הכינו את המזומנים: המגזין פורצ'ן מציג - 10 המניות הטובות ביותר לשנת 2010

המגזין הפיננסי מגיש למשקיעים את המניות שחייבות להיות בכל תיק השקעות בשנה הבאה, גם אחרי שהשוק האמריקני עלה בכ-65% ■ מתקשורת ותשתיות, דרך גז טבעי ונדל"ן ואפילו מניה סינית אקזוטית שהממשל מזרים לה עסקאות לצורך הגנה מפשיטות אוויריות

לאחר ששוק המניות האמריקני זינק בכ-65% מתחילת חודש מארס, משימת בחירת המניות לתיק ההשקעות הפכה למשימה קשה. בעוד המשקיעים מכינים את תיקי ההשקעות לשנת 2010 ומדי יום נזרקות לשוק תחזיות שונות וסותרות - חלקן מדברות על היווצרות בועה בשוקי המניות וחלקן על כך שהראלי יימשך בשל היעדר אלטרנטיבות השקעה - המגזין הפיננסי פורצ'ן מנסה לעשות קצת סדר. פורצ'ן בוחר את 10 המניות הטובות ביותר לשנת 2010 וממליץ למשקיעים להכיל אותן בתיקי ההשקעות שלהם.

המניה הראשונה עליה מדבר פורצ'ן היא מניית מסטרכארד , עם שווי שוק של כ-33 מיליארד דולר, מכפיל רווח של 23 ותשואת דיבידנד של 0.3%. "במהלך שיא המשבר מסטרכארד הצליחה להשיג צמיחה של 1% בהכנסות ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה והקפיצה את הרווח התפעולי ב-24%, בין היתר על ידי העלאת העמלות", כותבים בפורצ'ן. המגזין מציין כי אם אלו התוצאות כאשר הצרכן האמריקני שומר על הכסף בכיס, דמיינו לעצמכם מה יקרה כאשר הכלכלה תמשיך להתאושש והאמריקנים ישובו לבזבז.

במגזין מציינים כי לחברה 725 מיליון לקוחות והמניה נסחרת במכפיל 18 על הרווח הצפוי לה בשנה הקרובה - הרבה מתחת למכפיל החזוי ההיסטורי של 27. נציין כי גם המכפיל הנוכחי של המניה - 23 - הינו נמוך מזה של המתחרה ויזה , אשר נסחרת במכפיל רווח של 28. מכפיל הרווח הממוצע בתעשייה עומד על 22.5. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, מסטרכארד צפויה להציג ב-2010 רווח נקי של 13.53 דולר למניה לעומת 11.42 דולר למניה ב-2009, כאשר הכנסותיה צפויות לעלות ב-9.5% ל-13.5 מיליארד דולר.

Amedisys - למרות הרפורמה במערכת הבריאות

המניה המומלצת הבאה היא זו של חברת Amedisys (סימול: AMED), המספקת שירותי סיעוד לקשישים ושירותים רפואיים. שווי השוק של החברה הינו כ-1.3 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח 10 - מתחת למכפיל הממוצע בתעשייה העומד על 13.75. הראלי בשוק האמריקני פסח על מניית החברה, שאיבדה השנה כ-10% מערכה על רקע הדיבורים בוושינגטון על רפורמות במערכת הבריאות אותן מתכוון הנשיא אובמה להעביר.

אך למרות הערפול סביב הרפורמות, רווחי החברה זינקו ב-63% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ובפורצ'ן מדגישים כי השוק בו פועלת החברה צפוי לגדול פי 2 ולהגיע ל-51 מיליארד דולר עד שנת 2016. החשש העיקרי הוא התלות של Amedisys בפיצויים של הביטוח הלאומי בארה"ב (Medicare), אשר היוו כ-90% מהכנסות החברה בשנה שעברה. פיצויים אלו עלולים להיפגע שכן במסגרת הרפורמות במערכת הבריאות ייתכן ותקציב Medicare יקוצץ.

אך בפורצ'ן סבורים שהמניה "נענשה יתר על המידה", ומביאים מדבריו של מנהל השקעות ב-Principal Global Investors שמעריך כי "תהיה קפיצה גדולה במניה לאחר שאי הוודאות תוסר. השוק מתנהג כאילו רווחי החברה כבר נחתכו בחצי". אנליסט אחר באופנהיימר טוען כי השוק מתמחר את התרחיש הגרוע ביותר וכי ההחלטה הסופית בסנאט תהיה מתונה יותר.

