אמיר ברנע: "המוסדיים התחרו מי ילווה לאפריקה ישראל"

רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות: "כולנו, כל מי שנותן אשראי, צריך לחשוב יותר מפעמיים לפני שמעניקים אשראי" ■ רם כספי על איום נטילת השליטה באפריקה ישראל: "אז לקחת את השליטה; ומה אז?"

"דמי הניהול בקופות הגמל לאחר ועדת בכר עלו", מודה רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, בעקבות בדיקת "גלובס" שהראתה באחרונה כי ועדת בכר הביאה לעלייה בדמי הניהול בקופות הגמל ל-1.08%.

"מצד שני", המשיך ורמוס, "הייעוץ בבנקים הוא אובייקטיבי ובסופו של דבר היועץ עושה מה שטוב ללקוח ואין לו ניגודי עניינים. צריך לזכור שגם קרנות הנאמנות נמכרו על ידי הבנקים ולא רק קופות הגמל ודמי הניהול בקרנות הנאמנות ירדו. ערב המכירה הם עמדו על 1.64% והיום הם בדיוק כמו קופות הגמל 1.08%".

ורמוס אמר את הדברים בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס". במושב, שכותרותו "מי שומר על כספי הציבור?", השתתפו פרופ' אמיר ברנע מהמרכז הבינתחומי הרצליה, אשר כיהן כיועץ המיוחד של אפריקה ישראל בעניין הסדר החוב, עו"ד רם כספי, פרופ' יוג'ין קנדל, היועץ הכלכלי לראש הממשלה ומשה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים.

"למה עלו דמי הניהול?", שאל ורמוס, וענה: "כי צריך לתת שירות ללקוחות, צריך אנשים שינהלו את הסיכונים, שיענו לטלפונים של הלקוחות, שיתנו מענה לרגולציה וכו'". כספי, ששיגר עקיצה לעבר המוסדיים ואמר שהם "נכנסו להשקעות לא כל כך חכמות" (בהתייחסו לגל הסדרי החוב במשק), שאל את ורמוס מדוע 22% מהתשואה הולכים לדמי הניהול? ורמוס השיב, כי "המחוקק קבע שיעור דמי ניהול מקסימאלי של 2% ובפועל התעשייה גובה 1.08% בלבד".

אמיר ברנע / צלם: תמר מצפי

אמיר ברנע, ששימש כאמור כיועץ של אפריקה ישראל בעניין הסדר החוב שלה, אמר בהתייחסו לנושא, כי "כשראיתי את הנתונים הגולמיים בהתחלה, אני באמת השתוממתי. כחברה מנפיקה אג"ח, הלווים מאוד רחוקים מהנכסים המניבים. במקרה הזה, הנכסים המניבים היו של חברות בנות שהן בעצמן היו חייבות לבנקים. האפשרות להעביר אמצעים מחברות בנות ולחברה האם היא מאוד מורכבת בחברות ציבוריות ולכן במבט ראשון הייתי מצפה מהלווים להתקרב יותר לחברות הבנות".

"במבט מעמיק יותר דעתי השתנתה. אפשר להבין שבשנת 2006 הייתה גאות והרעיון היה שאפריקה היא חברה סולבנטית מאוד והייתה תחרות בין המוסדיים להלוות לאפריקה. לדעתי, המשבר לימד אותם לקח".

רועי ורמוס פסגות / צלם: תמר מצפי

ורמוס, אשר ניהל ביד רמה את המערכה מול אפריקה ולב לבייב ונקט בקו אגרסיבי למדי, אמר כי "כולנו, כל מי שנותן אשראי, צריך לחשוב יותר מפעמיים לפני שמעניקים אשראי. כל מי שעוסק במתן אשראי יש לו הרבה מה ללמוד. מבחינתנו, בתחום האשראי החוץ-בנקאי האג"ח הקונצרני הוא כלי מרכזי להשגת תשואה. משקל המניות אינו גבוה. אנו כל הזמן משקללים 2 פרמטרים: איזה סיכונים אנו לוקחים ואיזה פיצוי בתשואה אנו מקבלים".

"החלום שלי הוא להגיע למצב שבו לא יהיה חשש שמישהו שמנהל כספים של אחרים משתמש בכספו שלא לטובת הלקוח, כלומר משתתף בהנפקה לא ראויה, למשל", אמר ורמוס. "בנוסף, צריך ליצור הפרדה בין גופי החזקה שמשקיעים במספר ענפים לבין גופי פנסיה". ורמוס לא דיבר על גופים ספציפיים, אך רמז בכל לקבוצת IDB של נוחי דנקנר שמחזיקה בכלל, או בקבוצת דלק של יצחק תשובה שמחזיקה בהפניקס.

רם כספי ביקר את המוסדיים שמאיימים על בעלי שליטה לקחת מהם את השליטה בחברות, ושיגר בכך עקיצה לעברו של ורמוס אשר איים לא פעם לקחת מלבייב את השליטה באפריקה. "אז לקחת את השליטה; ומה אז? מה תעשה אז? תנהל את הנכסים במזרח אירופה?".

יוג'ין קנדל התייחס במושב לסוגיית האחדת הרגולציה בשוק ההון, ואמר שכרגע יש להתרכז בהפקת הלקחים מהמשבר. הוא העיר את תשומת הלב לרגולציה בעולם ואמר: "כל המודלים שאנשים חשבו שהם מנצחים פתאום התברר שגם במודלים האלה יש בעיות".