנושאים חברתיים-כלכליים. אולי אם הייתי מעוניינת לעשות יותר בתחום הביטחון, הייתי נתקלת בקיר".

מרינה סולודקין

גיל: 57. קדימה, בכנסת מ-1996. מזוהה עם: עולים, אוכלוסיות חלשות

מרינה סלודקין צלם: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "זה לקח זמן, ובסופו של דבר סופרים אותי. אני מאמינה שבלי תמרונים, פשרות ואיזונים נסתרים או לא נסתרים - אי אפשר להשיג כלום. הפוליטיקה הישראלית היא ספורט תחרותי עם מלחמה לא קונבנציונלית".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "זה גם יתרון: נשים מסוגלות לכרות בריתות שגברים לא. אני בקשר מצוין גם עם המפלגות הערביות וגם עם האיחוד הלאומי. הכלים שאת משתמשת בהם כאישה הם כלים אחרים: הרבה הידברות, הרבה חיפוש אחר בעלי ברית שיכולים להוביל איתך תהליכים, ואת לא בוחרת רק אידיאולוגית, אלא בוחנת את האנשים כבני אדם".

אנסטסיה מיכאלי

גיל: 34. ישראל ביתנו, קדנציה ראשונה. מזוהה עם: חינוך חובה חינם

אנסטסיה מיכאלי / צלם: שי יחזקאל

עם שבעה ילדים בבית, ח"כית אנסטסיה מיכאלי יודעת להסיט את הדיון למקומות שהיא שולטת בהם. ילדים וחינוך. "פוליטיקה יש בכל מקום, גם בין בני זוג וגם במקומות עבודה", היא מסבירה, "זה ב-די.אן. איי של כולנו. במושב שהתחיל במאי הצלחתי להבין את כללי המשחק. החוק 'יד רוחצת יד' ידוע ומוכר, ולפעמים זה לא פשוט להיות במקום שיש בו משחקים, וחשוב לעבוד עם צוות שעובד נכון מול כל הכרישים".

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "אני בנויה לעבוד עם אנשים. אם את יודעת לעשות את זה - את תעשי את זה".

חוויה מטלטלת שהייתה לך בפוליטיקה? "לישון ארבע שעות ביממה".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "הגיעו אליי פניות לדרוש שרה לענייני נשים, ואני חושבת שזה לא נכון. להיות אישה בפוליטיקה זה לא פשוט, כי לנו הנשים יש אחריות גם לגדל את הבית. יש לנו גם ידע ויכולת לקדם דברים שגברים לא חושבים עליהם: חינוך של ילדים למשל, שזה הנושא שאני מקדמת. אם כי יש לא מעט גברים שתומכים בי, כמו זבולון אורלב".

רונית תירוש

גיל: 56. קדימה, בכנסת מ-2006. מזוהה עם: חינוך

רונית תירוש / צלם: שי יחזקאל

כשהתבטאה לאחרונה על הצורך במרד צרכני נגד תשלום הבצורת, ח"כית רונית תירוש ננזפה על ידי חבריה למשכן. היא מושכת אש. "הפוליטיקה מתנהלת בשיטת תן וקח במסגרת קשרים בין אישיים, אבל מעל הכול מרחפת עננה של מקומך: כשאתה בקואליציה הסיכוי להעביר דברים הוא גבוה יותר. באופוזיציה צריך להיות מספיק נבון כדי להשקיע אנרגיה בתחומים שיש סיכוי לרתום אליהם את הקואליציה, או לפחות להביך אותה".

מי המודל שלך? "אריק שרון בזכות יכולת הביצוע, ציפי לבני שהצליחה להגיע לעמדה משפיעה מבלי שהתמכרה לפוליטיקה זולה. אני לא אומרת שהיא לא הלכה לחתונות כפי שמקובל, אבל היו לה קווים אדומים".

המהלך המשמעותי שלך בשנה האחרונה? "קידמתי את השימוש בגרדסיל, זריקה למניעת סרטן הרחם".

