קרב הגורואים מתחמם - 'ספונסר' על 'שחקן מעו"ף': "אתה נותן טיפים למשקיעים אבל מתחבא תחת כינוי"

ליאור וידר, מנהל השקעות ראשי בחברת אימפקט, פועל כבר שנים בפורומים של שוק ההון תחת הכינוי "ספונסר" - וממליץ מדי שנה על 10 מניות לשנה הקרובה ■ ב-2009 זה עבד, עם תשואה שנתית ל"מדד ספונסר" של כ-148% ■ אז מהן עשר המניות של "ספונסר" ל-2010? הרשימה המלאה בידיעה ■ וגם חץ ישיר לעבר שחקן מעו"ף: "כולם צריכים לדעת מי אתה ומה אתה עושה"

בחודשים האחרונים הבאנו במגזין G של "גלובס" את סיפורו של "שחקן מעו"ף", גורו השקעות של המשקיעים הקטנים אשר השיק אתר בו הוא מנדב למשקיעים הקטנים עצות השקעה שלטענת מנהלי האתר הניבו רווחים לא מבוטלים.

עתה מתברר ששחקן מעו"ף אינו לבד בזירת "הגורואים" של המשקיעים הקטנים. אחד מהם הוא ליאור וידר, המכונה "ספונסר" ופעיל מזה שנים בפורומים של שוק ההון בישראל.

וידר מרכיב מדי שנה את "מדד ספונסר", המורכב מ-10 מניות שלהערכתו יכולות להכות את השוק. משקלה של כל מניה במדד זהה ושווה ל-10%. לדבריו, בשנה החולפת הניב מדד ספונסר תשואה של כ-148%, לעומת כ-75% במדד המעו"ף, כאשר המניות שמשכו מעלה את מדד ספונסר היו קבוצת דלק והחברה לישראל , שזינקו ב-585% וב-222% בהתאמה. מניות נוספות שהיו במדד ב-2009 ויצאו ממנו השנה הן אאורה, פרטנר וכי"ל.

ומאילו מניות הרכיב וידר את מדד ספונסר לשנת 2010? ובכן, 10 המניות המרכיבות השנה את המדד הן אלביט הדמיה , אלביט מערכות , אפליסוניקס , ביומדיקס , בריינסוויי , טאואר , טבע , כלכלית ירושלים , נפטא ובנק הפועלים .

את אתר ספונסר הקים וידר לפני כארבע שנים ובדרך הוא מכר חלק ממנו לחברת סייבל השקעות. לדברי וידר, באתר מבקרים כ-100 אלף גולשים שונים מדי חודש, אשר צופים בהמלצות השונות המפורסמות בפורומים וחלקם משתתפים פעילים באותן פורומים.

וידר עצמו מספר בשיחה עם "גלובס", כי בהתחלה הוא היה פעיל באתר אחר - דיבורסה - וכי ההחלטה להקים אתר עצמאי הגיעה בעקבות החלטת דיבורסה לגבות תשלום מהגולשים עבור השימוש בפורומים.

בניגוד לשחקן מעו"ף ששומר על אנונימיות מוחלטת באשר לזהותו ועיסוקו, וידר אינו חושש להזדהות. הוא עובד בתור מנהל השקעות ראשי בחברת אימפקט, חברה בת של בנק אגוד. המעסיקים שלו מודעים לפעילותו באתר ספונסר והוא עצמו מדגיש כי הוא נוקט במשנה זהירות, כיוון שהוא מודע לכוח שבידיו.

לא מפרסם המלצות באמצע השבוע

- אתה מחזיק בשני כובעים: מנהל השקעות ו"גורו" שמפרסם המלצות. אין בזה ניגוד עניינים?

"ממש לא. אני פעיל בפורומים כבר שבע שנים. לפני 3-4 שנים התחלתי לעסוק בניהול השקעות ומאז אני מפרסם את ההמלצות באתר שלי רק בסופי שבוע ולא באמצע השבוע או במהלך יום המסחר.

