נכדו של פרופ' ליבוביץ הודה בארה"ב בהדלפת מידע מסווג

שמאי ליבוביץ, עו"ד ולשעבר מתרגם באף.בי.איי, הודה במסירת מסמכים סודיים לאתר אינטרנט ■ הודעה לעיתונות של אף.בי.איי., שדיווחה על עסקת הטיעון, לא ציינה את שם האתר, אך לפי דיווחים ברשת מדובר ב"אלקטרוניק אינתיפדה", אתר פרו-פלסטיני

שמאי קדם ליבוביץ, בן 39, עורך-דין ישראלי אמריקני, נכדו של הפילוסוף פרופ' ישעיהו ליבוביץ ולשעבר מתרגם באף.בי.איי., הודה אתמול (ה'), בבית-משפט בגרינבלט, מרילנד, ליד וושינגטון הבירה, שמסר מסמכים סודיים לידי אדם שאינו מוסמך לקבלם, עורך של בלוג באינטרנט, שפירסם בבלוג שלו מאמרים שמושתתים על המידע המסווג. כך מסרה אמש לשכת הדוברות של אף.בי.איי.

לפי עסקת הטיעון, הסכים ליבוביץ, שמאסר ל-20 חודשים הוא "עונש מתאים" על העבירה שעבר. דינו ייגזר בבית-משפט פדרלי בגרינבלט ב-3 במארס 2010.

"גילוי בזדון של מידע מסווג לאלה שאינם רשאים לקבלו הוא פשע חמור", אמר דייוויד קריס, עוזרו של שר המשפטים לענייני ביטחון לאומי, המצוטט בהודעת אף.בי.איי. "עסקת הטיעון שהתקבלה היום צריכה לשמש כאזהרה לכל עובד ממשלתי ששוקל לחשוף סודות מדינה".

"כחבר בצוות של אף.בי.איי., שזכה באמון עמיתיו, הממונים עליו והציבור האמריקני, ניצל לייבוביץ לרעה את האמון הזה והשתמש למטרותיו שלו במידע מסוג שהיתה לו גישה אליו", נאמר בהודעה.

לפי המסמך, שימש ליבוביץ כלשונאי (כנראה מתרגם, ר.ד.) בחוזה מיוחד במשרד אף.בי.איי. בקאלוורטון, מרילנד. לצורך מילוי תפקידו, קיבל לייבוביץ סיווג בטחוני גבוה ביותר ונהנה מגישה חוקית למסמכים סודיים ולמידע שקשור לפעילויות התקשורת המודיעינית של ארה"ב.

באפריל 2009, גרם ליבוביץ ביודעין ובמכוון לכך שמסמכים סודיים ביותר, עם מידע מסווג שקשור לפעילויות של תקשורת מודיעינית, יגיעו לידי אדם שאינו מוסמך לקבל מידע כזה, והוא נתן להם פומבי בבלוג שלו באיטרנט, נאמר בהודעה.

ההודעה אינה מציינת באיזה אתר פורסם המידע שנסמך על ההדלפות של ליבוביץ, אך לפי רסיסי מידע ברשת, לרבות באתר של חוקר פרטי מפלורידה, מדובר באתר הפרו-פלסטיני אלקטרוניק אינתיפאדה.

ליבוביץ מחזיק אתר משלו ברשת, צדק תרדוף (Pursuing Justice), שבו הוא מתאר את עצמו כך: "אני עורך-דין ישראלי אמריקני, שמואמן לעסוק בעריכת-דין בישראל ובניו-יורק. אני גם מתרגם מוסמך בעברית ובאנגלית. בבלוג הזה אני חולק את מחשבותי על נושאים משפטיים מעניינים ומשתעשע במחשבות גם על נושאים אחרים: דת, חינוך, תרגום, מדע.... כל מה שעובר לי בראש ושבא לי לכתוב עליו. האמרה החביבה עלי: 'חוקים לבדם אינם יכולים להבטיח חירות הבעה. כדי שכל אדם יוכל להציג את דעותיו ללא עונש, חייבת לשרור רוח של סובלנות באוכלוסיה כולה'".

ובמאמר שכתב לאלקטרוניק אינתיפאדה, במארס 2005, הציג ליבוביץ את עצמו כעורך-דין מת"א שמתמחה בזכויות האדם, ושייצג מחפשי מקלט במדינה, עובדים עונתיים זרים ופעילים למען זכויות האדם, ישראלים ופלסטיניים. ב-2005, הוא היה (ואולי הוא ממשיך להיות) תותחן בצוות טנק במילואים בדרגת סמל. הוא היה חבר ב"קבוצה של יותר מ-1400 חיילים שסרבו לשרת בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

לייבוביץ, שלמד משפטים באוניברסיטת בר אילן ולימים בבית-הספר למשפטים של אמריקן יוניברסיטי בוושינגטון, התפרסם כאשר הצטרף לצוות עורכי-הדין שהגן בזמנו על מארוואן ברגותי, שנמצא אשם ברצח ובביצוע מעשי טרור.

הוא הטיף פעם, לפי דיווח בסוכנות הידיעות היהודית JTA לפתרון של שני עמים במדינה אחת, ששולל למעשה את זהותה היהודית של שראל. ב-2005 הוא קרא לנקיטת סנקציות כלכליות גלובליות על ישראל, לרבות חרם ומשיכת השקעות, אך כעבור שנה, במאמר בג'ורזלם פוסט, הוא הודה שמאמצים כאלה לא יורידו את ישראל על הברכיים.