גירון דורשת מאורתם להשיב לה השקעה בסך 7.25 מיליון שקל

דרישת החברה מגיעה לאחר שלפני שבועיים שלחה לה אורתם בקשה לפרק את החברה המשותפת לשתיים, שבבעלותה אמורות להיות קרקעות בקרקוב

גירון פיתוח , הנמצאת בשליטת אבי רויכמן ורו"ח אריה עובדיה, יוצאת בהתקפה חזיתית נגד אורתם סהר ובעליה, אמיר נחום. זאת בעקבות פרשת "עוקץ" אליה נקלעה חברה בת משותפת לשתיים בפולין. גירון דורשת מאורתם להשיב לה 7.25 מיליון שקל, כולל הפרשי הצמדה וריבית, תוך שבעה ימים.

בהודעה ששלח עוה"ד של גירון לאורתם, נכתב כי גירון העמידה לשותפות מימון בסך כולל של 7.25 מיליון שקל, על סמך התחייבויותיה של אורתם, המגובות בערבות אישית של נחום, כי ההלוואות תושבנה ללא כל תנאי, לפי דרישת גירון, אם השותפות לא תהיה בעלים מלאים של 85% מהאחזקות בחברת אורתם קפלנקה, המחזיקה קרקע בפולין.

התחייבויות זאת, על-פי גירון, לא קוימה, וגירון דורשת לקיים את הערבות האישית של נחום. במידה שהסכום אותו העבירה גירון לשותפות לא יושב לה, היא תפעל, לדבריה, בכל האמצעים העומדים לרשותה לאכיפת ההתחייבויות ומימוש הערבויות.

דרישתה של החברה מגיעה לאחר שלפני שבועיים שלחה לה אורתם מכתב בו ביקשה לפרק את החברה המשותפת, "גירון-אורתם ישראל", אשר בבעלותה אמורות היו להיות קרקעות בקרקוב, שבפולין. אורתם הודיעה על כוונתה להפעיל מנגנון התמחרות בין החברות, והציעה 4.5 מיליון שקל עבור חלקה של גירון בחברה המשותפת.

השותפות בין אורתם לגירון החלה בינואר 2005, כשאורתם הכניסה את גירון כשותפה לפעילותה במזרח אירופה, באמצעות רכישת 45% ממניות "אורתם פולין". החברה החזיקה קרקע של 11 דונם בקרקוב, כאשר יתרת הבעלות בחברה התחלקה בין אורתם סהר (45%) וחברת איזפול, הנמצאת בבעלות משותפת של אלפונסו נחום - אביו של בעל השליטה באורתם - ועו"ד משה טייטלבאום.

הנכס השני של השותפות, 85% מקרקע נוספת בקרקוב, מוחזק באמצעות חברת "אורתם קפלנקה", והוא נמכר לה על ידי עו"ד משה טייטלבאום. יתרת המניות בחברה הזו מוחזקת בידי אלפונסו נחום.

הבעיות החלו לצוץ בראשית השנה. לשותפות - על פי העולה מדיווחי החברות לבורסה - התברר כי עו"ד טייטלבאום, שיעבד באופן לא חוקי את הזכויות על הקרקעות לטובת בנק פולני, וזאת כדי שהקרקעות ישמשו כבטוחה להלוואות אחרות שלקח מהבנק.

ערפל ומסתורין כבדים

אז גם התברר כי מניות השותפות בחברת "אורתם קפלנקה", המהוות כאמור 85% מהון המניות, לא נרשמו על שמה של גירון-אורתם ישראל, וכי חברה בבעלות טייטלבאום רשומה עדיין כבעלת המניות בחברת הקרקעות.

השותפות הגישה תלונה למשטרת ישראל ומשטרת פולין בגין מעשיו של עו"ד טייטלבאום, ממנה עולה כי טייטלבאום חשוד בביצוע מעשיים פלילים תוך ניצול סמכויות שהיו לו, השגת אשראי על ידי הונאה ומעילה באמון, הברחת כספים, גניבת כספים מחשבונות בנק, התחזות לבעלים בשם אחרים וזיוף חתימות.

לצד ההליך הפלילי, פנתה השותפות גם לצד המשפטי וטענה כי רישום המשכנתא על הקרקעות לטובת הבנק נעשתה בדרך שאינה כשורה, וכי בהתנהלות הבנק התגלו פגמים. ביהמ"ש דחה את בקשת השותפות והוציא צו הוצאה לפועל נגד הקרקע שבידי "אורתם קפלנקה". עד עתה הפרישה גירון בדוחותיה 4.2 מיליון שקל בגין השקעתה בחברה המשותפת.

בהודעה ששיגרה היום לבורסה מוסיפה גירון כי אורתם לא השיבה לפנייתה לקבלת מידע ביחס לטיב הקשרים והעסקאות שנעשו בין טייטלבאום, אלפונסו נחום והשותפות, וכי ערפל ומסתורין כבדים אופפים את הפעולות שנעשו בשם השותפות. אלה הובילו, לדבריה, למצב שבו נכסים של השותפות שועבדו לטובת בנק בפולין, כאשר מניות אורתם קפלנקה לא הועברו כלל על שמה של השותפות.

אמיר נחום מסר בתגובה כי "הליך שינוי הייעוד בקרקע הנמצאת בבעלות אורתם קפלנקה מקרקע חקלאית לבעלת זכויות בנייה טרם הושלם, וכתוצאה מכך כתושבים זרים אנו לא יכולים לרשום את הקרקע על שם החברה המשותפת. רויכמן יודע את זה, ובוחר לעשות ניצול ציני בשטר הערבות שבידו, כדי להיחלץ בדרך קלה מהתסבוכת אליה נקלענו כתוצאה מהמעשים של עו"ד טייטלבאום".