רשמו לפניכם: מהן 70 המניות האמריקניות הטובות ל-2010?

"המשבר הגלובלי הסתיים", קובע דניאל יואיט, כלכלן בכיר בברקליס קפיטל, ומחמיא לישראל, שהייתה "השוק הטוב ביותר מבין השווקים שאני מסקר" בהתמודדות עם המשבר

ערב העשור החדש הגיע לארץ דניאל יואיט, כלכלן בכיר במחלקת השווקים המתעוררים של ברקליס קפיטל, המכסה בין היתר את ישראל. בריאיון ל"גלובס" הוא קובע ש"המשבר הגלובלי הסתיים", מסביר מה היה הכשל של הישראלים שהשקיעו בשוק הנדל"ן במזרח אירופה, ומצביע על ההזדמנויות בשנה החדשה.

"המיתון בעולם עבר ואין לנו ספק בכך", אומר יואיט בתחילת שיחתנו. "מה שעברנו ב-2008 היה הרס של יסודות המערכת הפיננסית. אפשר להגיד שהיינו במצב מאוד רע. עם זאת, נעשו פעולות לתיקון המצב בארה"ב, באירופה ובבריטניה בפרט, שהקטינו מאוד את הסיכון לכניסה למיתון גדול יותר מהשפל הכלכלי הגדול. היו לנו רבעונים קשים בסוף 2008 ובתחילת 2009, אבל איפשהו במהלך מארס זה פשוט נגמר".

- אבל עדיין רואים בעיות כלכליות, כמו הורדת הדירוג של יוון וקריסת דובאי.

"ניתן לומר שאנחנו עדיין לא יודעים מהן כל ההשלכות של המשבר. יוון, לדוגמה, הייתה פשוט טעות שחיכתה להתרחש. בדיעבד למדנו שהמספרים שיוון פרסמה לאורך הדרך לא היו מדויקים. יכולים, כמובן, להיות עוד מקרים של כשלים מקומיים, אבל אלו תוצאות של המשבר, לא התעצמות שלו. בשורה התחתונה, היינו במיתון גדול והייתה לנו התאוששות לא רעה ממנו".

- אז מה צפוי ב-2010?

"אם להמשיך באותו קו, הייתה התאוששות מרשימה במניות, אבל במדינות רבות שוקי המניות עדיין נמוכים מרמתם טרום המשבר, והדבר נכון במיוחד כשמדברים על הכלכלות עצמן. אלו התאוששו בקצב איטי יותר, ואני חושב שזה יימשך לתוך השנה הבאה. התאוששות איטית, לטעמי, נכונה יותר עבור הכלכלה הגלובלית, שכן היא מבטיחה יציבות גדולה יותר.

"אם תחלק את העולם לאזורים, הרי שבאסיה הכלכלות תפקדו היטב, גם לאורך המשבר. באמריקה הלטינית ובארה"ב יש צמיחה, אך היא איטית מבעבר. האזור הבעייתי ביותר הוא אירופה, שם ההתמודדות עם היציאה מהמיתון קשה במיוחד. אנחנו מעריכים שנראה צמיחה חיובית בגוש האירו ב-2010, אך זו תהיה איטית מאוד.

"אם נסתכל לרגע על השווקים המתפתחים, במזרח אירופה יש שונות גדולה בין המדינות. מי שיתפקדו טוב יותר בשנה הקרובה אלו מדינות עתירות סחורות או מדינות עם יסודות פיננסיים חזקים, שלא חוו בועות משמעותיות. אחת המדינות שמתאימה להגדרה האחרונה היא ישראל.

"במובנים מסוימים, המיתון הזה החל בשווקים המפותחים ובכך הוא שונה ממיתונים קודמים. השווקים המתעוררים, כקבוצה, מתפקדים טוב מאוד, ולפיכך קצב ההתאוששות הגלובלי הכולל בהחלט חיובי".

- אתה מאמין שהשווקים המתעוררים יוכלו למשוך את כל העולם?

"השווקים המתעוררים פחות מתוחכמים בהגדרה מהשווקים המפותחים, ולכן לא נפגעו באותה מידה במשבר האחרון. הם בהחלט מסוגלים להוביל את הצמיחה הגלובלית, כי הן נהנות מפוטנציאל ההתקדמות שלהן, שהוא גדול".

*למרות שהכסף עדיין נמצא במערב?

"האזור הפחות מפותח יכול לגדול מהר יותר, אך הוא עדיין תלוי באזור שבו קיים הכסף וזה בשווקים המפותחים. לדעתי, השווקים המתעוררים יישענו בעתיד על השווקים המפותחים, אבל יותר על הון פרטי ולא על הון ממשלתי או ציבורי. הרבה תלוי בעובדה שאנשים יהיו יותר זהירים, ויבחנו טוב יותר את היסודות הכלכליים לפני שהם מפנים כסף למדינה מסוימת. כאן עלול להיות המוקש".

- איפה ישראל במשוואת השווקים המתעוררים מול המפותחים?

"כשהמציאו את המושגים הללו - שוק מתעורר מול שוק מפותח - ישראל לא הייתה מדינה מפותחת, אבל היא ללא ספק כזו היום. במובן טוב, במשבר היא התנהגה כמו שוק מתעורר. היא נתפסה כשוק כזה ולכן מידת הזהירות הייתה כזאת. גם פולין התנהגה כך. ישראל ופולין יצאו מהקטגוריה של כלכלות מתעוררות, אבל התנהגו כך - במובן החיובי - במהלך המשבר".

לא לגעת בהשקעות במזרח אירופה

- משקיעים ישראליים הפסידו הון בהשקעות במזרח אירופה, בעיקר בנדל"ן. האם יש להם סיכוי להחזיר אותן?

"היה שם הפסד גדול מאוד למשקיעים בעיקר בגלל שהתזמון של ההשקעות היה גרוע. הם בחרו בתקופה של בועה בשווקים הללו, רגע לפני שהמשבר היכה. ולכן, ככל הנראה, הם ירשמו הפסדים על ההשקעה בכל תרחיש".

- מה הם יכולים לעשות כדי למזער את הנזקים?

"הדרך הכי טובה היא לא לגעת בהשקעה, כי דווקא כשאתה פסימי ביותר ואתה חושב שהמחירים רק יירדו ויירדו, זה ככל הנראה הזמן הטוב ביותר להגדיל את ההשקעה. הנדל"ן יהיה הסקטור האחרון להתאושש בשווקים הללו, אבל בסופו של דבר גם הוא יצטרף למגמה".

- מה לגבי השווקים הפיננסיים באזורים הללו?

"למעשה, אלו כבר התאוששו במידה ניכרת, בדומה לשווקים אחרים בעולם. ישראל הייתה השוק הטוב ביותר מבין השווקים שאני מסקר, ואין ספק שיש עוד דרך לעשות כדי לחזור לרמות שלפני המשבר, וכדי לשקף את התאוששות הכלכלה".

roee-b@globes.co.il

55