אלשיך על לבייב: "תהיות לגבי ניקיון הכפיים שלו ושל הבנקים עלולות להשפיע על מעמדו כבעל השליטה"

(עדכון) - "קיים טעם לפגם במצב בו בעל שליטה מבקש בידו האחת הסדר נושים המיועד כל כולו להשאירו בעל השליטה - ואילו בידו השנייה הוא מעביר, גם אם דרך חברה קשורה, כסף לבנקים" ■ לבייב כבר העביר קרוב ל-700 מיליון שקל לבנקים

לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל הצליח לעצבן את השופטת ורדה אלשיך, לאחר שהעביר 670 מיליון שקל לבנקים בתחילת השבוע, מתחת לאפם של מחזיקי האג"ח.

בהתייחסה להקדמת התשלום לבנקים, שבוצע על ידי ממורנד של לבייב, כתבה היום השופטת כי "תשלום זה נעשה, כפי שטוענים באי כוחם המלומדים של אפריקה ישראל ומר לבייב, כחלק מפירעון חובות אישיים של בעל השליטה לבנקים, וזאת בעוד אפריקה ישראל עצמה, לשיטתם, מקפידה שלא לשלם דבר לנושיה הפיננסים".

לפני כן הדגישה כי הפרסומים כאילו "טעתה" או "התבלבלה" כשהוציאה אתמול צו האוסר על אפריקה לשלם לבנקים אינם נכונים: "לא טעיתי ולא הוטעיתי, היה מסר בהחלטת עיכוב התשלום, אלא שמהתגובה של אפריקה שהונחה על שולחני היום עולה כי הדברים לא הובנו די צרכם, ואין לי אלא להצר על כך".

כאמור, בעל השליטה באפריקה ישראל העביר לבנקים בתחילת השבוע 670 מיליון שקל (כ-400 מיליון שקל לבנק הפועלים, והיתר לבנקים לאומי, דיסקונט, מזרחי-טפחות והבינלאומי), במסגרת הסדר חוב שחתם עמם, כתנאי להסכמתם להסדר החוב הגדול יותר, של אפריקה ישראל עם מחזיקי האג"ח - בהיקף של 7.4 מיליארד שקל.

נציגי אג"ח ט' אומנם ביקשו למנוע מבעל השליטה להעביר כסף לבנקים בטענה של העדפת נושים, אך בקשתם נותרה כעת חסרת שיניים, כיוון שכאמור, לבייב כבר העביר את התשלום לבנקים לפני יומיים.

עוה"ד עמית פינס ודנה שוורץ-אשתר, המייצגים את אפריקה, התייחסו היום בתגובה לבית המשפט לטענות שהופנו כנגד התנהלות אפריקה ובעל השליטה בחברה: "מנסים ליצור רושם כוזב כאילו חובות החברה הם אילו הנפרעים על ידי בעל השליטה לנושה אחד על חשבון נושה אחר. טיעון זה נושא אופי מטעה וחלקי - אין מדובר בתשלום של החברה אלא פירעון חובותיו האישיים של בעל השליטה לנושיו".

"קיים טעם לפגם"

את אלשיך הנימוקים האלה לא משכנעים, והיא העבירה היום כאמור ביקורת קשה על התנהלותו של לבייב: "התנהלות הזאת מעלה תהיות לא מעטות, וזאת בעיקר נוכח סמיכותה הרבה לדיון בהסדר הנושים. קיים טעם לפגם במצב בו בעל שליטה מבקש בידו האחת הסדר נושים לחברה שבבעלותו - הסדר המיועד להותירו כבעל שליטה חרף העובדה שלא ייפרעו בהכרח כל החובות לנושים הרגילים - ואילו בידו השנייה הוא מעביר תשלום לבנקים, שבין היתר אוחזים בשעבוד על מניותיו באפריקה ישראל, ובכובע זה מנסים להתערב בהסדר".

אתמול, יום ב', יום לאחר העברת התשלום על ידי לבייב לבנקים, קבעה סגנית נשיא ביהמ"ש המחוזי, השופטת ורדה אלשיך, שעל החברה לעכב ביצוע של תשלומים לבנקים שנועדו להתבצע ב-16.12, וזאת למרות שהחברה כלל לא התכוונה לעשות זאת.

"מדובר במחטף"

עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה, אמר שהשופטת לא התבלבלה ושההחלטה ניתנה לבקשת נציגות אג"ח ט' להקדים את מועד הדיון באופן שיקדם למועד ביצוע התשלום המתוכנן מחברת ממורנד לבנקים. גיסין התייחס לתשלום לבנקים ואמר כי "מדובר במחטף. הזרמת הכספים מלבייב לבנקים הוקדמה לפני שאלשיך תקבל החלטה בעניין".

השופטת אלשיך אמרה היום כי "עשויה להתעורר תהיה בדבר העמידה בדרישת ניקיון כפיים הנדרשת ממבקש ההסדר. זאת לגבי לבייב ואף יותר מכך לגבי הבנקים. קיים טעם לפגם בדרך שבה ממהרים הבנקים לדאוג שלבייב ישלשל כספים מרובים לכיסם ממש ערב הדיון בהסדר. על מבקש הסדר לנהוג בחובה מוגברת של הגינות ותום לב כלפי הנושים".

ואם לא די בכך אפריקה כנראה תשלם ביוקר על ההתחכמות: "לצעדים הנראים כאילו שאינם מתיישבים עם חובת ההגינות עשויה להיות השלכה על שיקולי בית המשפט בבואו לשקול את הצעת ההסדר ובעיקר האם וכמה לאפשר לבעל השליטה לשמור על מעמדו", כותבת אלשיך.

על פי ההסכם שנחתם בין לבייב לבין הבנקים עוד ב-17 בנובמבר התחייב לבייב להעביר תשלום של 670 מיליון שקל לבנקים ב-16 בדצמבר (מחר), ולא לפני כן, אלא שהתשלום בוצע כאמור כבר ביום א' השבוע.

ובינתיים, הסדר האג"ח באפריקה רק הולך ומסתבך. לאחר שמחזיקי אג"ח ט' הקצרות, לא קיבלו את תשלום פירעון הקרן בסך 550 מיליון שקל בחודש שעבר, כעת גם מחזיקי אג"ח כ"ד ו-י"ז החליטו למנות לעצמם נציגות נפרדת, בה יכהנו אדוארד קלר ועו"ד אופיר נאור. אג"ח ט', אגב, נותרה ללא נאמן לאחר התפטרות הרמטיק נאמנות בשל חשש לניגוד אינטרסים.