קוואלקום - בגלל הסלולר

המניה השלישית ברשימה היא טכנולוגית - Qualcomm . עם שווי שוק של 74.5 מיליארד דולר, מניית החברה נסחרת במכפיל 46.8 על הרווח בשנה האחרונה, בדומה למכפיל הממוצע בתעשייה בה היא פועלת. החברה מפתחת ומשווקת פתרונות תקשורת אלחוטיים ובפורצ'ן מציינים כי פתרונות החברה כבר "נמצאים בכל מקום; לפי ההערכות, בשליש מהטלפונים הסלולרים בעולם מורכב שבב אחד לפחות של קוואלקום".

ומה צופן העתיד? ובכן, עם חזרתו של שוק הסלולר בעולם למסלול ופיתוחים של מכשירי דור 3 ודור 4 שבדרך, החברה צפויה ליהנות מהמגמות. המנכ"ל פול ג'ייקובס אמר באחרונה כי שוק הסלולר דור 3 בסין, למשל, צפוי לגדול פי 9 ב-4 השנים הבאות. עד שנת 2013, מספר מנויי הדור ה-3 צפוי להגיע ל-2.4 מיליארד בעולם כולו, לעומת 830 מיליון בלבד היום - וקוואלקום תרוויח 4-8 דולר על כל טלפון חדש שיימכר.

לחברה יש גם כ-11 אלף פטנטים רשומים בארה"ב ולכן היא נהנית משיעורי רווחיות גבוהים שם כ-85%. "שיעורי הרווחיות העסיסייים האלה מסבירים מדוע עלייה של 7% בהכנסות החברה בשנה הבאה יתורגמו לזינוק של 98% ברווח הנקי", כותבים בפורצ'ן.

גז טבעי, בבקשה

המניה הבאה ברשימת המומלצות קשורה לתעשיית הנפט והאנרגיה - Petrohawk Energy (סימול: HK). החברה, העוסקת בחיפושי נפט וגז טבעי, נסחרת לפי שווי שוק של 7.4 מיליארד דולר ומדובר בחברה חדשה יחסית שהוקמה ב-2003. בבעלות החברה שדה גז טבעי ב-Haynesville Shale ובעבר עלו הערכות שהיא תימכר, אך הדבר לא יצא לפועל עד כה.

מניית החברה נסחרת במכפיל רווח גבוה - 30 - כלומר כשליש יותר מהמתחרות שלה בתעשייה. אך המגזין מצטט אנליסט בברקליס שאומר כי המכפיל הגבוה משקף ציפיות גבוהות מהחברה.

החברה מתכוונת להגביר את התפוקה שלה ב-43% בשנה הבאה וכדי לעשות זאת היא מתכוונת להשקיע 1.5 מיליארד דולר, כלומר 32% יותר מההשקעות השנה. מדובר בתוכנית שאפתנית למדי, בייחוד אם מתחשבים בכך שתזרים המזומנים הצפוי לשנה הבאה הוא 900 מיליון דולר. מכאן עולה השאלה העיקרית, עליה אין עדיין תשובה: האם החברה תנפיק עוד מניות כדי לגייס הון, ובכך תדלל את בעלי המניות הקיימים ותפגע (ולו באופן זמני) בערך המניה?

להרוויח משפעת החזירים

המניה המומלצת הבאה שייכת לתחום הרפואי - Baxter International (סימול: BAX). החברה מייצרת מוצרים לטיפול בזיהומים, דממת, מחלות כליה ועוד. עם שווי שוק של 34.7 מיליארד דולר ומכפיל רווח של 16.1, המניה זולה יותר בהשוואה לתעשייה בה היא פועלת, שם עומד מכפיל הרווח הממוצע על 19.1.

60% ממכירות החברה מגיעות מחוץ לארה"ב והיא צפויה להרוויח יותר מ-30 מיליון דולר בשנה הבאה ממכירות חיסון שלה נגד שפעת החזירים - ה-Celvapan. לפי ההערכות בוול סטריט, החברה צפויה להרוויח 4.29 דולר למניה בשנה הבאה לעומת 3.8 דולר למניה ב-2009, כאשר הכנסותיה צפויות לצמוח ב-8.5% ל-13.5 מיליארד דולר.

