משאב ביטלה את ההסכם לרכישת הנסון ב-450 מיליון שקל

כפי שהוערך ב"גלובס", קבוצת IDB נסוגה מהעסקה בשל התנגדותה של הממונה על ההגבליים העסקיים ■ משאב תשלם ל-HeidelbergCement דמי ביטול של 22.5 מיליון שקל

בוטלה רכישת הנסון בידי קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. יום לפני המועד האחרון להשלמת העסקה לרכישת הנסון, יצרנית הבטון השנייה בגודלה בישראל, על ידי חברת משאב, הודיעה האחרונה על ביטול העסקה. משאב, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, ביקשה לקנות את הנסון תמורת 450 מיליון שקל בתוספת המזומנים שבקופתה, וכעת תצטרך לשאת בקנס של 22.5 מיליון שקל, קרי 5% מסכום העסקה, ללא המזומנים.

בעקבות ביטול ההסכם משכו הצדדים את הבקשה לאישור המיזוג שהגישו לממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן. כפי שהוערך ב"גלובס", הממונה עמדה בכל מקרה לפסול את העסקה בשל הפגיעה בתחרות בשוק הבטון. על פי ההערכות, הודיעה קן לאי.די.בי כי בכוונתה לפסול את המיזוג, והמתינה להודעה על ביטול העסקה, אולם באי.די.בי העדיפו להימנע מפרסום שכזה. עסקת המיזוג עוררה התנגדות רבה בקרב הקבלנים, שחששו מכוחה הגדל של קבוצת משאב. הסוגייה אף נידונה בוועדת הכספים של הכנסת.

קבוצת אי.די.בי. שולטת במשאב באמצעות כלל תעשיות, המחזיקה ב-75% ממניותיה, ויתרת המניות מוחזקת בידי תאגיד המלט הבינלאומי CRH. משאב מחזיקה במונופול המלט נשר, ולקבוצת האחזקות של נוחי דנקנר פעילות בשורה ארוכה של תחומים משיקים: כלל תעשיות חולשת גם על החברות חרושת חומרי נפץ (חומרי נפץ למחצבות) ותעבורה (הובלת מלט בתפזורת).

הכלכלן מנחם פרלמן, יועץ של משאב, אמר בעניין זה בזמנו כי "נשר לא תרצה לעשות שום מהלך שיביא לעליית מחירים". לטענתנו, שום דבר לא ישתנה בשוק בעקבות המיזוג. "משאב תהיה הבעלים של הנסון, שתחזיק 15% בשוק הבטון, ותמשיך למכור מלט לכל המתחרים של הנסון, כי לא כדאי לה לנהוג אחרת. אם נשר לא תדאג ללקוחותיה, הם יפנו לרכוש מלט מיובא. מלבד זאת, נשר היא מונופול בפיקוח, ולכן אסור לה להפלות את הנסון".

על פי הערכות משרד האוצר, הנסון, שבבעלותה של HeidelbergCement הגרמנית, חולשת על 15% משוק הבטון בישראל. החברה הגרמנית נקלעה בשנה האחרונה לקשיים, וביקשה לשפר את נזילותה באמצעות מכירת הנסון ישראל. לא מן הנמנע כי HeidelbergCement העדיפה להימנע מערעור של משאב על החלטת הממונה - הליך שעשוי היה לארוך שנים.