סופה לנדבר

גיל: 60. שרת הקליטה, ישראל ביתנו, בכנסת מ-1996. מזוהה עם: עלייה וקליטה

סופה לנדבר / צילום: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "אני כמו ברזל, זה בגנים שלי. אני בנויה לזה, עובדה שאני כאן כבר הרבה שנים, ולפני כן הייתי חברת מועצת העיר. היום אין עירייה שאין בה חבר מועצה רוסי, אבל אז הייתי אישה ראשונה דוברת רוסית".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "אף פעם לא שמתי דגש על זה שאני אישה, מצד שני, זה גם לעבוד הרבה יותר קשה, ובזמן שכולם בבית הולכים לישון, להישאר לבשל ולגהץ. האחריות של הבית לא יורדת ממך. הבטחתי לבעלי שהבית לא ייפגע, כי חשבתי שגם למשפחה שלי מגיע".

לימור לבנת

גיל: 59. ליכוד, שרת התרבות והספורט, בכנסת מ-1992. מזוהה עם: חינוך

לימור לבנת / צילום שי יחזקאל

"זה עניין של אופי", אומרת לימור לבנת, "פוליטיקה היא שילוב של להט ורצון לשרת את הציבור עם יחסי אנוש טובים, יכולת שכנוע ויצירת קואליציות. אדם יכול להיות קומבינטור בלתי רגיל ולא להצליח. מצד שני, אדם יכול להיות אידיאולוג אמיתי וגם לא להצליח. צריך את השילוב שמאפשר לאדם להיות פוליטיקאי טוב ולשרוד".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "נשים, לדעתי, יותר פרקטיות, יעילות, יש להן יכולת לתעל את האנרגיה לכמה כיוונים בו זמנית".

מי המודל שלך? "כל חיי הייתה מרגרט תאצ'ר המודל שלי".

לאה נס

גיל: 48. ליכוד, סגנית שר לענייני גמלאים, בכנסת מ-2003. מזוהה עם: איכות סביבה, גמלאים

לאה נס / צילום: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "לא נולדתי פוליטיקאית והגעתי לפוליטיקה במקרה. עשיתי דוקטורט בביוכימיה והתמחיתי בפוריות הגבר. התחלתי את הקריירה הפוליטית כשנקראתי לדגל בגבעת שמואל בנושא איכות הסביבה. כשאת בקואליציה, ויש לך דיבור עם השרים שנוגעים לעניין - העניינים פשוטים יותר".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה?

"לנשים בפוליטיקה יש דרייב מעולה ונקודת מבט שונה ורגישה. אנחנו בנויות פיזיולוגית אחרת, ויכולות לעשות הרבה דברים במקביל".

מי המודל שלך? "מנחם בגין".

יולי תמיר

גיל: 55. עבודה, בכנסת מ-2003. מזוהה עם: חינוך, זכויות אדם


יולי תמיר / צלם: רמי זרנגר

האישה שהובאה על ידי אהוד ברק לפוליטיקה, נמנית היום עם המורדים בו.

חוויה מטלטלת בפוליטיקה. "לראות את מפלגת העבודה יושבת בממשלת ימין, זה שובר לי את הלב".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "נשים בכלל חשות חובה להצדיק את מה שהן עושות, להצדיק את מקומן בכנסת, להוכיח את עצמן כדי שהציבור יחוש שהן עושות את העבודה שלהן. בחלק הארי של המקרים הן עושות עבודה יותר טובה. זאת הכללה, אבל הכללה טובה. נשים עדיין סובלות מכך שהן לא חלק מהממסד הביטחוני, יש הרבה מאוד שוביניזם בפוליטיקה. אחת מנקודות השבירה שלי עם ברק היה ה 'ציפורה' שהוא הפנה לציפי לבני. הזלזול הזה לא היה עובר בשום מקום אחר בעולם, בטח ללא מחאה גורפת. הפוליטיקה הישראלית עוד לא למדה לקבל באופן טבעי מנהיגות של נשים. את יכולה לדמיין את האפשרות שממשלת ישראל תמנה שרת ביטחון בהריון?"