"בנוסף, אני מפרסם את כל האזהרות הנדרשות ומדגיש שמדובר בהמלצות שלי בלבד. חשוב להדגיש גם שההמלצות שלי אינן מיועדות לטווח קצר; אלו מניות לטווח ארוך, קרי למשך שנה ללא אפשרות החלפה. במדד ספונסר יש 5 מניות בסיס שלא יצאו ממנו מאז 2008 - טבע, אלביט מערכות, אלביט הדמיה, בריינסוויי ובנק הפועלים - ובנוסף מניות אחרות שמתחלפות מדי שנה, בהן 3 מניות יתר לכל היותר".

- על בסיס מה המלצת על המניות ל-2010?

"הניתוח הוא פונדמנטאלי נטו ולא מתבסס על ניתוח טכני. כל מניה שמומלצת מקבלת הסבר מפורט. אלביט הדמיה, למשל, סובלת ממומנטום רע בתקופה האחרונה בעקבות יציאתה ממדד נדל"ן-15, שלדעתי תעשה לה עכשיו רק טוב ותוריד ממנה לחץ רב. הערך המוסף של החברה נמצא בפלאזה סנטרס ובשתי חברות הביו שאני מאמין שיציפו לה ערך רב בעתיד הקרוב - גמידה-סל ואינסייטק - וזאת מעבר לנדל"ן המצוין שהיא מחזיקה גם בארץ.

"על בריינסוויי כל מילה מיותרת. אני אחד הראשונים שהזכיר אותה מיד לאחר ההנפקה בשנת 2007 ולדעתי החברה מאוד מתקדמת ובעתיד הקרוב נשמע על הסכמי שיווק מהותיים באירופה ובהמשך החברה תתקרב לאישור ה-FDA המיוחל וגם להנפקה בנאסד"ק שלדעתי תגיע תוך כשנה כשמחיר המניה יהיה גבוה משמעותית ממחירו כיום. לדעתי האישית זו המניה בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר בבורסה הישראלית עם הסיכוי הגבוה ביותר באמת להגשים את חלום המשקיעים וכמובן ואף חשוב יותר של החולים.

"נפטא היא הפתעה במדד; החלטתי הפעם לחשוף את המדד ישירות למניות הגז/נפט דרך חברת אחזקות שמחזיקה חלק לא מבוטל מישראמקו, ישראמקו אינק, קצת מיואל, חנ"ל ונפטא חיפוש. החברה נסחרת לדעתי בדיסקאונט משמעותי של כ-30% לפחות שצפוי להצטמצם בחודשים הקרובים. בנוסף, ניתן לשים לב בקלות שבמהלך החצי שנה האחרונה כשישראמקו גמעה עשרות אחוזים כלפי מעלה נפטא לא זזה וכל הזמן נתקעה באותה נקודה ולכן לדעתי ברמות האלה מדובר לדעתי האישית בנקודת כניסה מצוינת".

- הכוח הזה בידיך - מסוכן?

"אני חושב שלא, אבל זו בדיוק הסיבה שאני לא כותב המלצות על מניות במשך היום אלא רק בסופי שבוע. אני לא מגיב על מניות באמצע המסחר, גם אם פונים אלי פעילים בפורום ושואלים אותי שאלות. אני מאוד נזהר בגלל הכובע השני שלי בתור מנהל השקעות".

- ומה דעתך על שחקן מעו"ף?

"אני לא מכיר אותו אישית, אבל מה שהוא עושה זה לא בסדר. להיות גורו השקעות ולהסתתר מאחורי כינוי - זה לא בסדר. כולם צריכים לדעת מי אתה ומה אתה עושה. אני לא מוצא שום סיבה להסתתר".

- ומה לדעתך הסיבה שלו להסתתר?

"כנראה בעיה בגלל מקום העבודה שלו. המעסיק שלי יודע על הפעילות שלי וזה לא סוד. אצלו זה כנראה אחרת".

אתר ספונסר - www.sponser.co.il