מהם האביזרים שיהפכו את החיים לנוחים יותר בעתיד הקרוב?

מקרר שעורך ספירת מלאי, אסלה שמתריעה על תזונה לקויה, מכשיר שינהל את כל החשמל בבית, עיתון אלקטרוני, וסלולרי שלא מצריך מגע יד ■ אז איך החיים שלנו עומדים להיראות עוד כמה וכמה שנים עם מקרר חכם שיפשיר את השניצל?

1. מנהל משק בית

במקום הפתק על המקרר

על-גבי מקרר העתיד יעמוד המחשב לניהול משק הבית, שיופעל באמצעות מסך מגע ויאפשר עריכה של רשימת קניות, הצגת מתכונים (כולל הדגמות וידיאו), תשלום מיידי של החשבונות, ושיחת וידיאו עם חברים בזמן הבישול (או עם שף מומחה אינטראקטיבי). מתוך המחשב שעל מקרר העתיד יהיה ניתן לתפעל את הבית החכם העתידי, במקביל לניהולו ממערכת המדיה הביתית שבסלון, מהמחשב האישי או מהסלולרי. שם יתוכננו תוכניות הפעלת דוד החימום, מכונת הכביסה ומכשירי הניקוי והבישול האוטומטיים.

2. מקרר חכם

הוא כבר יפשיר את השניצל

מקרר העתיד יוכל להתאים באופן אוטומטי טמפרטורות באגפיו השונים למוצרים הנמצאים בהם. יהיה ניתן להציע "תוכניות קירור", כשבאגף מסוים מוצר מתחיל את דרכו קפוא, אך במהלך היום מופשר בהדרגה, בתוך המקרר. בעתיד הרחוק יותר, המקרר אמור להיות מסוגל גם לערוך ספירת מלאי של פריטים הנמצאים בו, ויוכל להעריך מתי יש להזמין חדשים.

ביקור בית

3. מונה חשמל חכם

יתאם בין המחשב למכונת הכביסה

תכירו את ה"קיטצ'ן פאנל". באקדמיה ללשון יקראו לו, כנראה, לוח הבקרה המטבחי. הקיטצ'ן פאנל יצמצם את חשבון החשמל הביתי. הוא יחליט מתי הכי משתלם להטעין את המכונית החשמלית, וכיצד לסנכרן בין המחשבים של הילדים, מערכת הקולנוע ומכונת הכביסה. את הטיפול הפיזי בכביסה הוא ישאיר, באדיבותו, לכם.

4. שואבי חום

יש חום בחוץ, צריך רק לדעת לנצל אותו

כל ילד יודע היום שאפשר להפיק חשמל מהשמש, מהרוח ואפילו מהמים, אבל בעשור הקרוב תיכנס שיטה נוספת: שאיבת חום. הרעיון פשוט: שימוש בחום הנמצא באוויר סביבנו כמקור אנרגיה. הדבר ייעשה באמצעות חומר כימי מיוחד, שלא זקוק לטמפרטורה גבוהה מאוד כדי להפוך לגז ודי לו בטמפרטורה שיש בחוץ. כשהגז מוכנס בחזרה לחלל קר יותר, הוא חוזר לצורת נוזל, ובמהלך התהליך משחרר אנרגיית חום.

5. עיתון אלקטרוני

במה יעטפו את הדגים?

בין אם זה הקינדל של אמזון, ה-nook של בארנ'ס אנד נובל, ה-reader של סוני או אפילו מכשיר ישראלי - מה שבטוח הוא שהנייר יקבל פחות נוכחות בחיינו במהלך העשור הקרוב. הספרים האלקטרוניים מאפשרים קריאה נוחה של חומרים באמצעות דיו אלקטרוני (להבדיל מקריאה על צג מחשב), אחסון של אלפי ספרים, דפדוף נוח עם כל מיני פונקציות (מילון, אופציית הקראה), רכישה מקוונת או אפילו באמצעות רשת סלולרית, ומינויים למגזינים ולעיתונים הנחשבים בעולם.

6. רובוט ניקיון

שואב אבק שעושה גם ספונג'ה

כיום כבר קיימים רובוטים שואבי אבק, שמסוגלים להסתובב בחדר ומופעלים באמצעות חיישנים שאומרים להם מתי הם עלולים להיתקל בקיר, אבל בעתיד הלא רחוק הם גם ישטפו רצפות. כדאי רק לוודא שמסירים את השטיח מהרצפה לפני כן.

7. אסלה מאבחנת

בית שימוש במקום רופא

העתיד יאפשר לנו לבקר פחות בבתי החולים ובמרפאות. מכשירים אבחוניים שיהיו בתוך הבית יעשו את העבודה וישדרו את הנתונים שלנו ישירות אל מערכת רפואית, שתתריע במקרי חירום. אבחון ביתי חדשני יכול להיעשות גם באמצעות "מעבדות" ניידות: בדיקות שתן למגוון תחומים, שייתנו תוצאות מיידיות, יכולות להיעשות, למשל, באמצעות מקלות טבילה כמו בדיקות ההיריון של היום. "אסלת המחר" יכולה בעצמה לאבחן את התוצרים של ההפרשות שלנו ולנתחם, לא רק כדי לאתר חיידקים, חלבונים או סוכרים מיותרים, אלא גם כדי להעיר לנו על תזונה לקויה.

8. מערכת בידור משולבת

הקיר שמעצב את עצמו

בחברת פנסוניק מעריכים כי בעוד 15 שנים יוטמעו במרבית הבתים קירות וידיאו דיגיטליים שישלבו בין יכולות של קולנוע ביתי, אודיו וחיישני מגע.*כל אלה יהפכו את החדר בבית למרכז מידע ובידור אינטראקטיבי שניתן לשינוי על-פי רצונו של המשתמש.*בין האפליקציות: בחירת הרקע והאווירה שיהיו בחדר, מתוך מגוון אין-סופי של רקעים (חוף ים, רחוב בפריז ושקיעה), טלפון אינטראקטיבי, שעון דיגיטלי ענקי, מסך טלוויזיה, פסנתר או מערכת תופים, כשכל אותם אביזרים יופעלו או ינועו על-ידי מגע בלבד.

9. צמיד סלולרי

ינקה את עצמו, יטעין את עצמו

חברת נוקיה נוהגת לחשוף סרטונים ותמונות של טכנולוגיות שהיא מנסה לפתח. המוצר Morph הוא דגם עתידני שמשנה את צורת המכשיר מזו של סלולרי רגיל למעין צמיד. המכשיר הזה מסוגל גם לנקות את עצמו מלכלוך ולטעון את עצמו באמצעות השמש. קונספט אחר של נוקיה יאפשר לנו להשתמש בסלולרי מבלי שממש נצטרך לגעת בו. את כל מה שנמצא על מסך הטלפון נראה באמצעות משקפיים שיציגו חלק מהיישומים, ואת הפעולות נבצע באמצעות דיבור.