שלי יחימוביץ'

גיל: 49. עבודה, בכנסת מ-2006. מזוהה עם: זכויות עובדים, ענייני תקציב וחוק ההסדרים

שלי יחימוביץ / צלם: רמי זרנגר

"המון פעמים כשרוצים להחמיא לי, אומרים לי 'את לא פוליטיקאית'. אני מוחה ואומרת 'אני כן פוליטיקאית, ובחרתי בזה'. פוליטיקה היא מכשיר נפלא, שבעזרתו מפעילים את הדמוקרטיה. היא מתחילה להיות מלוכלכת, כשהיא הופכת למטרה, או למכשיר לצבירת כוח או ממון. לא מספיק להיות צודק, בעל השקפת עולם ראויה, צריך לדעת להשתמש בפוליטיקה ככלי".

"כשאני רוצה להשיג או לטרפד משהו אני לפעמים יורה לכל הכיוונים ומנסה הכול, כי לפעמים את לא יודעת מאיפה תבוא ההצלחה. בשעתו הייתה יוזמה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים. רוב הפעילות שלי התבצעה מאחורי הקלעים. ביני לבין אולמרט לא היו יחסי דיבור בגלל שתקפתי אותו בענייני השחיתות, ולכן דאגתי לשגר אנשים שמקורבים אליו שיסבירו לו כמה זה מסוכן. אני לא מוותרת גם על אפיקים שהם כביכול חסומים בפניי, ומנסה לפתוח אותם.

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "מאוד. זה מתאים לי ויש לי את היכולת לעשות את זה. אני נהנית הרבה פעמים גם מהדרך. קורה שאני מתוסכלת כי משהו נורא קורה, אבל לפחות יש לי את האפשרות לפעול ולא להישאר חסרת אונים. כאשת תקשורת הייתי עושה המון גילויי דעת על עניינים כלכליים, אבל זה כל מה שיכולתי לעשות: גילוי דעת מושחז ושנון. לא יכולתי לסכל מהלכים, היום אני יכולה".

האם חווית חוויה מטלטלת מאז שנכנסת לפוליטיקה? "כשהמפלגה שלי תמכה בהפרטת קרקעות זה היה שבר גדול".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "לאישה בכל זירה יותר קשה מאשר לגבר. זה נתון. במקום שבו גברים בינוניים מצליחים נשים צריכות להיות מוצלחות כדי להצליח. הפמיניזם שלי לא מורכב מזה שאני הייתי קורבן, אלא ממודעות שלי כלפי נשים אחרות".

רוחמה אברהם

גיל: 45. קדימה, בכנסת מ-2003. מזוהה עם: המגזר השלישי, עסקים קטנים ובינוניים

רוחמה אברהם / צלם: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "אני מאוד בנויה לפוליטיקה, ובעיניי זה לא משחק. להיות איש ציבור זה כרוך בהרבה ויתורים ובעבודה קשה. אני מקדישה לזה את כולי".

רגעי שבירה. "כשהתקשורת פרסמה דברים שלא היו ולא נבראו, והייתי צריכה לפתח עור של פיל וקרנף גם יחד. המאבק נגד הסטיגמה היה קשה: שנים לאחר שנבחרתי לכנסת ומילאתי תפקידים בממשלה, עדיין נאלצתי להיאבק בתדמית של המזכירה".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "העולם הפוליטי הוא שוביניסטי וגברי, אבל הכניסה שלנו מביאה משהו נוסף: הצעות חוק חברתיות, צד אימהי, רגשי. אני מאמינה שנשים צריכות להתחרות על מיקום ולא על שריון. אני נבחרתי במשבצת המשוריינת. זה ויתור על מצוינות".

מי המודל שלך? "אריאל שרון ואהוד אולמרט, שניהם מודל להתנהלות מקצועית".