תשתיות חשמל - ההימור הבטוח?

מעטים הם המשקיעים בישראל שיכירו את מניותיה של חברת Quanta (סימול: PWR). החברה היא הספקית הגדולה ביותר של שירותי קבלנות לתעשיית החשמל בצפון אמריקה.

כאשר וורן באפט רכש את חברת הרכבות ברלינגטון לפני מספר שבועות, הוא אמר כי זהו "הימור על עתידה הכלכלי של ארה"ב". ואכן, גם בפורצ'ן מסבירים את הבחירה במניית קוואנטה בכך שכאשר ארה"ב תצא סופית מהמיתון, פרויקטים שהוקפאו ישובו לחיים כדי לשדרג את מערכות החשמל באמריקה - והחברה תרוויח מכך.

אנליסט ב-JP מורגן טוען בפני פורצ'ן כי מניית קוואנטה מהווה הזדמנות קנייה היום. ההוצאות על התמסורת צפויות לזנק בכמעט פי 2 עד שנת 2012 ועל עסקאות רבות ינוהל מו"מ כבר ב-2010. לדברי האנליסט, "התמסורת היא ההימור הטוב ביותר בטווח הקצר"; הוא מעריך כי החברה תכריז על חוזים משמעותיים בשנה הבאה.

חוסכים בהוצאות, קונים מסיילספורס

בזמנים קשים, החברות מחפשות לקצץ היכן שרק ניתן ולחסוך בהוצאות. אחת הדרכים לחסוך בהוצאות היא להשתמש בתוכנות דרך האינטרנט במקום לרכוש אותן ולהתקינן על המחשבים - וכאן בדיוק נכנסת לתמונה חברת Salesforce.com (סימול: CRM), שהיא גם מומלצת על ידי פורצ'ן.

"סיילספורס השיגה לקוחות ענקיים כמו אמריקן אקספרס, אבון ומוטורולה", כותבים בפורצ'ן, ומביאים מדבריו של מייסד בית ההשקעות Jacob Asset Management: "סיילספורס צוברת כוח מול חברות ענק כמו מיקרוסופט, אורקל ו-SAP כיוון שהיא מציעה תוכנות זולות הרבה יותר מאשר לרכוש את הרישיונות בסכומים בני 7 או 8 ספרות".

דו"חות הרבעון השלישי של החברה היו מרשימים למדי: ההכנסות עלו ב-20% והרווח הנקי הוכפל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. לפי ההערכות בוול סטריט, החברה תרשום רווח נקי של 83 סנט למניה ב-2010, לעומת 63 סנט למניה הצפויים ב-2009. ההכנסות ב-2010 צפויים לגדול ב-16% ולהגיע ל-1.5 מיליארד דולר. בקופת המזומנים של החברה שוכבים כמיליארד דולר במזומן, או 8.5 דולר לכל מניה.

הצד האחר של ה-iPhone והבלאקברי

שוק התקשורת האלחוטית לוהט בחודשים האחרונים, בייחוד על רקע תוכנית התמרוץ של אובמה שתזרים כ-4 מיליארד דולר לשדרוג תשתיות התקשורת ברחבי ארה"ב. התקשורת האלחוטית הפכה חיונית בעיקר על רקע כניסתם המאסיבית של מכשירי טלפון סלולרים כמו הבלאקברי או ה-iPhone, מהם ניתן לגלוש באינטרנט מכל מקום, אם רק יש תשתית מתאימה. אחת החברות האמונות על אותה תשתית היא American Tower (סימול: AMT).

המכשירים המתקדמים עושים שימוש בפרוטוקולים מסובכים ולפיכך המוחות הגדולים בארה"ב עובדים על הרשת הבאה - דור 4. לפיכך, חברות התקשורת צריכות חברות כמו American Tower.

