ארדן: כדי לעמוד ביעד שהציב פרס בקופנהגן נדרש שינוי כלכלי

עוד אמר: "בכדי ליישם את הצהרת ישראל לא ניתן לאשר את הקמת התחנה הפחמית. יש להקים מנגנון יישומי מיידי בהובלת שר האוצר כדי לפקח על יישום ההפחתה"

הכנסת דנה הערב (ג') במליאה בוועידת קופנהגן לשינוי האקלים, שהסתיימה בסוף השבוע. ההצעות לסדר הבולטות שעלו בנושא היו של ח"כ אופיר פינס, שהציע להציג את הוועידה ככישלון, וההצעה של דב חנין, שעסקה בנושא ההיערכות הנדרשת כדי להפחית פליטות בישראל.

בנאום התגובה שלו להצעות לסדר אמר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, את הדברים הבאים: "הצהרת הנשיא פרס בוועידת קופנהגן מחייבת את הממשלה. כדי להגיע ליעד הפחתה של 60% מהגידול הצפוי בכמות הפליטות של מדינת ישראל עד 2030, מתחייב שינוי דרמטי בכלכלה ישראל".

בכך מתכוון ארדן לנאום שנשא בוועידה נשיא המדינה, שמעון פרס, ובו התחייב שישראל תפחית עד 2020 כ-20% מהפליטות גזי החממה שלה בתרחיש של עסקים כרגיל, כלומר לעומת הרמה שתירשם ב-2020 ללא כל מאמצי הפחתה.

ארדן מציג את היעד בצורה אחרת, ו"סופר" את אחוז הבלימה שיירשם בצמיחה שצפויה להירשם בכמות הפליטות של גז החממה. עד 2020 צפויה צמיחה של למעלה מ-50% בפליטות בישראל, ועד 2020 צפויה הכפלת הפליטות בישראל. זאת בעיקר כתוצאה מצמיחה חדה באוכלוסייה (שמושפעת בעיקר מגידול באוכלוסייה הפלשתינית, שנמנית על אוכלוסיית ישראל), שאין לה אח ורע במדינות המתפתחות. ביחס לגידול שצפוי להיווצר ברמת הפליטות במדינה מציג ארדן יעד של בלימת הגידול בכ-60%.

עוד אמר בנאומו, כי "בשונה ממדינות מתפתחות אחרות בקופנהגן, ישראל הצהירה כי תבצע הפחתה חד צדדית בכמות הפליטות שהיא מייצרת מבלי לבקש סיוע כלכלי". לעניין זה נציין, כי ישראל רואה עצמה כמדינה מפותחת ועושה את כל הנדרש כדי להצטרף לארגון ה-OECD. אולם, בוועידת קופנהגן היה סיווג ביניים שנוגע למדינות כמו ישראל וסינגפור, שבפרמטרים רבים הן מתקדמות, אבל יש בהן גידול יוצא דופן באוכלוסייה שאינו מאפשר לגזור גזירה שווה בינן לבין המדינות המפותחות ביעדי הפחתת הפליטות. לכן ארדן מגדיר בהקשר זה את ישראל כמדינה מפתחת.

"החל מהיום כל שרי ישראל חייבים לראות עצמם מחויבים להתחייבות שניתנה בשם המדינה מול העולם. בכדי ליישם את הצהרת ישראל לא ניתן לאשר את הקמת התחנה הפחמית. יש להקים מנגנון יישומי מיידי בהובלת שר האוצר כדי לפקח על יישום ההפחתה. בנוסף, צריכה לקום ועדת שרים לאנרגיות מתחדשות בראשות ראש הממשלה, שתאפשר שינוי דרמטי באנרגיות מתחדשות. זהו אתגר לאומי", סיכם ארדן את דבריו במליאה.