ציפי חוטובלי

גיל: 31. ליכוד, קדנציה ראשונה. מזוהה עם: נושאים מדיניים

ציפי חוטבלי / צלם: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "הגעתי לפוליטיקה בתחושה שחלק מהדי.אן.איי שלי לא מתאים לזה. אבל אולי נקודת החולשה הזאת היא גם נקודת החוזק, כי כשחושבים ברסיסי פשרות לא מצליחים. כשאת באה עם אמת גדולה ולא מוכנה להתייחס למשחק הפוליטי כאל משהו נתון - זה דבר טוב. אבל צריך לדעת לבחור את הקרבות: על מה נלחמים ובאיזה עוצמה".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "חשוב שנשים יקדמו סוגיות נשיות, אבל אסור שייכלאו בתוך הנישות האלה וישמיעו עמדה גם בסוגיות מדיניות וביטחוניות. אין ספק שאת מרגישה שאת נמצאת במקום שחושב מאוד גברי, וזה בא לידי ביטוי בסדר היום: יש פחות רגישות ללמעלה מ-50% מהאוכלוסייה, ואפילו פורום השביעייה של ראש הממשלה לא כולל נשים".

מי המודל שלך? "אני לומדת הרבה מקולגות: שלי יחימוביץ' ואריה אלדד הם אנשים שמה שמאפיין אותם הוא צבע אידיאולוגי מאוד ברור ומוכנות להיאבק".

מתי הבנת שאת בנויה לזה? "אני בחורה דתית ומאמינה, והרגשתי שהשליחות הזאת הוטלה עליי כמתנה. ביהדות אומרים שאם מטילים על אדם שליחות - גם נותנים לו את הכלים להתמודד איתה. אם קיבלתי את המתנה הזאת כנראה שיש לי כוח לעשות את זה. הבנתי שאני בנויה ברגע שבו נבחרתי".

גילה גמליאל

גיל: 35. ליכוד, סגנית שר במשרד ראש הממשלה לענייני נשים וסטודנטים

גילה גמליאל / צלם: רמי זרנגר

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "אני מצליחה לקדם דברים, אז כנראה שאני בנויה לזה".

מתי הבנת שאת בנויה לזה? "התחלתי לפני 12 שנה, כשנבחרתי להיות יו"ר התאחדות הסטודנטים, האישה הראשונה בתפקיד. ואז ראיתי שבכנסת מרימים אצבעות וזה הרבה יותר פשוט".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "הציפייה שנשים תתנהלנה גם בבית וגם בעבודה, יוצרת מצב שבו נשים צריכות להיות סופר וומן. טוב שרואים אותי עכשיו, סגנית שר בחופשת לידה".

מירי רגב

גיל: 44. ליכוד, קדנציה ראשונה בכנסת. מזוהה עם: נושאים חברתיים

מירי רגב / צלם: רמי זרנגר

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "אני מרגישה בכנסת טוב, ומאידך, זה תפקיד שוחק ואינטנסיבי. אני צריכה להרחיב את מעגל התומכים שלי ואני עושה המון עבודת שטח".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "אני מכירה את זה עוד מהצבא, גם שם זאת מערכת היררכית גברית, שצריך לגלות בה מקצוענות ולהפעיל מרפקים. התבונה הנשית באה לידי ביטוי בוויתור על האגו, יצירת קואליציות רחבות, סגנון דיבור והצגת דברים מזווית שונה".

מי המודל שלך? "בגין. הוא עשה שלום וגם פרויקט שיקום שכונות".

אורלי לוי

גיל: 35. ישראל ביתנו, קדנציה ראשונה. מזוהה עם: ילדים בסיכון

אורלי לוי / צלם: שי יחזקאל

עד כמה את בנויה למשחק הפוליטי? "אני לא ממש בנויה לזה. אני יודעת מה הכללים של המשחק, אבל לא תמיד אני מוכנה להשתתף בו".

מה זה להיות אישה בפוליטיקה? "אני אישה, אימא, מבית מזרחי ופוליטי. איך שלא תסתכלי על זה, אני צריכה להוכיח את עצמי, להיות יותר יצירתית".

מי המודל שלך? "אבא שלי. גדלתי בצל מהפכן. אמנם גדלתי בבית ללא בעיות של רווחה, אבל כן גדלתי עם מודעות".

מתי הבנת שאת בנויה לזה? "עד עכשיו אני לא מבינה את זה. המשחק הפוליטי פחות מעניין אותי. אני לא אסתובב בחתונות של אנשים שאני לא מכירה. לפעמים יש לזה מחיר, ועדיין אלה דברים שלא אהיה מוכנה לקחת בהם חלק".