המודל העסקי של החברה פשוט למדי: היא פרסה כ-26 אלף מגדלי תקשורת ברחבי העולם והיא משכירה רוחב פס לספקיות התקשורת בחוזים ארוכי טווח. ישנם 3 שמות בולטים בתעשייה זו, אך בפורצ'ן מדגישים כי American Tower היא הגדולה ביותר ומנוהלת בצורה הטובה ביותר. גם שיעורי הרווחיות שלה גדולים משל המתחרים.

היחסים הפיננסיים של המניה נראים מעט מפחידים: היא נסחרת במכפיל 53.6 על הרווח בשנה החולפת, לעומת מכפיל של 17.5 בלבד בתעשייה. המכפיל העתידי שלה עומד על 51. אך בפורצ'ן מרגיעים ואומרים שהמכפיל גבוה בגלל שכללי החשבונאות חייבו את החברה "להגזים" עם הפחת על מגדלי התקשורת שלה, מה שהעיב על שורת הרווח שלה. החברה צפויה להרוויח 84 סנט למניה ב-2010 לעומת 61 סנט למניה ב-2009, ובשורה העליונה צפויה צמיחה של 8.4% בהכנסות ל-1.86 מיליארד דולר בשנה הבאה.

קפיצה קטנה לסין

המניה המומלצת הבאה עוסקת בתחום לא שגרתית בעליל. מדובר בחברה Renhe, הנסחרת בבורסת הונג קונג (סימול: 1387), והיא מפתחת מקלטים להגנה מפני פשיטות אוויריות בסין. החברה ממומנת על ידי הממשל הסיני, אשר מעניק לה יותר ויותר פרויקטים ככל שמרכזי הקניות ממשיכים לקום בסין.

לא מדובר בחברה גדולה; הכנסותיה ב-2007 זינקו ב-125% והרווח הנקי קפת ב-450%. ב-2008 נסקו ההכנסות ב-732% והרווח ב-614%. אנליסטים מאמינים שהמספרים האלה יתמתנו בשנים הבאות, אך החברה תמשיך לצמוח בשיעור מרשים.

אנליסטים במריל לינץ' (זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה) מעריכים כי הרווח הנקי יזנק ב-100% השנה ובשנתיים הבאות היא תציג צמיחה של 30% ברווח הנקי, מדי שנה. לדבריהם, מניית החברה מהווה הזדמנות קנייה כיוון שהיא נסחרת במכפיל 6 בלבד על הרווח הצפוי ב-2010.

להיחשף לשוק הנדל"ן המסחרי בארה"ב

את רשימת המומלצות חותמת מניית Vornado (סימול: VNO), המנהלת קרנות ריט להשקעה בנדל"ן בארה"ב. החברה מתרכזת בשוק הנדל"ן המסחרי ולפפי כלכלני ברקליס היא מבין החברות הבודדות שיציגו צמיחה בשנתיים הקרובות, בעוד שוק הנדל"ן האמריקני מתאושש יחד עם הכלכלה כולה.

"12 החודשים הבאים יהוו הזדמנות בשוק הנדל"ן המסחרי", אומרים בברקליס. "אין ספק שיהיו עוד הפסדים, מחיקות, ירידה בדמי השכירות וקריסות של בנקים. אך הנפילה הזו היא הזדמנות של פעם בחיים".

מהנתונים הפיננסיים של החברה עולה, כי יש לה 3 מיליארד דולר בקופת המזומנים שלה וקו אשראי של 1.5 מיליארד דולר שנועד לסייע לה לממן עסקאות. בניגוד לחברות אחרות בתחום, עול החוב שלה ניתן לנשיאה: היא צריכה לפרוע 1.2 מיליארד דולר ב-2010. יש לציין כי מדובר ב-10% מהחוב הכולל שלה בלבד, כלומר היא חייבת ב-12 מיליארד דולר.

מניית החברה הגיע לשיא של 134 דולר ערב התנפצות בועת הנדל"ן בארה"ב, והיום היא נסחרת ב-69.5 דולר בלבד. איש אינו טוען שהיא תחזור לאותם שיאים במהרה, אך בפורצ'ן מציינים כי מכפיל הרווח של המניה הינו 14 בלבד לרווח הצפוי ב-2010, נמוך מזה של ה-S&P 500. רווחי החברה צפויים לעלות ב-30% בשנה הבאה ואז לצמוח ב-5.5% מדי בשנה ב-5 השנים הבאות.