חברות התקשורת יחויבו להציע שירותים במחיר קבוע מראש

על-פי הצעת חוק של ח"כ מאיר שטרית, לקוח שירצה לקבל שירותים תמורת סכום מסוים יוכל לדרוש זאת - והמפעיל יחוייב להיענות ■ מדובר ברפורמה צרכנית, שכן כיום כמעט שאין הצעות לחבילות במחיר קבוע

משרד התקשורת מקדם הצעת חוק של חבר הכנסת מאיר שטרית, לפיה הצרכנים יוכלו לרכוש שירותים מכל חברות התקשורת על בסיס של תעריף קבוע. כלומר, לקוח שירצה לקבל שירותים תמורת סכום מסוים יוכל לדרוש זאת - והמפעיל יחויב להציע לו את השירות.

מדובר ברפורמה צרכנית חשובה מאוד, שכן היום בישראל ממעטים מפעילי התקשורת להציע חבילות שירותים במחיר קבוע, בעיקר משום שמדובר בתוכניות שמחריפות את התחרות ביניהם ומחדדות את ההבדלים בין ההצעות.

חברות הסלולר מציעות חבילות מוגבלות אשראי רק בחבילות פריפייד ואולם המטרה של הצעת החוק של שטרית, שזוכה לתמיכת משרד התקשורת, היא להנהיג חבילות מוגבלות אשראי גם אצל הלקוחות הרגילים.

יישום על כל השוק

ל"גלובס" נודע שמשרד התקשורת פנה לכל המפעילים וביקש לקבל נתונים על העלויות של המהלך. נדגיש שהצעת החוק של שטרית מדברת על החברות הסלולריות בלבד, ואולם במשרד התקשורת החליטו לבחון יישום המהלך על כלל השוק. ועדת השרים לענייני חקיקה, שדנה בהצעת החוק של שטרית, החליטה ששר התקשורת, משה כחלון, ומשרדו יגישו לה מידע לגבי עלויות היישום של התוכנית לפני שיוחלט האם וכיצד לקדם אותה.

לכן, התבקשו כל המפעילים לציין בפירוט את העלויות הכרוכות ביצירת מסלולים של שירותים תחת מגבלת אשראי, תוך שהם מתחייבים להציג את הנתונים תחת תצהיר והמצאת מסמכים מחברות הבילינג. זאת במטרה להציג בפני ועדת השרים נתונים מדויקים ככל הניתן ולמנוע מצב שבו החברות מנפחות עלויות כדי להרתיע את השרים מלקבל החלטה בעניין.

לרוב, פרויקטים בתחום הבילינג מאוד יקרים ומורכבים, משום שהמפעילים נדרשים לסיוע מצד חברות הבילינג כמו אמדוקס, LHS ועוד, והאחרונות גובות מחירים מאוד גבוהים על שינויים במערכות.

למשרד התקשורת יש קושי משפטי לחייב את המפעילים להציע שירותים שהם אינם מעוניינים לתת. לכן, הצעת החוק משרתת את המהלך, שכן היא עוקפת את המגבלה שיש על משרד התקשורת. כך למשל, גם כאשר הונהגה בישראל ניידות מספרים - הדבר היה במסגרת תהליך של חקיקה ולא באמצעות הוראה שהוציא המשרד, שאותה קל יותר לתקוף.